آخرین اخبار:
کد خبر:۹۹۱۴۹۰
برای اولین بار در ایران در دانشگاه علامه طباطبایی؛

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه تصویب می‌شود

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه برای اولین بار در ایران به عنوان یک برنامه درسی تاسیسی و جدید با محوریت دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه برای اولین بار در ایران به عنوان یک برنامه درسی تاسیسی و جدید با محوریت دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۲۰۸ مورخ ۲۷ دی ماه سال جاری تصویب شد.

طراحی این برنامه کاربردی مهم و مورد نیاز کشور به پیشنهاد گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۱۳۹۴ به عنوان یک پروژه تحقیقاتی درون دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری و مشارکت گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام گردید.

سپس در قالب برنامه درسی بر اساس چارچوب‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و مراحل تصویب آن در گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای دانشگاه علامه طباطبائی، دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کارگروه تخصصی علوم تربیتی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، همایش ملی دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با مشارکت دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موفقیت و به اتفاق آراء انجام شد. البته در این فرایند پیشنهاد‌های لازم و سازنده به اصلاح و تکمیل و توسعه برنامه پیشنهادی اولیه کمک شایانی نمود.

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه به استفاده از ظرفیت‌های رشته تکنولوژی آموزشی در ابعاد مختلف طراحی، تولید، اجرا، مدیریت و پشتیبانی، سنجش وارزشیابی فرایند‌ها، منابع و فناوری‌های یادگیری، در آموزش افراد با نیاز‌های ویژه می‌پردازد.

با توجه به اینکه برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه برای اولین بار در ایران و توسط دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد، مبتنی بر نیاز‌های بومی بوده و ضمن بهره گیری از تجارب جهانی به پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های کشور در این زمینه کمک خواهد کرد.

تصویب پس از شش سال تلاش و آموزش در سوئیس و کانادا

به گفته اسماعیل زارعی زوارکی، مجری طرح و مدیر گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در فرایند طراحی و تصویب نهایی برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه که بیش از ۶ سال طول کشیده است، منابع علمی پشتیبان و بستر‌های لازم فناورانه در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است.

برای اجرای مناسب این برنامه در دانشگاه علامه طباطبائی، دو نفر از اعضای هیات علمی در سال‌های گذشته به فرصت مطالعاتی به کشور کانادا و کشور سوئیس اعزام شدند.

همچنین در سال‌های گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دانشگاه ژنو از کشور سوئیس، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی خوبی در این زمینه برگزار شده و همچنین منابع علمی مفیدی در قالب کتاب، مقاله، رساله و پایان نامه تدوین شده است.

مرکز منابع یادگیری و آزمایشگاه‌های فناوری نیز در دانشگاه علامه طباطبائی گسترش یافته است؛ بنابراین دانشگاه علامه طباطبائی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناسبی برای اجرای این برنامه در کشور برای اولین بار برخوردار باشد و پس از ابلاغ برنامه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد تا آن را اجرا نماید.

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه بر اساس نیاز‌های بومی و فرهنگی جامعه ایران طراحی شده است. همچنین مبتنی بر کار پژوهشی است که در قالب یک طرح پژوهشی دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی به انجام رسیده است که با نیازسنجی دقیقی همراه بوده است.

بعلاوه، برنامه درسی طراحی شده با برنامه جامع علمی کشور و اسناد ملی مرتبط نیز هماهنگ است. در تدوین برنامه درسی مذکور، با توجه به بهره گیری از مطالعه تطبیقی، آخرین تحولات علمی رصد شده و دروسی برای شناخت روش‌ها و ابزار‌های روش‌شناسی جدید و زمینه‌هایی برای نظریه‌پردازی و آموزش پژوهش‌محور در نظر گرفته شده است.

همچنین، دروس کارآموزی، برنامه‌های عملی و میدانی برای کسب مهارت‌های مرتبط در نظر گرفته شده و سرفصل‌های آن‌ها با مشاغل و حرفه‌های مورد نیاز هماهنگ بوده و دارای بازده اقتصادی است. به ویژه از ظرفیت‌های کارآفرینی نیز برخوردار است.

در انجام این کار بسیار تخصصی، پیچیده، کاربردی و مهم ملی لازم است تا از کلیه اساتید محترم، گروه‌های آموزشی، شورا‌ها و کارگروه‌های تخصصی، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که به نحوی در فرایند طراحی و تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه کمک کرده اند و نقش موثری داشته اند تقدیر و سپاسگزاری کنم.

امیدوارم برنامه مذکور بتواند با تربیت نیروی انسانی و همچنین فراهم سازی ابزار‌ها وخدمات جدید در سطح ملی و بین المللی به آموزش و یادگیری افراد با نیاز‌های ویژه کمک کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار