به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفهای، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفهای در خصوص استقبال از رشتههای فنی در کشور اظهار داشت: جذب دانشجو در دانشگاه فنی و حرفهای وابسته به دوره فنی و حرفهای و کار و دانش در مدارس است. اگر خروجی مناسبی در این مدارس نداشته باشیم، طبیعتاً ورودی مناسبی هم برای دانشگاه فنی و حرفهای نداریم. دورههای کاردانی پیوسته را در دانشگاههای فنی و حرفهای شاهد هستیم که به کسب مهارت پرداختهاند.
صالحی عمران گفت: عدم استقبال دانش آموزان و دانشجویان از رشتههای فنی و حرفهای تبعات جبران ناپذیری را از بعد اجتماعی، اشتغال و مهارتی به دنبال دارد. اولین نارسایی در این زمینه به آموزش و پرورش مربوط میشود. برنامهها، پایهریزی، ایجاد نگرش، ایجاد مهارت حرفه و شغل از دوره ابتدایی و تحت آموزش عمومی باید در دستور کار قرار بگیرد.
در هدایت تحصیلی توجه به رشتههای مهارتی مورد توجه قرار گیرد
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه هرگونه نارسایی یا عدم استقبال از رشتههای فنی و حرفهای به هدایت تحصیلی مربوط میشود، ادامه داد: این مقوله باید از سطوح پایین کشور مورد توجه قرار گیرد. در نظام آموزش و پرورش کشور و فضای موجود در آن و فضای فرهنگی موجود در مدارس، کلاسها و ارتباط با خانواده فضای ورود به مهارت حرفه و شغل وجود ندارد. آموزش و پرورش در آموزش معلم و فضاهای فرهنگی مدرسه باید این امر را از سطوح پایین (دوره ابتدایی) مورد توجه قرار دهد.
صالحی عمران با بیان اینکه اقدامات برای مهارتآموزی نباید به دوره خاصی از تحصیل محدود شود، تاکید کرد: باید رشتههای مهارتی در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. نمیتوان تمامی رشتههای تحصیلی به چند رشته پزشکی، دندانپزشکی و... محدود کرد. با بررسی متقاضیان شرکت در کنکور باید به این امر اذعان داشت که ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشتههای نظری هستند. باید دانست که کشور فقط به این سه رشته و حرفه نیاز ندارد.
این مقام مسئول گفت: در صورت عدم سیاست گذاری فعالان در این زمینه به شدت در برخی مشاغل با کمبود نیروی انسانی مواجه میشوند.
وی با بیان اینکه از بعد فرهنگی هم باید برای افزایش تعامل دانش آموزان و دانشجویان به رشتههای فنی اقدامات مناسب در دستور کار تصمیمگیران قرار گیرد، افزود: این مسئله هم جزو اقدامات نظام آموزش و پرورش است و باید از بعد فرهنگ عمومی در این زمینه وارد عمل شد. آموزش و پرورش و رسانهها در این زمینه باید به شدت موثر باشند.
ریزش متقاضی در رشتههای مهارتی
صالحی عمران افزود: ریزش متقاضی در دوره متوسطه فنی حرفهای و کاردانش اتفاق مناسبی نیست. هرچند قرار بود بر اساس برنامه فعالیت در این رشته ۵۰ درصد باشد، البته هم اکنون در برخی از استانها ۳۰ درصد دانش آموزان در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش فعالیت میکنند. تقویت این امر نیازمند اقدامات پایهای دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفهای گفت: طی سالهای اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاههای مهارتی حداکثر خروجیهای متوسطه، فنی حرفهای و کار و دانش را جذب کردهایم. در سال گذشته در دورههای کاردانی و کارشناسی ۹۰ هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاههای هم تراز بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.
به گفته وی خروجیهای دورههای متوسطه در رشتههای مهارتی کاهش یافته است. ظرفیت جذب دانشجو ایجاد شده، اما به دلیل خروجیهای اندک متوسطه نمیتوان کاری از پیش برد.
گفتنی است، در بین اغلب دانش آموزان شاهد کم توجهی یا بیتوجهی به رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش هستیم. البته همین امر کاهش نیروی مهارتی را در جامعه به دنبال دارد که بایستی برنامهریزی منسجم و هدفداری برای حل این مسئله به کار گرفته شود.