
پرونده شکایات مردمی از نماوا و فیلیمو روی میز کمیسیون اصل نود

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی شکایات مردمی از نماوا، فیلیمو در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که قرار است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش دقیقی از تخلفات و اقدامات قانونی انجام شده و همچنین نحوه جبران خسارات وارده به مردم را به کمیسیون ارائه کند.
علی خضریان در گفتگو با اشاره به جلسه عصر دیروز (دوشنبه) کمیسیون اصل نود، گفت: بررسی شکایات واصله مردمی پیرامون عملکرد ترافیکی و نحوه تعیین تعرفه مواردی از ارائه کنندگان سرویسهای خدماتی صوت و تصویر در فضای مجازی مانند نماوا، فیلیمو در دستور کار امروز نمایندگان قرار داشت. در این راستا حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق امامیان معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس برای بررسی کارشناسی موضوع یاد شده در جلسه حضور داشتند.
وی درباره شکایات واصله و سوالات نمایندگان، گفت: در گذشته کاربران برای استفاده از سامانههای مذکور اقدام به خرید اشتراک میکردند و در مقابل از ترافیک نیمبها برخوردار بودند، اما این مجموعهها در اقدامی خلاف مقررات، موضوع خرید اشتراک را حذف و اقدام به محاسبه ترافیک تمامبها کردند که این امر بدون اطلاع رسانی لازم بوده و سبب افزایش هزینههای کاربران شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل نود در ادامه یادآور شد: به عبارتی اپراتورها ملزم به اعمال تعرفه نیمبها و سرعت متفاوت و بستههای ترجیحی برای تولیدکنندگان محتوای داخلی بوده و کلیه اپراتورهای داخلی موظف هستند امکان تفکیک ترافیک داخلی از بینالمللی را اعمال و تعرفه مصرف دیتای محتوای داخلی را به صورت ترجیحی و به میزان حداکثر ۵۰ درصد تعرفه دیتای بینالمللی محاسبه کنند. حسب بررسی و نظر کارشناسان امر در حال حاضر تعرفه ترافیک اینترنت در مقابل عدم خرید اشتراک به صورت تمامبها برای کاربران عمومی محاسبه میشود.
وی اضافه کرد: همچنین باید اذعان کرد اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به صورت انحصاری اقدام به ارائه خدمات مذکور به سامانههای نمایش آنلاین فیلم و سریال مانند نماوا، فیلیمو کردهاند که این امر تخلف است و باید شرایط برای دیگر سامانهها برابر باشد. خضریان ادامه داد: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است مجموعههای مذکور دچار تخلف شدند و در برههای از زمان به آنها تذکر لازم داده شده که برخی از موارد رعایت و برخی دیگر همچنان ادامه دارد.
بر این اساس اکنون خساراتی به مشترکان این سامانهها رسیده که باید جبران شود از این رو مقرر شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به ارائه گزارش دقیق از تخلفات صورت گرفته، اقدامات قانونی انجام شده و نوع برخوردها برای جلوگیری از وقوع تخلفات احتمالی و همچنین نحوه جبران خسارات وارده به مردم طی ۱۰ روز آینده به کمیسیون ارائه دهند.