به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد علی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم دولت سیزدهم در جلسه بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی گفت:در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند، به طور قطع عاقبت به خیر نخواهد شد.
وی افزود: به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته ای و الگوی نظامی ام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دل ها شهید سلیمانی را قرار می دهم زیرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند و مسیر آن ها در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی بود؛ مردمی بودند، همه را خودی می پنداشتند و مردم را با هر قوم، زبان و فرهنگی دوست داشتند و خادم آن ها بودند.
زلفی گل با بیان اینکه سیاستمداران آمریکا باید بدانند دست سردار ما را قطع کردند، کمترین هزینه اش قطع دست آن ها از این منطقه خواهد بود، با اشاره به سوالات علمی نمایندگان گفت: یکی از افتخارات نظام رتبه اول در منطقه است و برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند و در برخی سال ها رشد علمی ایران 13 برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است و باید قدردان دانشمندان و دانش پژوهان که این افتخار را رقم زدند باشیم؛ رهبر معظم انقلاب بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانستند و اجازه نداریم نتیجه زحمات دانشمندانمان را زیر سوال ببریم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این سوال که علم بهتر است یا ثروت می توان جواب داد که هم علم خوب است و هم فناوری و تکنولوژی و باید بدانیم که علم زیربنای تکنولوژی و فناوری است و باید قدردان زحمات اساتید، دانشمندان و دانشجویان باشیم.
زلفی گل با یادآوری اینکه در مراسم تشییع سردار دلها بیش از ۳۵ میلیون نفر حضور پیدا کردند، گفت: مردم شهید را از خود میپنداشتند و شهید نیز مردم ایران را از خود میپنداشت؛ مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خودم در هر مسئولیتی قرار میدهم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سوالات نمایندگان مخالف و موافق بسیار به جا بود، گفت: نمایندگان دغدغهها و اولویتهای خوبی را مطرح کردند؛ در طی مدیریتم که اولین حکم ریاست را از زاهدی در سن ۴۲ سالگی گرفتم بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه ۸۸ بود و دانشگاه بوعلی سینا بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسیترین دانشگاههای کشور است که به لطف خداوند فتنه ۸۸ را به گونهای مدیریت کردیم که هیچ کس هیچ آسیبی ندید.
وی با بیان اینکه فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی شد، افزود: دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خودش امیدوار شد چگونه میتوانیم با کسانی که این ضرر را به نظام زدند در یک خط باشیم؛ اگر کسی آبرویی را از طریق نظام و ساختارهای نظام کسب میکند مردانگی حکم میکند آبرویش را برای نظام هزینه کند. چگونه با کسانی که در بزنگاههای نظام و انقلاب آبرویشان را هزینه نمیکنند هم خط باشیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این به دلیل آن است که تحقیقات ما براساس 3 دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظام های سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون داده های علمی و مقالات علمی است، حرکت می کند.
وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگ تر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیات های علمی انگیزه لازم را برای انجام تحیقیقات کاربردی داشته باشند و من برای این موضوع برنامه و پیشنهاداتی را تدوین کرده ام که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس این شیوه نامه ها را اجرایی خواهم کرد.
زلفی گل تاکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش می کنم تا طی دوره 4 ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه بخش مهمی از رساله ها و پایان نامه های دکتری ایجاد کنم. نظام سنجشی و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان ایجاد کرده تا آنها بتوانند تحقیقات خود را در راستای نیاز جامعه انجام دهند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه ها، استادان و دانشجویان ما به هیچ عنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار کرد: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را به خوبی انجام داده اند، اما قوانین به آنها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم، باید سه اصل را مدنظر قرار دهیم، بیان کرد: برنامه باید یکسری ویژگی های کلیدی داشته باشد، از جمله آنکه سرمایه های کشور اعم از مادی، معنوی و انسانی دچار افت بها نشود، بلکه هم افزایی داشته باشد. اصل دیگر آن است که آیندگان برای برآورده کردن نیازهایشان دچار مشکل نشوند، بلکه علاوه بر نیازسنجی، نیازآفرینی نیز در آن وجود داشته باشد و به عبارت دیگر علاوه بر نیازهای نسبی به مزیت های ایجادی نیز توجه شود. اصل سوم نیز آن است که محیط زیست مادی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آسیب نبیند.
زلفی گل ادامه داد: برخی نمایندگان سوالاتی را از من پرسیده اند که نشان می دهد آنها تنها سیاست های اجمالی کلان و راهبردی من را مطالعه کرده اند، در صورتی که من یک برنامه تفصیلی شامل زمانبندی لازم و اقدامات عملی نیز به مجلس ارائه کردم و با خواندن آن بسیاری از سوالات نمایندگان پاسخ داده خواهد شد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها هستند که موجب تحقق آرمان های یک جامعه می شوند، زیرا تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست، به همین دلیل دانشگاه ها مورد توجه ویژه هستند، برای آنکه دانشگاه ها بتوانند آرمان های یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند.
وی تصریح کرد: سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملا کارشناسی و عملیاتی است.
زلفی گل اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی قدرت بی نظیری به دانشگاه های ما داده است و این بیانگر آن است که انقلاب اسلامی برای دانشگاه و دانشمندان ارزش قائل است، قانون هیات های امنا، استقلال خاصی به دانشگاه های ما داده است. بدیهی است که دانشگاه های ما از این اعتمادی که جمهوری اسلامی به آنها کرده، باید به بهترین نحو استفاده کرده و موجب دوام و قوام بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران شود.
زلفی گل با بیان اینکه از پتانسیل هیأت امنا استفاده خواهیم کرد، گفت: امروزه بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیأتهای امنا استفاده میشود لذا در صورت اعتماد نمایندگان به اینجانب ، بعد نظارتی هیأتهای امنا را نیز فعال کرده و از ظرفیت آنها استفاده میکنیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در وزارت علوم و دانشگاه، پلشتی و ناآراستی وجود دارد، تأکید کرد: علم، نور و شفافیت است به همین دلیل هنگامی که فردی دانش خودش را منتشر میکند همه دنیا آن را بررسی، نقد و اصلاح میکنند ما نیز باید از علم یاد بگیریم چرا که وزارت علوم هستیم و باید شفافیت را در این حوزه گسترش دهیم. با توسعه شفافیت از پلشتی جلوگیری میشود از طرفی به جای فرهنگ مچگیری باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را رواج دهیم.
وی با اشاره به لزوم افزایش تعامل وزارت علوم با مجلس و شوراهای عالی ادامه داد: با افزایش تعامل با نمایندگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای علوم و تحقیقات و فناوری میتوان از ظرفیت آنها برای ارتقاء دانشگاه و دیپلماسی علمی استفاده کرد.
زلفی گل ادامه داد: یکی از چالشها در حوزه آموزش عدم توزیع متوازن و استفاده از رشتههای تحصیلی است، متأسفانه امروزه استعدادهای برتر در رشته های مختلف به صورت متناسب توزیع نمیشود و این امر موجب بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. همچنین تقاضا برای رشتههای پایه و علوم انسانی کاهش پیدا کرده در حالی که پایه و اساس علم، رشتههای علوم انسانی و پایهای است از این رو باید با سیاستهای فرابخشی و تعامل با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای این موضوع مهم تدبیری اندیشیده شود؛ تحقق این امر در گرو عزم فرابخشی است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سرفصل های دروس نیاز به روزرسانی دارد، خاطر نشان کرد: به روز نبودن سرفصلها و نادیده گرفتن مهارتها یکی از چالشهای حوزه آموزش است چرا که جامعه تنها به تحصیلات تکمیلی نیاز نداشته بلکه تکنسین و آموزشهای مهارتی نیز از الزامات مهم است لذا دانشگاههای فنی و حرفهای باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند و این دانشگاهها به راحتی قابل توسعه در کل کشور بودند چرا که به امکانات سنگینی نیاز ندارند.
وی عدم رصد دانشآموختگان را یکی از چالشهای حوزه آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: وزارت علوم باید دانشآموختگان را پس از تحصیل با استفاده از دانش آماری رصد کرده و برای معاونت پژوهشهای عالی مأموریت جدیدی جهت پیگیری اشتغال دانشآموختگان تعریف کند تا مشخص شود شغل چه تعداد از دانش آموختگان با تخصصشان هماهنگ است.
زلفی گل با اشاره به لزوم توجه به میان رشتهایها و چند رشتهایها گفت: با سیاستگذاری مناسب، تحقیقات چندرشتهای و میان رشتهای را توسعه خواهیم داد چرا که این امر موجب گسترش فرهنگ کار تیمی میشود. همچنین در حوزه سیاستگذاری پژوهشی نیز یکی از مشکلات جدی کشور کم بودن نقش دانشگاه در جامعه است از این رو باید از پتانسیل پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده شود و تلاش میکنیم تحقیقات را کاربردیتر کنیم. در حوزه پژوهشی با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم و آن اینکه برای رشتهها مأموریت عام و خاص تعریف نشده است که در دوره آینده برای تحقق این امر برنامه خواهیم داشت تا بتوانند به مرجعیت علمی رسیده و در دنیا همچون خورشیدی در سپهر علم دنیا بدرخشند.
توسعه پارک های فناوری باید در برنامه هفتم دیده شود
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارک های علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارک های علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد، در این رابطه خلاءهای قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود تا حمایت بیشتری از شرکت های دانش پایه صورت بگیرد.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فناوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری در ابتدا شرکت های دانش بنیان را احراز صلاحیت می کند و سپس نسبت به حمایت آن ها اقدام می شود در حالی که باید از شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس نیز حمایت صورت گیرد.
زلفی گل درباره برنامه های فرهنگی خود، گفت: علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد می کند، وقتی تلفن همراه بروز و ظهور پیدا کرد، فرهنگ جدید با خود به جامعه آورد و فضای مجازی نیز با خود یک فرهنگ جدید ایجاد کرد، منظور از این گزارش این است که اگر به دنبال پویش و پالایش فرهنگی هستید باید در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری کنید.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر می خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم باید روی حوزه فناوری سرمایه گذاری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین برنامه داریم از تمام پتانسیل های تشکل ها و انجمن های علمی نهایت استفاده را ببریم تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانانمان ماندگار کنیم.