کتاب «رسانههای اجتماعی: خوانش انتقادی» تألیف کریستین فوکس با ترجمه حسین بصیریان جهرمی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «رسانههای اجتماعی: خوانش انتقادی» تألیف کریستین فوکس به تازگی با ترجمه حسین بصیریان جهرمی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
نویسنده این کتاب کریستین فوکس، استاد دپارتمان ارتباطات و رسانه دانشگاه وستمینستر است که تاکنون بیش از ۲۰ کتاب در حوزۀ مطالعات انتقادی، ارتباطات و رسانه منتشر کرده است. اما کتاب اخیر او، «رسانههای اجتماعی: خوانش انتقادی» بیش از سایر آثار او مورد توجه قرار گرفته و تاکنون بیش از ۲۲۹۰ بار در منابع علمی انگیسی زبان به این کتاب ارجاع شده و از این لحاظ پراستنادترین کتاب کریستین فوکس است.
مترجم این کتاب حسین بصیریان جهرمی است که پیش از آن ترجمه کتاب «قدرت ارتباطات» (مانوئل کاستلز) از سوی او در پژوهشگاه منتشر شده است.
کتاب «رسانههای اجتماعی: خوانش انتقادی» چارچوبی نظری را برای فهم انتقادی رسانههای اجتماعی مطرح میکند که بر مبنای آن، بستررسانههای اجتماعی در موضوعهایی همچون فرهنگ مشارکتی، قدرت ارتباطات، اقتصاد سیاسی، اخلاق سیاسی، نظارت و حریم خصوصی، مردمسالاری و حوزۀ عمومی، نظام سرمایهداری دیجیتال، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی، استثمار و بردگی اینترنتی و… به نقد وچالش کشیده شده است.
تلاش غایی نویسنده کتاب بر آن است که معنی و درک جدیدی از جامعهجویی اجتماعی ورسانههای اجتماعی ارائه دهد؛ زیرا معتقد است انسانها اساساً موجوداتی جامعهجو و اجتماعی هستند و حیات و هستی آنها مستلزم همکاری با یکدیگر است.
کتاب «رسانههای اجتماعی: خوانش انتقادی» مهارتهای تفکر انتقادی و فهم نظریه انتقادی را در عصر رسانههای دیجیتال تقویت میکند. این کتاب همچنین کمک میکند تا در مورد چگونگی بهکارگیری شیوههای جایگزین رسانههای اجتماعی که درصدد نفی جهان ایدئولوژیک و پرخاشگر رسانههای اجتماعی پوپولیستی است، بیندیشیم.
نویسنده این کتاب در مقدمهای که بر ترجمه فارسی این اثر نگاشته بااشاره به اینکه تحلیل رسانههای اجتماعی در ایران نیازمند درنظرگرفتن ویژگیهای جامعه ایرانی است، تأکید میکند این کتاب تلاش دارد تا الهامبخش چنین تحلیلهایی باشد.
این کتاب در ۱۲ فصل تدوین شده است که عناوین آن به این شرح است:
۱. منظور از خوانش انتقادیِ رسانههای اجتماعی چیست؟
۲. رسانههای اجتماعی و کلاندادهها چیستند؟
۳. رسانههای اجتماعی بهمثابه فرهنگ مشارکتی
۴. رسانههای اجتماعی و قدرت ارتباطات
۵. قدرت و اقتصاد سیاسی رسانههای اجتماعی
۶. گوگل: موتور جستوجوی خیر یا شر؟
۷. فیسبوک: نظارت در عصر ادوارداسنودن
۸. توییترو مردمسالاری: یک حوزه عمومی جدید؟
۹. وایبو: قدرت، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی در سرمایهداری چینی
۱۰. اِیربی. ان.بیو اوبر: اقتصاد سیاسی در بسترهای اشتراکگذاری (پلتفرمهای تسهیمی) برخط (آنلاین)
۱۱. ویکیپدیا: شکلی از مردمسالاری جدید در کار مبتنی بر همکاری و تولید؟
۱۲. نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی وجایگزینهای آنها؛ بهسوی یک رسانه اجتماعی واقعی
کتاب «رسانههای اجتماعی: خوانش انتقادی» با بهای ۵۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.