به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، درباره پیشنهاد اخیر برخی خودروسازان و موتورسیکلت سازان نسبت به طرح درخواست عدم اجرای مصوبه دولت در قالب آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک برای الزام اسقاط به ازای شماره گذاری وسیله نقلیه نو شماره باذکر دلایلی از جمله؛ کاهش حاشیه سود بنگاه اقتصادی خود به عنوان توجیهی برای عدم اسقاط به ازای شماره گذاری وسیله نقلیه نو وفق مصوبه دولت، سازمان حفاظت محیط زیست در این باره در جایگاه نظارتی و وظایف حاکمیتی خود موارد ذیل را اعلام کرد.
۱-وفق اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند؛ ممنوع است. "
۲-وسایل آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی انتشار آلایندگی در شهرهای کشور هستند. مطالعات انجام گرفته حاکی از آن است که آلودگی هوا سالانه خسارات جبران ناپذیری را به سلامت مردم کشور تحمیل میکند.
براساس تبصره ماده ۴ آیین نامه فنی ماده ۲ مصوب ۳۰/۰۷/۱۳۹۷ شماره گذاری هر سه خودروی دیزلی با استاندارد آلایندگی EEV منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودروی دیزلی با ظرفیت مشابه شده است، و در صورت کمبود همان نوع خودرو (مثلا وانت نیسان فرسوده)، خودرو ساز میتواند وفق مصوبات دولت، از سایر گواهیهای اسقاط ناوگان دیزلی با ظرفیت مشابه استفاده کند.
در آیین نامه یاد شده، به علت ضرورت کاهش آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی، گواهی اسقاط با ظرفیت مشابه برای سایر خودروهای دیزلی وفق مصوبات قابل پذیرش است؛ لذا هرگونه اجرای سلیقهای مانند ارائه گواهی اسقاط خودروی بنزینی و ... که خلاف مصوبه دولت باشد؛ وجاهت قانونی نخواهد داشت.
تمامی مصوبات و قوانین کشور برای تمام شخصیتهای حقیقی و حقوقی لازم الاجرا است ومصوبات یادشده هیچ گونه استثنایی برای هیچ یک از تأمین کنندگان و دستگاههای وابسته به دولت و سایر نهادها، قائل نشده است.
موضوع اسقاط ناوگان وسایل نقلیه فرسوده در حال حاضر در کشور جاری بوده و آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب ۱۲/۰۳/۱۴۰۰ به لحاظ قوانین بالادستی، توسط هیأت محترم وزیران ابلاغ شده است، به همین منظور هیچ گونه بهانه و دلیلی برای عدم اسقاط ناوگان فرسوده، رافع تکالیف قانونی نیست.