به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تعطیلی دانشگاهها و ایجاد محدودیتهای کرونایی در یک سال گذشته، خیلی از فعالیتهای تشکلهای دانشجویی را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از مهمترین این فعالیتها نشریات است، که با وجود کرونا یا کم رنگ شده و یا از بین رفته است. در این گزارش سعی داریم، پنج ایده که میتواند نشریه فعالین نشریات دانشجویی را پویا کند و دوباره شروع به کار کند را بپردازیم.
ایده اول/ تغییر محتوا
یکی از فعالیتهایی که نشریات دانشجویی باید انجام دهند تا مخاطبینشان افزایش پیدا کند و به یک دنبال کننده همیشگی تبدیل شوند، تغییر محسوس موضوعات و محتواهای نشریه است. اولویت به پرداختن سوژهها و مسائل صنفی است.
ایده دوم/ ایجاد هویت بصری
یکی دیگر از کارهایی که میتواند به دیده شدن نشریات دانشجویی کمک بکند، گره زدن مطال و محتواهای نشریات به تصاویر است و ایجاد یک هویت بصری برای مطالب نشریه است. مثلا میتوانید به سمت تولید عکس نوشتها و انتشار آنها به صورت کوتاه و خلاصه در صفحات مجازی است.
ایده سوم/ نشریه صوتی
امروزه که بیشتر فعالیت دانشجوها در شبکههای مجازی است. سعی کنید بروید به سمت نشریات صوتی. اما باید یکسری نکاتی را رعایت کنید. مثل کم حجم بودن، کوتاه بودن و به نوعی تبدیل شدن به پادکستهای مفید. استفاده از موسیقیهای مرتبط و خوب بر اساس مطالب نشریه دانشجویی، میتواند در شنیده شدن آن مهم باشد.
ایده چهارم/ خود محور نبودن
خودمحوری به معنای انحصار استفاده از مقاله و یادداشت از یک نفر است. برای این که نشریه شما بتواند دیده شود باید بتوانید فضای نشریه خود را از حالت مقالهای خارج کنید و به سمت تولید گزارش، خبر، مصاحبه، مسائل صنفی و مصاحبههای دانشگاهی و علمی بروید. پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی فارغ از مسائل صرف سیاسی نیز میتواند جذاب باشد.
ایده پنجم/ تولید مصاحبههای تصویری
همان طور که در بالا گفتیم، شما باید بتوانید هم هویت بصری به نشریه تان ببخشید و هم از حالت خشک مقاله و یادداشتی خارج شوید. یک پیشنهاد ما تولید مصاحبه تصویری است. میتوانید به صورت حضوری و یا اینترنتی با اساتید، مسئولین و دانشجویان مدنظر گفتگو کنید. در انتها کلیپهای تولیدی خود را در صفحات شبکههای اجتماعی خود، نشریه و تشکل دانشجویی تان منتشر کنید.