به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شاهرخ رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در نشستی که با عنوان توقعات دانشآموختگان کشاورزی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی با حضو جمعی از کارشناسان کشاورزی و با دعوت بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران بررسی شد، گفت: ما برای اینکه بتوانیم مهندسین کشاورزی و منایع طبیعی را با مسائل کشاورزی درگیر کنیم باید این عرصه را به یک عرصه علمی و دانش بنیان تبدیل کنیم. خروجی کشاورزی علمی و دانش بنیان این است که محصولات کشاورزی با قیمت مناسبی تولید شوند و امکان رقابت پذیری برای این محصولات فراهم شود.
وی افزود: یک نیروی انسانی تحصیلکرده و یا غیر تحصیلکرده باید بتواند در افزایش درآمد یک بنگاه اقتصادی کشاورزی موثر باشد در غیر اینصورت قیمت تمام شده محصول افزایش یابد؛ لذا ما برای اینکه با این مشکل مواجه نشویم سیاست اشتغال دانش مزد محوری را جایگزین دستمزد محوری کرده ایم تا متخصصین کشاورزی مزد دانش خود را از واحد تولیدی دریافت کنند و این سیاست را در قالب قرارداد «سهم بری دانش از تولید» اجرا میکنیم.
رمضان نژاد با بیان اینکه قرارداد «سهم بری دانش از تولید» قراردادی بین مهندس کشاورزی و واحد تولیدی و در جهت کاهش هزینهها و افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی است، تصریح کرد: بسط قرارداد «سهم بری دانش از تولید» میتواند دانش را در عرصه کشاورزی دخیل کند و منجر به ایجاد اشتغال پایدار و گسترش میزان صادرات محصولات کشاورزی شود.
وی اظهار کرد: سازوکارهایی فراهم شده تا متخصصین کشاورزی بتوانند در قالب قرارداد «سهم بری دانش از تولید» مجموعه عملیات فنی در واحدهای تولیدی را در سامانهای که در سازمان نظام مهندسی طراحی شده به عنوان شاخصها و معیارهای تولید، ثبت و ضبط کنند تا به عنوان شناسنامه نظارت فنی محصول در اختیار واحد تولیدی قرار بگیرد و دنیا هم همین را میخواهد بداند که محصولات کشاورزی کی، کجا، توسط چه کسی و تحت چه شرایطی تولید شده است.
رمضان نژاد با بیان اینکه شناسنامه محصولات کشاورزی که در کشورمان تولید میشوند در قالب یک کد QR در نقاط مختلف دنیا قابل دسترسی هستند، افزود: لازمه رواج نظام اشتغال دانش مزد محوری در بین مهندسین ما این است که در دانشگاهها در کنار آموزش ادبیات کشاورزی فن کشاورزی هم به دانشجویان آموزش داده شود.
وی با اشاره به اینکه در نظام آموزش عالی کشورمان مهارت آموزی در رشتههای کشاورزی شاید نسبت به دیگر رشتههایی که علم و فن با هم هستند مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: در قانون افزایش بهره وری تاکید شده که یک ترم از دوران تحصیل دانشجویان رشتههای کشاورزی به کارورزی اختصاص یابد، اما ما هنوز در مهارت آموزی موفق نبوده ایم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: ما در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و مردمی کردن امور سعی کرده ایم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم تا بتوانیم به فارغ التحصیلان رشتههای کشاورزی کمک کنیم و در این راستا نیز سیاست آموزشی را که در پیش گرفته ایم سیاست آموزشی مهارت محور به جای عملیات محور است.
وی با بیان اینکه ما در این دوره برای اینکه بتوانیم سیاست اشتغال دانش مزد محوری را محقق کنیم باید سیاست آموزشی خود را از سیاست عملیات محوری به سیاست مهارت محوری تغییر دهیم و در این راستا نیز بازآموزی و نوآموزی اعضای این سازمان جزو اولویتهای ماست، تصریح کرد: طی تفاهماتی که با واحدهای تولیدی بخش کشاورزی شده نظامی تحت عنوان نظام مهارت آموزی و توان افزایی مردمی با هدف استفاده از ظرفیتهای مردمی و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شده است.
رمضان نژاد با اشاره به اینکه طی تفاهماتی که صورت گرفته هم اکنون بیش از ۶۵۰ واحد تولیدی بخش خصوصی به مرکز توان افزایی و مهارت آموزی تبدیل شده اند تا اگر فارغ التحصیلان کشاورزی در دانشگاهها برخی آموزشها را فرار نگرفته اند بتوانند با مراجعه به این مراکز آموزشها را به شیوه استاد شاگردی فرار بگیرند، اظهار کرد: با توجه به راه اندازی یک سامانه در سازمان نظام مهندسی کشاورزی از طریق این سامانه مراکز توان افزایی و مهارت آموزی متناسب با نیاز مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی به آنها معرفی میشود.
وی با بیان اینکه اگر قرار بود مرکز توان افزایی و مهارت آموزی فارغ التحصیلان کشاورزی با اعتبارات دولتی راه اندازی شوند نیاز صرف هزینههای زیادی بود، اظهار کرد: امیدواریم با گسترش این سیاست بتوانیم در آینده ایران را به توان افزایی و مهارت افزایی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی و منابع تبدیل کنیم تا این دانش آموختگان بتوانند در کنار علم و فن سیاست اشتغال دانش مزد محوری و سهم بری دانش از تولید را محقق کنند.
رمضان نژاد با اشاره به اینکه سیاست آموزشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تکمیل کننده سیاست اشتغال دانش مزد محوری است، افزود: بنده به تمام کسانی که دانش آموخته رشتههای کشاورزی هستند و میخواهند در عرصه تولید برای بهبود عملکرد و کاهش هزینههای تولید فعالیت کنند میگویم این عرصه ظرفیتهای زیادی برای اشتغالزایی دارد و در این راستا نیز ما این آمادگی راداریم مهارتهای لازم را به آنها آموزش دهیم.
وی همکاری ۶۵۰ واحد تولیدی بخش خصوصی به عنوان مرکز توان افزایی و مهارت آموزی دانش آموختگان کشاورزی را قابل تقدیر دانست و افزود: اقدام تمام تولید کنندگان بخش کشاورزی که در راستای سیاستهای آموزشی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی همکاری میکنند به مانند خیرین مدرس ساز مشارکت در کار خیر است؛ از این رو این افراد از نظر ما خیر اجتماعی- آموزشی محسوب میشوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیان اینکه ورود دانش به عرصه کشاورزی بهترین پشتیبانی از تولید در این عرصه است، گفت: مهندسین کشاورزی میتوانند در مراکز تولید به عنوان پشتیبان تولید به ایفای نقش بپردازند تا هم کشاورزی در یک مسیر علمی و پایدار قرار بگیرد و هم تولید بهینه، اقتصادی و رقابت پذیر شود.