به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان گفت: با این قرارداد خواهرخواندگی، شاهد افزایش مبادله کالا بین این دو بندر راهبردی ایران و روسیه و در نتیجه توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهیم بود.
وی افزود: انتطار داریم با توجه به ظرفیتهای مشترک و ویژه این دو بندر و افزایش همکاریها، از امروز شاهد توسعه صادرات کالاها و ترانزیت از طریق این دو بندر باشیم.
آکوچکیان گفت: مطمئن هستم با افزایش کالا بین این دو بندر، کریدور بین المللی شمال- جنوب هر چه زودتر عملیاتی خواهد شد و شاهد صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیت کالا از هند به روسیه و اروپا و از اروپا به شرق از طریق ایران باشیم.
دِنیس آفاناسیِف وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی دولت آستراخان در این مراسم گفت: ارتباطات نزدیک بین دو بندر و منافع مشترکی از جمله خدمات بندری آستراخان و آستارا، دو کشور را به هم نزدیک میکند.
وی با بیان اینکه شاهد رشد با ثبات مبادلات بین ایران و آستراخان هستیم، افزود: سال گذشته سه میلیون و ۳۰ تن مبادله کالا بین آستراخان و ایران وجود داشت که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافت و انواع کالا از ایران به روسیه و شمال اروپا مبادله شد.
این مقام محلی روسیه افزود: همکاری و ارتباطات نزدیک بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و آستراخان اهمیت زیادی دارد و برای همین شاهد امضای خواهر خواندگی بین بندر آستارای ایران و بندر دریایی آستراخان هستیم.
وی تصریح کرد: ما آماده همه گونه همکاری با ایران برای افزایش مبادله کالا بین دو طرف هستیم و از ایران انتظار داریم که برای انتقال کالا از آستراخان به گیلان مساعدت کند.
آناتولی اولیانوف مدیر شرکت سهامی «بندر دریایی آستراخان» هم گفت: روسیه در این بندر دارای گذرگاه مرزی است و امکان ورود کشتیهای ترازیتی از کشورهای مختلف وجود دارد تا بارشان را جابجا کنند.
وی اظهار داشت: آستراخان همکاری بسیار خوبی با ایران دارد بطوری که با ۵۰ شرکت ایرانی مبادلات اقتصادی داریم.
اولیانوف با بیان اینکه علاقمند به گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی با ایران هستیم، اظهار داشت: روابط خواهر خواندگی در این مورد بسیار موثر هست.
خسرو سرایی، مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم گفت: هر دو بندر شاخصههای منحصر به فردی برای توسعه اقتصادی و توسعه ترانزیت دارند و اطمینان دارم با تقویت بخش خصوصی در دو بندر افزایش توسعه اقتصاد دو کشور را شاهد خواهیم بود.
سرایی افزود: با امضای این قراردادخواهر خواندگی از امروز انتظار داریم مبادله تجاری بین دو کشور افزایش یابد.
حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز برای توسعه بیش از پیش روابط بین دو کشور اظهار امیدواری کرد و گفت: شهر مرزی آستارا دارای سه مرز مجاز جاده ای، ریلی و دریایی است و بنابراین بندر آستارا جایگاه ویژهای در اقتصاد ایران دارد.
وی افزود: آستارا نقش مهمی در صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیتی ایفا میکند و با توجه نقش آفرینی این بندر در کریدور بین المللی شمال-جنوب شاهد افزایش مبادلات بین ایران و روسیه خواهیم بود.
اهمیت و جایگاه اقتصادی بندر آستراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مهم و زیاد است که مسوولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالاهای اساسی کشور سخن به میان میآورند.
به گزارش ایرنا این منطقه از جمله پایانههای مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانهای برای تجارت با ایران است.
در واقع منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منظقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی، بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساختهای حمل و مقل منطقه از جمله ایران بوجود اورده است.
بندر آستارا هم از لحاظ اقتصادی در سطح استان گیلان و کشور نقش تعیینکنندهای را داراست. بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور و پنجمین بندر فعال ترانزیتی شمال کشور است.
آستارا مهمترین پل ارتباطی راهبردی میان ایران و جمهوری آذربایجان، دروازه ورود به منطقه قفقاز، دروازه طلایی ورود به اروپا، دارای بزرگترین صادرات کشور در زمینه تجارت چمدانی، سومین مرز فعال کشور در زمینه صادرات و واردات، یکی از قدیمیترین گمرکات کشور با بیش از ۲۰۰ سال سابقه، رتبه نخست صادرات و بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور، از امنترین و پرترددترین مرزهای زمینی کشور و دومین منبع درآمد گمرکی استان گیلان است.