به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست مدیران ستادی معاونت تحقیقات و فناوری و معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور با موضوع تشریح جزئیات و تغییرات دستورالعمل جدید «ارزشیابی فعالیتهای تحقیقات و فناوری دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور» برگزار شد.
در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، مدیران و دبیران تمامی مراکز، کمیتهها و برنامههای فعال در معاونت باحضور فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری در جهت رفع هرگونه ابهام به ارائه جزئیات دستورالعمل جدید «ارزشیابی فعالیتهای تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی» پرداختند و به سوالات مطرح شده از سوی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی در این زمینه پاسخ دادند.
محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت ضمن قدردانی از نجفی معاون تحقیقات و فناوری جهت اهتمام و توجه ویژه وی در یکپارچهسازی سامانه ارزشیابی به ارائه توضیحاتی در خصوص دستورالعملهای محور فناوری پرداخت.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت گفت: ارزشیابی هر سال بر اساس دادههای سال قبل انجام میشود، زیرا برخی شاخصهایی مانند فروش در تیر ماه هر سال با ارائه اظهارنامههای مالیاتی احصاء میشود. سامانه بسیار شفاف است و ورود دقیق اطلاعات در حوزه فناوری به ارزشیابی صحیح کمک میکند.
در ادامه این نشست منیر برادران افتخاری معاون ارزشیابی مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات به ارائه توضیحات بخش تولید دانش پرداخت و گفت: این محور ۸ شاخص دارد که اصلیترین آن برونداد تحقیقاتی است که شامل مقالات منتشر شده، تالیف کتاب و ارائه مقاله در همایشها و کنفرانسها میشود.
وی افزود: یکی از مهمترین تغییرات دستورالعمل جدید درج امتیاز منفی برای مقالات است. در واقع مقالاتی که به دلیل تخلف پژوهشی ابطال میشوند به میزان ۱۰ برابر مقاله همتراز از امتیاز مقالات کسر میشود و همینطور مقالاتی که در مجله نامعتبر منتشر شوند به میزان سه برابر مقالات همتراز از امتیاز مقالات کسر میشود.
افتخاری افزود: در این تغییرات شاخص جدیدی اضافه نشده است بلکه شاخصهای قبلی بهروزرسانی شدهاند.
یکی از مهمترین تغییرات دستورالعمل جدید درج امتیاز منفی برای مقالات است
کاظم زندهدل مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ملی ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت گفت: ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت عبارت است از جمعآوری مستمر و نظاممند اطلاعات کلیه افراد در یک جمعیت مشخص که برای آنها یک بیماری یا پیامد سلامت خاص تشخیص داده شده است.
وی افزود: ارزشیابی این برنامه یک روند پویا است که مراحل اجرای برنامه ثبت شامل سه مرحله شروع، استقرار و توسعه است که بعد از گذشت پنج سال سهم بیشتری به دو مرحله استقرار و توسعه اختصاص پیدا میکند.
در ادامه احسان شمسی کوشکی دبیر کمیته اخلاق پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به راهاندازی سامانه یکپارچه و مبحث اخلاق در پژوهش در این دستورالعمل گفت: ماهیت ارزشیابی جدید به سمت استانداردهای نوین حرکت کرده است.
وی افزود: هرگونه تخلف پژوهشی که در مسیر ارزشیابی مشخص شود، از جمله (سرقت ادبی، انتشار همپوشان، انتشار تکراری، وابستگی سازمانی غیر واقعی، ارجاعات غیر استاندارد و ...) موضوع به کمیته ملی اخلاق در پژوهش گزارش و بعد از بررسی موضوع بر حسب احراز تخلف پژوهشی؛ جهت اقدام قانونی در مورد افراد تخلف و حذف امتیاز مربوطه؛ معادل ۱۰ برابر مستند هم تراز امتیاز منفی در نظر گرفته خواهد شد.
۷ شاخص کلی در ارزشیابی کمیتههای تحقیقات دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی
همچنین مهناز خانوی دبیر کمیته دانشجویی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تشریح نحوه ارزشیابی کمیتههای تحقیقات دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخت و گفت: ۷ شاخص کلی برای این بخش در نظر گرفته شده که ۶ شاخص اصلی و شاخص نیروی انسانی الزامی است. حداکثر امتیاز اختصاص یافته به این بخش ۵۰ امتیاز است.
پیام کبیری نیز جزئیات نحوه امتیازدهی به بخش اطلاعات و انتشارات علمی، مجلات و ترجمان دانش را برشمرد و گفت: این بخش به چهار شاخص تقسیم شده است که هر کدام ۲۰ امتیاز دارد که شیوه امتیازدهی و نحوه ارزیابی و داوری به صورت شفاف در دستورالعمل ابلاغ شده ذکر شده است.
در پایان نیز مدیران ستادی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به سوالات و ابهامات معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی و حاضران در این نشست پاسخ دادند.