آخرین اخبار:
کد خبر:۹۶۲۵۱۲

پرونده آلودگی هوا در سازمان بازرسی به كجا رسید؟

ترکی از اعلام نتایج بررسی‌ها به مراجع مسئول و ارسال گزارشات سازمان بازرسی به ریاست جمهوری وقت در تیرماه امسال سخن گفت و افزود: ترک فعل‌هایی که از سوی دستگاه‌ها و مسئولان انجام شده بود به مبادی ذیربط گزارش شده و در دست بررسی دقیق قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دکتر غلام عباس ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با برنامه «صبح و گفتگو» درمورد پرونده آلودگی هوا در سازمان بازرسی کشور مصاحبه کرد.

ترکی با اشاره به اینکه قوانین متعددی در حوزه آلودگی هوا وجود دارد گفت: از جمله‌ی قوانین موجود می‌توان به «قانون هوای پاک» اشاره کرد که در سال 1396 به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه هیچ خلأ قانونی نداریم افزود: مشکل و چالش اصلی به کیفیت اجرای قانون مربوط می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: طبق بررسی‌ها و بازرسی‌های انجام شده، با وجود انباشت قوانین و تکالیف متعددی که برای دستگاه‌های اجرایی در وزارتخانه‌های مختلف و مراکز صنعتی تعیین شده اما در مواردی این مسئولیت‌ها به صورت کامل و یا کلاً اجرا نشده است.

ترکی از اعلام نتایج بررسی‌ها به مراجع مسئول و ارسال گزارشات سازمان بازرسی به ریاست جمهوری وقت در تیرماه امسال سخن گفت و افزود: ترک فعل‌هایی که از سوی دستگاه‌ها و مسئولان انجام شده بود به مبادی ذیربط گزارش شده و در دست بررسی دقیق قرار دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نیمی از تکالیف مقرر در قانون اجرا نشده گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در این قانون به عنوان ناظر پیش بینی شده و موظف به پیگیری است و در صورت رویت موارد تخلف امکان اعلام گزارش را دارد.

همچنین، دکتر داریوش گلعلی زاده معاون دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب قانون هوای پاک و 14 آئین نامه اجرایی برای آن در سال 1396 گفت: اجرای راهکارهای قانونی نیازمند اعتبارات و ابزارهای لازم است.

وی افزد: ترک فعل از سوی دستگاه‌ها زمانی مطرح می‌شود و مذموم است که ما ابزار لازم را برای اجرای قوانین و آئین نامه‌ها فراهم کرده باشیم و دستگاه‌ها انجام نداده باشند.

گلعلی زاده با اشاره به اینکه اجرای مفاد قانون هوای پاک شامل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر منوط به تأمین اعتبارات است گفت: متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌ها و محدودیت‌های ناشی از تحریم این مفاد قانونی محقق نشدند.

معاون دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رادیو گفت وگو با اظهار اینکه از زمان ابلاغ قانون هوای پاک موتورسیکلت کاربراتوری تولید نمی‌شود گفت: ما حتی اجازه شماره گذاری به خودروهای یورو4 را هم نمی‌دهیم.

وی افزود: اگرچه اقدامات کاهش آلودگی هوا در حال انجام است اما از طرفی جلوی ورودی آلودگی‌ها گرفته نمی‌شود بطوریکه به دلیل بارگذاری بیش از حد صنعت تهران به مرکز انبارهای کشور تبدیل شده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار