به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علیرضا پیمان پاک امروز در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامههای این صنعت که هم کانون در وزارت صمت در حال برگزاری است، اظهار کرد: ما برنامه ریزی کرده ایم که طی چهار سال آینده صادرات کشور به ۳۵ میلیارد دلار افزایش یابد و در این راستا یک اولویت بندی برای کشورهای هدف انجام دادیم که با توجه به محدودیت منابع بتوانیم روی این کشورها تمرکز کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: همچنین از طریق توسعه لجستیک، تعرفههای ترجیحی، اصلاح قوانین و مقررات و اصلاح ساختارها در بخش رایزنها سعی میکنیم که به توسعه صادرات کمک کنیم.
وی ادامه داد: رایزنهای ما در کشورهایی که سابقه صادرات داشتیم مانند عراق و سوریه الگوی اولیه را مشخص کردند و قرار شده با کمک ذینفعان بخش لوازم خانگی این برنامه تکمیل شود.
وی ادامه داد: بر اساس بررسیهای انجام شده از سوابق صادراتی مشخص شد قیمت و کیفیت لوازم خانگی ایرانی در کشورهای هدف مناسب است، اما در بخش خدمات پس از فروش موفق نبوده ایم و در این بخش ضعیف هستیم. پیشنهاد شده که برای توسعه بازار بحث برندینگ و اعتبار خریدار لحاظ شود.
پیمان پاک گفت: همچنین در کشورهایی که مراودات مالی داریم همچون ونزوئلا ساز و کاری را برای تهاتر کالاهای اولویت دار همچون لوازم خانگی تعریف کرده ایم؛ در مورد هند و کشورهای CIS نیز رایزنها را برای توسعه صادرات لوازم خانگی فعال کرده ایم.
معاون وزیر صمت گفت: با توجه به رویکردی که اکثر کشورها در حمایت از تولید داخل دارند مقرر شده صادرات قطعات و تولید مشترک را در دستور کار قرار دهیم.