به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محسن هوشمند دبیر اجرایی جشنواره در این نشست خبری ، گفت: اهالی رسانه از گروه هایی هستند که در راستای خدمت به حرم مطهر حضرت امام رضا تلاش می کنند.در این راستا هم پویشی راه اندازی کردیم با عنوان «همه خادم الر ضاییم.»
هوشمند گفت:در دومین دوره این جشنواره تلاش شده است با هماندیشی اصحاب رسانه، هیاتهای انتخاب و داوران دوره اول و همچنین بسیاری از صاحبنظران حوزه رسانه، بستر مشارکت بیشتر فعالان رسانهای و عموم کاربران در دومین دوره جشنواره فراهم و به تبع آن، ظرفیت تازهای برای شبکهسازی خادمان رسانهای حضرت رضا(ع) ایجاد شود. توسعه بخشهای جشنواره و ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانههای بینالمللی نیز یکی از تغییرات عمده در دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) است و در همین راستا، فراخوان بخش بینالملل جشنواره نیز متعاقبا به صورت جداگانه اعلام خواهد شد.
وی درباره اهداف جشنواره توضیح داد: دبیرخانه این جشنواره در دومین دوره برگزاری، ۴ هدف مهم را تعیین کرده که شامل این موارد است: «شناسایی و شبکهسازی خادمان رسانهای و تعامل بیشتر با تولید و توزیعکنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ رضوی»، «تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون به ویژه رسانههای نوین»، «شبکهسازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی» و «عمقبخشی به محتوای رسانهای مرتبط با سیره و معارف رضوی».
در بخش دیگر این نشست خبری، حمیدرضا مقدم فر از اعضای دومین جشنواره امام رضا (ع) گفت: دومین جشنواره امام رضا (ع) عرصه جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری نیز اخیرا به آن اشاره داشتند و رسانهها با حضور در این جشنواره در قالب آثار مختلف،در واقع حضور جهادی خود را به نمایش میگذارند؛حضوری برای جهاد تبیین معارف دینی. چون دشمنان با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای،تلباش میکنند مردم ما را از معارف قرآنی دور کنند.
مقدمفر در بخش دیگر سخنانش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: سردار دلها خود را خادم امام رضا (ع)میدانست و به آن افتخار میکرد.سردار سلیمانی هم در عرصه دفاع سخت و هم در دفاع از دین و معارف اهل بیت،جزو کسانی است که عالیترین مقام را دارد و سخنانش در دفاع از اهل بیت (ع) به نوعی جهاد تبیین بود و این سخنان در وصیتنامه این شهید بزرگوار به خوبی بیان شده است.
وی یادآور شد: شرکت در این جشنواره به مانند شرکت در جشنوارههای دیگر نیست،بله خادمی امام رضا (ع) است.
چهار محور موضوعی دومین جشنواره امام رضا (ع):
همچنین محورهای موضوعی جشنواره شامل ۴ بخش «سیره رضوی»، «زائر و زیارت رضوی»، «وقف و نذر رضوی» و «خدمت رضوی» است که جزئیات آن به این شرح است:
۱. سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزههای سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانهای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزههای رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل.
۲. زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (ع) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیر حضوری (زیارت از بعید)، با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار میکنند، با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبههای امام رضایی و زائران غیرایرانی.
۳. وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا (ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمترسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، به نام مبارک امام رضا (ع).
۴. خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصههای مختلف خدمات آستان قدس رضوی، در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع).
بخشهای اصلی ارسال آثار
دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) شامل ۴ بخش و محورهای مرتبط با آن خواهد بود که به این شرح تعیین شده است:
۱. مطبوعات و خبرگزاریها: شامل محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه «تیتر».
۲. رسانههای صوتی و تصویری: این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانههای صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بینالمللی برگزار میشود و شامل بخشهای زیر خواهد بود: آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی (نمایش رادیویی، فیلم کوتاه، مجموعه تلویزیونی، فیلم تلویزیونی)، برنامههای رادیویی و تلویزیونی (ترکیبی- مسابقه-گفتوگو محور)، پویانمایی و موشن گرافی، مستند، انواع نماهنگ و موسیقی تصویر، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی و همچنین بخش ویژه «طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی».
۳. رسانههای مجازی: در این حوزه، توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی میباشد و محصولات تولید شده در قالببندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل این بخشها است: پُستهای منتشر شده در شبکههای اجتماعی ( اینستاگرام ،توییتر ،....)، حساب کاربری در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام ،توییتر ،....) و همچنین بخش ویژه «طرح بازی و نرم افزار(رایانه و تلفن همراه)».
۴. عکس و گرافیگ: عکس خبری(تک عکس و گزارش تصویری)، گرافیک (پوستر، طرح جلد) و بخش ویژه «اینفوگرافی».
تقویم زمانی و نحوه ارسال آثار به جشنواره
طبق برنامهریزی صورت گرفته، اختتامیه دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) در خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد و بر این اساس، اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار فرصت خواهند داشت. ثبتنام در سایت mediafest.razavi.ir، گام اول برای شرکت در جشنواره است و پس از آن، شرکت کنندگان میتوانند آثار بخش رسانههای خبری و تحلیلی و فضای مجازی را از طریق ارائه فایل و لینک، در سایت جشنواره ثبت کنند. همچنین در صورت بالا بودن حجم آثار، علاوه بر تکمیل فرم در سایت، لازم است آثار شرکتکنندگان در دو نسخه دی.وی.دی به دبیرخانه جشنواره به نشانی «خراسان رضوی، مشهد، بولوار سجاد، سجاد یک، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دبیرخانه جشنواره رسانهای امام رضا(ع)، کدپستی۹۱۸۷۷۹۳۱۱۲ و شماره تلفن ۳۷۶۴۲۳۵۴-۰۵۱» ارسال شود. شرکتکنندگان در بخش رسانههای صوتی و تصویری نیز باید آثار خود را در قالب دو دی.وی.دی به دبیرخانه ارسال کنند.
دعوت از عموم اصحاب رسانه و کاربران فضای مجازی
دبیرخانه دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع)، از همه اصحاب رسانه و کاربران فضای مجازی دعوت میکند با شرکت در این جشنواره، در افزایش کمی و کیفی آثار تولیدی این حوزه سهیم باشند تا به لطف و عنایت حضرت رضا(ع)، بتوانیم با همکاری گسترده خادمان رسانهای حضرت ثامن الحجج(ع) در جای جای ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان، برای ترویج فرهنگ و سیره رضوی گامهای بلندی برداریم. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، در کنار این اجر معنوی و توفیق خدمت در عرصه ترویج فرهنگ رضوی، همانند دوره نخست، برای تجلیل از نفرات برتر دومین دوره جشنواره نیز جوایز نقدی پیشبینی شده است.
شایان ذکر است اطلاعات تکمیلی شامل شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در جشنواره، در پایگاه اطلاعرسانی mediafest.razavi.ir قابل مطالعه است و لازم است شرکتکنندگان با مطالعه آن، نسبت به این شرایط مطلع شوند.