به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امین زندگانی خاطرنشان کرد: تولید سریالهای تاریخی نظیر «مختارنامه» به روشنگری نسل امروز کمک زیادی میکند و در واقع، مطالعه بصری برای مخاطبان فراهم میشود. از سویی، فیلمنامههای تاریخی به واسطه استفاده از منابع متعدد تحقیقی، غنیاند و بر روی بینندگان، اثر فراوانی دارند.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضورش بهعنوان کارگردان برای ساخت فیلمی به نام «کتاب سرخ»، گفت: اولین تجربه کارگردانیام بود که محمد مصریپور تهیهکنندگی کرد و به سفارش شبکه جهانی سحر انجام شد. فیلمی تاریخی که بهدنبال کشف و شهود عاشوراست. در تلاشیم این فیلم را به جشنواره فیلم فجر برسانیم. این اثر هنری بهدنبال کشف و شهود است و سعی دارد ارزشهای عاشورا را بیش از پیش یادآوری کرده و تبیین کند.
زندگانی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا دستِ ما در سینما و تلویزیون نسبت به مفاهیم و داستانهای ویژه عاشورایی خالی است، تأکید کرد: یک بخشی بهخاطر آن است که بهعنوان مثال وقتی من میخواستم این کار آیینی را شروع کنم بیشتر نهی شدم تا تشویق! به من میگفتند کار بهروز و اجتماعی بسازم بیشتر حمایت میشوم. چرا که برخی از سرمایهگذارها و اسپانسرها بر این باورند که این نوع محصولات بیشتر دغدغه شخصی است و اصطلاحاً فروش بالایی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: انگارفعالان فیلم و سریال از ورود به اینگونه کارهاترسیدهاند. ارگانهای دولتی هم یا باید خودی و غیرخودی کنند و یا خیلی محدود و گزیده وارد این عرصهها میشوند. امثال آقای میرباقری کمتر در سینما و تلویزیون پیدا میشوند که باید از تجربیاتشان استفاده کرد. البته در این میان برخی هم خودشان را به این کاروان میرسانند تا از این نَمد برای خودشان کلاهی بدوزند.
زندگانی گفت: ما نیاز به برنامهریزی و اتاق فکرهایی داریم که شهامت را به سریالسازان بازگردانند و کارهای بزرگ و ماندگاری مثلِ گذشته بسازند. همچنین بودجهها هم در این راستا هدفمندتر شوند که کارهای آمارپُرکن کمتر ساخته شوند.