به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه نشست خبری ابوالفضل باقریفرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد. باقریفرد در این نشست گزارش کلی از وضعیت دانشجویان و دانشگاههای علوم پزشکی ارائه و بیان کرد: حدود ۲۷۰ هزار دانشجو در رشتههای مختلف ۶۸ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور تحصیل و حدود ۲۰ هزار عضو هیئت علمی به صورت پیمانی و تعهداتی تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت میکنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۵۰ رشته محل در تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور وجود دارد که همه ساله تغییر میکند و روبه افزایش است، گفت: یکی از فعالیتهای مهم ما در سال جاری افزایش حقوق دستیاری بود که اعتبار آن از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستانها (که پایدار است) تامین خواهد شد.
به گفته وی، برنامههای متعددی برای رفع مشکلات دستیاران تخصصی و فوقتخصصی درحال برنامهریزی است که از جمله آنها میتوان به تدوین منشور دستیاری اشاره کرد.
باقریفرد با اشاره به مشکل عدم دسترسی عادلانه به پزشکان در کشور تصریح کرد: با توجه به آنکه با صندلیهای خالی در رشتههای تخصصی و فوقتخصصی روبهرو هستیم برنامه داریم با بومیگزینی نهتنها مشکلا کمبود متخصص در مناطق محروم را رفع کنیم بلکه راهی برای جبران صندلیهای خالی دانشگاهها باشد.
وی افزود: البته در این مسیر به همکاری دیگر ارکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نیاز داریم.
باقریفرد درباره تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی سطح کشور عنوان کرد: درحال حاضر حدود ۶ هزار دانشجوی بینالملل در دانشگاههای علوم پزشکی تحصیل میکنند که عمدتا برای کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی پس از بحثهای طولانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی درنهایت تصویب شد، اظهار داشت: براساس این مصوبه سال آینده ۱۶۰۰ نفر به ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی افزوده خواهد شد البته تاکید میشود که این افزایش برای مناطق محروم بوده و با اولویت بومیگزینی انجام میشود تا کمکی به رفع مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم باشد.
وی ادامه داد: درحال تدوین قوانین و ضوابط پذیرش این افزایش ظرفیت برای سال آینده هستیم که امیدواریم تا قبل از شروع سال جدید نهایی میشود.
باقریفرد بیان کرد: متاسفانه تاکنون افرادی که تربیت میشدند، چون بومی مناطق محروم نبودند حتی اگر تعهدی هم داشتند، آن تعهد را به خوبی انجام نمیدادند لذا رویکرد ما این است که در حیطه پزشکی عمومی، تخصص و فوق تخصص از افراد بومی استفاده کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره افت آموزشی و تحصیلی دانشجویان رشتههای پزشکی افزود: شیوع بیماری کرونا نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا باعث شد تا افت آموزشی محسوسی را شاهد باشیم. آموزشهای مجازی برکات فراوانی داشت، اما آموزش حضوری در حیطه پزشکی امری ضروری است.
وی افزود: در خصوص مشکلات ایجاد شده برای افت آموزشی دانشجویان با شیوع کرونا برنامههای مهارتی را درحال تدوین هستیم که در مواردی که به ویزه در بخشهای بالینی دانشجیوان دچار افت شدند بتوان جبران کرد.