به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شاخص کل قیمت کالاها شامل خوراکیها و آشامیدنیها در بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷.۲ درصد افزایش یافت. برایند گزارش بدست آمده از خیز دوباره افزایش تورم در کشور خبر میدهد.
گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آن تورم ۵۷.۲ درصدی را در بهمن ۹۹ نسبت به بهمن ۹۸ تجربه کرده و نیز روغن و چربیها ۹۹.۵ درصد گران شده است.
میوه و خشکبار از این قاعده مستثنی نبوده و افزایش ۸۸.۲ درصد را ثبت کرد. در مجموع کل اقلام سبد مصرفی شامل خوراکیها و آشامیدنیها بیش از ۴۰ درصد در بهمن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافتهاند.
در اقلام غیرخوراکی مانند پوشاک و کفش تورم ۴۹.۷ درصد مبلمان و لوازم خانگی، ۶۶.۹ درصد بهداشت و درمان، ۳۷.۸ درصد حمل و نقل، ۵۶.۷ درصد تفریح و فرهنگ، ۵۹.۵ درصد گران شدهاند.
یکی از شاخصههای مهم افزایش یا کاهش تورم کالاها و خدمات بررسی نرخ تورم ماهانه کالاها محسوب میشود.
طبق اطلاعات جدول که مرکز آمار آن را ثبت کرده، خوراکیها و آشامیدنیها در بهمن نسبت به دی ماه امسال ۵.۳ درصد رشد نشان میدهد. یعنی در یک ماه تورم بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. برای گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۵.۸ درصد، سبزیجات ۹.۶ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱۱.۷ درصد افزایش ماهانه به ثبت رسیده است.
کمترین تورم ماهانه در خوراکیها مربوط به خوراکیهای طبقهبندی نشده و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه است. در بخش غیرخوراکی و خدمات رشد منفی ۶.۳ برای آب و برق و سوخت ثبت شده و پس از آن ارتباطات در جایگاه دوم قرار گرفته است. رتبه سوم نیز به مسکن، آب و برق و گاز و سایر سوختها با نرخ صفر گزارش شد.