عبدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، توضیحاتی از مشکلات هشت سال گذشتهی دولت در حوزهی بهداشت و درمان داد و گفت: روی این موضوعات سالهاست که کار شده و تقریبا مشخص است. در ده تا دوازده سال گذشتهی بهداشت و درمان، فراز و نشیب زیادی داشتیم. اول اینکه قوانینی که در این حوزه تصویب شده بودف متاسفانه به دلایل مختلف اجرا نشد. مثل بحث تجمیع بیمهها، بیمهی پایه برای همهی ایرانیان که بخشی از آن تحت عنوان بیمهی سلامت شکل گرفت. ولی بحث تجمیع بیمهها محقق نشد و هزینهی زیادی روی دست مردم و بیمهها گذاشته است.
وی در توضیح اینکه نقش بخش خصوصی در حوزهی بهداشت و درمان روشن نیست، ادامه داد: مورد بعدی در حوزهی بهداشت و درمان این است که در برخی موضوعات تکالیف ما مشخص نیست. مثلا اینکه بخش خصوصی چه نقشی در حوزهی بهداشت و درمان دارد؟ چه نقشی باید داشته باشد؟ چه کسی ناظر بخش خصوصی است؟ چه قسمتی از کار بر عهدهی بخش خصوصی است؟ در حوزهی سلامت روی این موضوع هنوز کار نشده است. مثلا در زمان کرونا روسای خیلی از همین بیمارستانها به صورت مجازی گله کردند که به خاطر تعطیل شدن بیمارستاها و متوقف شدن عملهای اختیاری بیمار نداریم و نمیتوانیم حقوق پرسنل خود را پرداخت کنیم. از طرفی حاکمیت و دولت به دنبال تخت بودند و در سولهها و جاهای مختلف برای بستری بیماران کرونایی احداث تخت میکردند. این پتانسیل بخش خصوصی که بخش اعظمی از بار درمان کشور را انجام میدهد، بلاتکلیف بود. با اینکه این بخش تعطیل شده بود و تخت خالی داشت، در اوایل کرونا هیچ استفادهای از آنها نشد. حالا بعدا با فشارهای مختلف، بیماران در بخش خصوصی هم بستری شدند، ولی به صورت مدیریت شده و نظاممند نبود. این یک مشکگل ماست که بخش عمدهای از بخش درمان در بخش خصوصی انجام میشود، ولی هم بلاتکلیف است هم ناظر خاصی ندارد و بهداشت و درمان نقش خود را ایفا نکرده است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه به بحث تجمیع بیمهها پرداخت و گفت: سالهاست که روی تجمیع بیمهها کار شده و قانون شده و به نتیجه نرسیده است. به نظر من هم در بحث بیمهی پایه و هم در بحث بیمههای تکمیلی مشکلات جدی داشتیم. از طرفی جامعه به خاطر تحریمها، عدم مدیریت درست دارو و تجهیزات، در مورد بیماران خاص و صعبالعلاج با چالشهای متفاوتی روبرو بود. بنده اعتقاد دارم با اینکه بخش خصوصی بهداشت و درمان ما یک بخش تخصصی است و با توجه به اینکه قشر بزرگی از جامعهی نخبگانی در این حوزه مشغول به کار هستند، نباید دچار این مشکلات بود؛ ولی متاسفانه به خاطر سوء مدیریتها است.
عبدی در توضیح اقدام مجلس در قبال بهداشت و درمان گفت: در مجلس نهم اعتبارات خوبی برای بخش درمان به وزارت بهداشت داده شد. انتظار این بود که حداقل یک رضایتمندی نسبی در پرسنل ایجاد شود، ولی کارهای مقطعی انجام شد و دوامدار نبود که نارضایتی در کادر درمان به وجود آمد. به تبع این قضیه مردم و مراجعین دچار مشکل میشدند. با توجه به تجربهای که درحوزهی واکسن و دارو دارم اعتقاد بنده این است که اصلا زیبندهی کشور ما نبود که ما بعد از خیلی از کشورهای دنیا به تکنولوژی ساخت واکسن کرونا برسیم، در حالی که این امکان برای کشور ما وجود داشت که با توجه به ارتباطاتی که بین مجامع ما و مجامع توسعه یافته در حوزهی بهداشت و درمان برقرار است، انتظار این بود که جزء پنج کشور برتر در حوزهی تولید واکسن باشیم. باید تاسف بخوریم که ما هنوز نتوانستهایم واکسیناسیون مردم را انجام دهیم. الان در سطح بهداشتی و اقتصادی، آموزشی و اجتماعی کرونا قادر نبودیم که این مشکل ایجاد شده توسط کرونا را برطرف کنیم.
وی در انتهای کلام خود اشارهای کلی به پیشنهادهای اصلاحی نظام سلامت کرد و گفت: در حوزهی بیمهها میتوان ساز و کاری طراحی کرد، فارغ از این دفترچههایی که در دست مردم است اعم از نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و خدمات درمانی هستند، این دفترچه به عنوان اوراق بهادار ارزش یکسانی داشته باشند و همه بتوانند به صورت عادلانه و در یک سطح به خدمات یکسانی دسترسی داشته باشند. همه باید یک دفترچهی یک شکل و یکسان داشته باشند. در مورد دسترسی به خدمات بخش خصوصی میتواند در بسیاری از قسمتهای پرهزینه جایگزین بخش دولتی شود. این کار به نفع کشور است و دولت باید به این موضوع بها بدهد.