به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) صبح امروز در نشست خبری اعضای هیئت رئیسه دانشگاه الزهرا (س) گفت: سال ۹۹ سالی بسیار خاص و متفاوت برای دانشگاهها بود؛ چرا که آنها فعالیتهای خود را بدون حضور فیزیکی دانشجویان پشت سر گذاشتند.
وی با بیان اینکه دانشگاه در سال ۹۹ از حضور دانشجویان کارشناسی بی بهره بوده و برای حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی صورت گرفته بود، ادامه داد: دانشگاه بدون دانشجو معنایی ندارد و امسال شور و شوق هر ساله نبود؛ اما ما کارهای خود را با جدیت دنبال کردیم.
ملانظری با اشاره به فراهم کردن زیرساختهای آموزش مجازی برای روزهای کرونایی عنوان کرد: به دلیل آنکه در شرایط مختلف از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا نامهها و دستورالعملهای جدید به ما ارسال میشد؛ باید متناسب با آن شرایط برنامه ریزیهای خود را اعلام میکردیم؛ لذا انعطاف پذیری یکی از ویژگیهای امسال بود که تمرین کردیم و به خوبی به آن دست یافتیم.
به گفته وی با شروع شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال ۹۸ آموزش مجازی مطرح شد و در این خصوص نیاز بود که اعضای هیئت علمی آموزشهای لازم را ببینند.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: برای آموزش اعضای هیئت علمی کارگاههای مجازی به صورت فشرده در بهار ۹۹ برگزار شد تا آنها نسبت به نحوه آموزش، برگزاری امتحان و ... در فضای مجازی آگاهی داشته باشند. بر این اساس در ۶ ماهه اول سال ۹۹ روی بحث آموزش متمرکز بودیم؛ اما در مرداد و شهریور فرصتی برای توجه به مسائل پژوهشی بود که بتوانیم زمینه حضور دانشجویان در آزمایشگاهها را فراهم کنیم.
ملانظری عنوان کرد: ظرفیت خوابگاههای خود را به اتاقهای تک نفره و حتی دو نفره کاهش دادیم و از مهر ماه ۹۹ با این شرایط فرصت حضور دانشجویان را فراهم کردیم.
وی افزود: امروز خدا را شاکریم که در بحثهای آموزشی و پژوهشی در روزهای کرونایی نیز همچون گذشته فعال هستیم، زیر ساختهای آموزش مجازی فرصتی برای برگزاری جلسات مجازی و همچنین جلسات دفاع دانشجویان فراهم کرد و خوشبختانه از این بابت در دانشگاه الزهرا (س) مشکلی نداشتیم.
به گفته وی با توجه به آنچه برای بهره گیری از آموزشهای مجازی برخی از دانشجویان کم بضاعت به حمایت نیاز داشتند و دسترسی به امکانات برای آنان مقدور نبود با پیگیریهای معاونت دانشجویی و معاونت اداری مالی توانستیم صد تبلت را در اختیار این دسته از دانشجویان قرار دهیم.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: در کنار رسیدگی به فرآیندهای آموزشی و پژوهشی برنامه ریزیهای راهبردی دانشگاه را پیگیری کردیم و همچنین یکی دیگر از دستاوردهای آموزش مجازی بهره مندی از اساتید بین المللی بود که توانستیم در سال ۹۹ از ظرفیتها و تواناییهای ۴۷ استاد بین المللی (چه ایرانیان مقیم خارج و چه خارجی ها) متناسب با نیاز گروهها استفاده کنیم.
ملانظری اظهار داشت: برای دانشگاهها مهم بود که علی رغم نبود حضور فیزیکی دانشجویان بتوانند ارتباط شان را با آنها حفظ کرده و مرتبط نگه دارند؛ در این خصوص حوزه فرهنگی دانشگاه با سرعت عمل بالایی موفق شد برنامههای متعددی را تدارک دیده و ارتباط بین دانشجو و دانشگاه را حفظ کند.
وی تصریح کرد: سوق دادن انجمنهای علمی و کانونها به سمت فضای مجازی فرصتی بود که باعث شد ۸۰ درصد در برنامههای انجمنهای علمی و بیش از ۴۰ درصد در برنامههای کانونها با رشد مواجه باشیم؛ بنابراین عدم حضور دانشجویان در این برنامهها خللی وارد نکرده و حتی با حضور مجازی و استقبال آنها از نشستهای علمی و دانشجویی به شکل مجازی با رشد مواجه بودیم.