به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، مراسم ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجه الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران صبح امروز شنبه ۲۳ اسفندماه برگزار شد.
محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه توانمندی شرکتهای دانشبنیان به درستی در مسیر بومیسازی سیستم رانش قطار مترو استفاده شده است، گفت: هزینههای هنگفتی در ایجاد زیرساختهای مترو صورت گرفته است، بااستفاده از سیستم رانش ثمربخش و کارآمد میشود؛ بنابراین حضور شرکتهای دانش بنیان در این بخش مهم، اقدام قابل توجهی است که بهرهوری حمل و نقل کشور را افزایش خواهد داد.
رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بومیسازی تجهیزات حمل و نقل عمومی به ویژه سامانه رانش مترو افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاشهای ارزشمندی انجام داد و پای شرکتهای دانش بنبان به حوزه حمل و نقل عمومی باز شد.
هاشمی ادامه داد: سیستم بوژی و رانش جزو سامانههایی بود که روزهای نخست تصور نمیکردیم بتوانیم در داخل کشور تولید کنیم، اما خوشبختانه با توانمندی دانشبنیانها نه تنها در داخل کشور تولید شده بلکه کارایی بسیار خوبی را ارائه داده است.
رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اهمیت بومی سازی سامانه حمل و نقل عمومی در اقتدار و خودکفایی کشور گفت: با حرکت سازنده در مسیر سیستم رانش بومی امید است بتوانیم صاحب واگن کاملا بومی شویم. تحقق این موضوع به امنیت ملی بازمیگردد چراکه ۱۰ میلیون سفر مترویی نباید به بیگانگان وابستگی داشته باشد.
هاشمی با بیان اینکه تامین اعتبارها از سوی دولت میتواند زمینه ساز ایجاد ۲۵هزار شغل شود و ضمن توسعه سیستم حمل و نقل عمومی سازگار با محیط زیست از آلودگی هوای تهران کاسته شود، بیان کرد: این صنعت هنوز جای فعالیت بسیاری دارد و میتواند به شهرهای دیگر توسعه یافته و این صنعت پویا به مردم ایران خدمت کند.
توانمندی ایران در دستیابی به فناوریهای پیشرفته
محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران نیز دستاورد جمهوری اسلامی در ۴ دهه در تربیت نیروی انسانی و توسعه زیرساختهای فناورانه را ارزشمند دانست و گفت: همچنان که تلاشهای کشور در حوزه درمان و سلامت به دست آمد که در رقابت تنگاتنگ با شورهای پیشرفته قابل توجه بود، نشان دهنده توانمندی کشور در دست یابی به دانش، فناوری و دست یابی به زیرساختهای فناورانه است. در حوزه حمل و نقل شهری نیز به همین منوال اقتدار و توانمندی خود را به نمایش گذاشتیم که تمامی ابعاد آن درخور توجه، ارزشمند و شایسته قدردانی است.
ابوترابی فرد ادامه داد: این کار از سال ۱۳۶۱ آغاز شد و امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیدهایم که نماد اقتدار و توانمندی کشور است.
وی با اشاره به اقدام ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کار دانشی و فناورانهای که در بوم سازی سیستم رانش مترو صورت گرفته است بیان کرد: طراحی و ساخت قطار ملی انصافا کار بزرگی است؛ بومی سازی سیستم رانش در کوتاهترین زمان و با کمترین امکانات با حمایت معاونت علی و فناوری با یک سوم هزینههای ارزی انجام شد، به طوریکه هزینه ارزی ۲۰ میلیون یورویی، به ۸ میلیون یورو کاهش یافت.