به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، کسب و کار راکد شده، خبری از مشتری در بازار نیست. از آن طرف طرحهای مختلف فروش هم رغبتی را برای مردم در خرید لوازم خانگی به وجود نیاورده است. امروز برگ برنده بازار لوازم خانگی از آنِ کالاهای قاچاق است، زیرا هم قیمت ارزان تری دارند و هم تنوع آنها عاملی شده تا مردم در صورت خرید تمایل به خرید آنها را داشته باشند.
بنا به گفته فعالان بازار، معاملات در انواع کالاهای لوازم خانگی تاحد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. از آن طرف اگر فروشی هم در بازار صورت میگیرد متوجه کالاهای قاچاق و فاقد گارانتی است. مصرف کننده امروز ترجیح میدهد با توجه به سطح درآمدی خود اقدام به خرید کالاهای قاچاق فاقد گارانتی کند. البته فارغ از اینکه این کالاها در بخش کیفیت دچار مشکلاتی هستند، اما سطح درآمدی مردم عاملی شده تا بیشتر ترجیح بدهند کالاهای ارزانتری را خریداری کنند.
امروز بازار لوازم خانگی پر از کالاهای قاچاق و فاقد گارانتی است. اگر سری به بازار بزنید مشاهده میکنید آن دسته از افرادی که مشغول فروش کالاهای قاچاق هستند مشتریان زیادی دارند از آن طرف آن دسته از افرادی که به صورت رسمی لوازم خانگی میفروشند با کاهش خریدار روبه رو هستند.
علاوه براین رکود بازار بر حجم مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی هم اضافه کرده است. توزیع کنندگان به صورت محتاط خریدهای خود را از کارخانجات انجام میدهند چرا که میدانند اگر کالای بیشتری از کارخانه بگیرند یا متهم به احتکار بوده و یا با کمبود مشتری قادر به فروش کالاها نخواهند بود.
به این ترتیب توزیع کنندگان نیز سفارشهای کمی را از کارخانجات نهایی میکنند. در این شرایط کارخانجات با اعلام طرحهای مختلف و درنظر گرفتن تخفیفهای متفاوت سعی در جذب مشتری برای فروش کالا دارند. امروز دیگر افزایش قیمتها در بازار منطقی نیست چرا که اگر باز افزایش قیمتها لحاظ شود رکود بازار تشدید خواهد شد.
مشاهدات بازار لوازم خانگی نشان میدهد در بازار چیزی به عنوان کمبود کالا وجود ندارد، اما مهم مشتری است. مشتری که عمدتا سردرگم میان خرید کالای قاچاق یا ایرانی است. در نهایت برگ برنده برای کالای قاچاق است چرا که قیمت ارزانتری دارد.