به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سمینار "بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان" در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ضمن سپاس از دست اندرکاران جهاد دانشگاهی و انجمن ایرانی مطالعات جهان که این نشست را در چهل و سومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی طراحی کردند، افزود: امیدوارم تلاش های ما منجر به استحکام بیشتر انقلاب اسلامی و پاسداری از ارزش ها و دستاوردهای آن باشد. در این نشست جای بسی خوشحالی است که ضمن بهره مندی از سخنان دوستان، حضور جناب زاکزاکی را در این جمع داریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سخنرانی جناب زاکزاکی در سمینار "بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان" اولین سخنرانی ایشان بعد از آزادی است و اگر بخواهیم بازتابی از انقلاب اسلامی را نشان دهیم باید درباره این شخصیت بزرگ سخن بگوییم. شش فرزند و خواهر ایشان در این مسیر به شهادت رسیدند و جناب زاکزاکی و همسرشان با سختترین جراحات به سر میبرند و نزدیک ۵۰ قطعه ترکش در سر ایشان است، اما چهره باز و متبسم ایشان حاکی از رضایت و پایداری در این مسیر است که الگو و نمونه برای ما در طی مسیر است.
وی با اشاره به اینکه دشمن با جنگ نظامی کار را به پایان نبرد، اظهار داشت: با جنگ اقتصادی از همان آغاز در قالب تحریمهای فراگیر و همه جانبه ادامه دادند. و نیز به جنگ اقتصادی اکتفا نکردند و جنگ شناختی و جنگ نرم را در عرصههای مختلف علیه مردم ایران دنبال کردند. درحقیقت قصد فروپاشی انقلاب اسلامی را با فرهنگ جدید دارند؛ تا با خیال خام خود موجب فروریختن منابع انسانی و سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی شوند و انقلاب را با شکست روبرو کنند که این مسیر همچنان درعرصههای مختلف ادامه دارد.
انقلاب اسلامی «روند جدید نظام قدرت در جهان» را ایجاد کرد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، انقلاب اسلامی را به عنوان «روند جدید نظام قدرت در جهان» بیان کرد و گفت: این روند جدید منجر به تغییر روندهای حاکم بر قدرت سیاسی در جهان شد. حکیم فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم در فرازهای اول با تعبیر عمیقی از انقلاب اسلامی به عنوان «آغازگر عصر جدید عالم» سخن می گویند. شاید برخی این تعابیر را اغراق آمیز تلقی کنند اما واقعیت این است که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و امامت معصومین (ع) و تنگ شدن عرصه در زمان امامت حضرت مهدی (عج) که منجر به غیبت ایشان شد، تحولی عظیمتر از انقلاب اسلامی را نمیتوان ذکر کرد.
وی تاکید کرد: در شرایطی انقلاب اسلامی ظهور یافت که استقرار نظام قدرت و استحکام آن به گونهای بود که آمریکا یکه تاز میدان بود، البته قدرت در جهان غرب و شرق به نوعی بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تقسیم شده بود که در ۱۹۸۹ شوروی با فرو ریختن تبدیل به جمهوریهای متعددی شد و یکه تاز میدان آمریکا شد. آمریکایی با تفکر استثناگرایی اش و ایجاد تفکیک بین خود و دیگری، خود را محور قدرت جهان و مدیریت منحصر به فرد جهان فرض میکرد و کشورهای دیگر را دارای حق و حقوق در عرصه بین المللی نمیدانست که نمود عدم توجه به حق و حقوق دیگری، نوع مواجه با انقلاب اسلامی در این سالها است.
عاملی ابراز کرد: روند جهانی قدرت با نگاه آمریکا مرکزی و اروپا محوری بود و نیز در دورهای با نگاه محوری نظام سوسیالیسم، درصدد این بودند که همه جهان به عضویت این نظام در بیایند. این موضوع از چه طریقی حاصل میشد؟ نظام مدرنیزم از طریق نهادهای مدرن، متون و فلسفه های مدرن، سبک زندگی مدرن سعی داشت همگان را به عضویت جامعه آمریکایی در بیاورد. درست است آنها از جامعه باز سخن میگویند اما با سخن از جامعه باز و القای اجتماعی، امر مدرن زیباست، جاذبههای قهری ایجاد می کنند. زمانیکه مسیر انتخاب با عاملهای شهوت، قدرت، پول به صورت فریبنده آرایش می یابد، درواقع شیطانی سازی نظام جذب را دنبال میکنند.
شهیدان جنگ تحمیلی، قدرت احیاگرایی جهانی داشتند
عاملی یادآوری کرد: در سالهای اولیه شادمانی ایران در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی را با حضور حداقل ۱۴ کشور جهان در جبهه نظامی عراق با ایران شروع کردند. در جنگ تحمیلی خسارتهای عظیمی به ایران اسلامی وارد شد؛ بسیاری از مناطق را با خاک یکسان کردند و هزینههای سنگین جنگ تحمیلی را تا ۸۰۰ میلیارد دلار ذکر کردهاند. همچنین هزینه عظیم انسانی که منجر به شهادت بیش از ۲۰۰ هزار انسان پاک سیرت شد که هر کدام از این شهیدان نماد توانایی یک ملت بودند و مصداق «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» بودند یعنی قدرت احیاگرایی جهانی داشتند که با شهادت خود ظرفیت پرتوان تری را ایجاد کردند، ولی جامعه اسلامی از وجود آنها محروم شد.وی با اشاره به اینکه دشمن با جنگ نظامی کار را به پایان نبرد، اظهار داشت: با جنگ اقتصادی از همان آغاز در قالب تحریمهای فراگیر و همه جانبه ادامه دادند. و نیز به جنگ اقتصادی اکتفا نکردند و جنگ شناختی و جنگ نرم را در عرصههای مختلف علیه مردم ایران دنبال کردند. درحقیقت قصد فروپاشی انقلاب اسلامی را با فرهنگ جدید دارند؛ تا با خیال خام خود موجب فروریختن منابع انسانی و سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی شوند و انقلاب را با شکست روبرو کنند که این مسیر همچنان درعرصههای مختلف ادامه دارد.
دشمنان مسیر اخذ جوهره دین از جامعه را دنبال می کنند
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران «جنگ نرم را یادآور نگاهی دانست که در نظام پهلوی شکل گرفت» و تصریح کرد: دوره پهلوی، اشرف در مهرماه ۱۳۵۷ در مصاحبهای با مجله «زن روز» عنوان میکند که من آرزو میکنم روزی را که در دانشنامهها وقتی به حروف «ح» و «چ» میرسیم، خبری از حجاب و چادر نباشد. امروز مسیر از بین بردن حجاب و عفت اجتماعی در جامعه ایران دنبال میشود یعنی در ۴۳ سالگی انقلاب اسلامی هنوز مسیر اخذ جوهره دین از جامعه را دنبال میکنند. علیرغم همه تلاشهای دشمنان در ایران، انقلاب اسلامی روند جهانی نظام قدرت را تغییر داده است و زیر ساختهای فرهنگ اسلامی را در جامعه به وضوح میبینیم.
عاملی ابراز کرد: روند جهانی قدرت با نگاه آمریکا مرکزی و اروپا محوری بود و نیز در دورهای با نگاه محوری نظام سوسیالیسم، درصدد این بودند که همه جهان به عضویت این نظام در بیایند. این موضوع از چه طریقی حاصل میشد؟ نظام مدرنیزم از طریق نهادهای مدرن، متون و فلسفه های مدرن، سبک زندگی مدرن سعی داشت همگان را به عضویت جامعه آمریکایی در بیاورد. درست است آنها از جامعه باز سخن میگویند اما با سخن از جامعه باز و القای اجتماعی، امر مدرن زیباست، جاذبههای قهری ایجاد می کنند. زمانیکه مسیر انتخاب با عاملهای شهوت، قدرت، پول به صورت فریبنده آرایش می یابد، درواقع شیطانی سازی نظام جذب را دنبال میکنند.
وی ادامه داد: با نگاهی به کشورهای ژاپن، چین، دانمارک، انگستان و آمریکا ظهور و شکوهی که جریان اسلامی در این کشورها داشت، قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست. پروفسور توشیو کورودا، مترجم ژاپنی نهجالبلاغه میگوید در گذشته اگر کتابی درباره اسلام در ژاپن منتشر میشد، تیراژی معادل ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نسخه داشت، اما کتاب ایشان درباره اسلام تیراژی معادل ۲۰ هزار نسخه پیدا میکند. خانم ایواساکی یکی از اندیشمندان ژاپنی کتابی درباره سبک زندگی ایرانی نوشته بود، شاید برای ایرانیها جای تعجب داشته باشد که سبک زندگی ما دارای چه ویژگی است که این کتاب ۱۰ بار تجدید چاپ شده است. از ایشان سئوال کردم چرا روی سبک زندگی ایرانی تمرکز کردید، گفت: ژاپنیها بدنبال بومیسازی فرهنگ در مواجهه با نظام تجدد غرب هستند و به نظر میرسد در لایههای مهمی ایران دوره انقلاب اسلامی موفق به این امر شده است.
انقلاب اسلامی دوباره دین را به مسیر زندگی وارد کرد
وی ادامه داد: با نگاهی به کشورهای مختلف می بینیم، آنها به نوعی دنباله روی نظام زندگی، نهادی و فلسفی دنیای غرب هستند. جهان غربی که امروز دچار بلاهای بسیار زیاد اجتماعی با عقب افتادگی های عدیده است، اگرچه از پیشرفت و نهادهای علمی برخوردار است. اگر به آرایش اجتماعی آنها بدون توجه به عمقش نگاهی بیندازیم، این تصور به وجود می آیند جهان غرب بلا اشکال است! اما با نگاهی به عمق زندگی اجتماعی دنیای غرب در می یابیم فلسفه اصلی زندگی به مرور ماهیت خود را از دست داده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انقلاب اسلامی برخلاف نظام های سوسیالیستی و لیبرالیستی که دین را از مسیر زندگی منها کرده بود، انقلاب اسلامی دوباره دین را به مسیر زندگی وارد کرد که این چالش بزرگی بود. به خصوص اسلام انقلابی که در مقابل جهان استکبار می ایستد و طاغوت و تبعیض را نمی پذیرد. دین انقلابی چیست؟ دینی که دعوت به مقاومت برای استقرار توحید دارد، دینی که دعوت به لا اله الا الله می کند. بنابراین این دین سازگاری با نظام طاغوت نداشت و به تعبیر مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی تقابل بین دنیای شرق و غرب را به تقابل بین اسلام و استکبار تبدیل کرد. این امر سرمایه عظیم با هزینه های بسیار بود. این مسیر را با ملامت ها و سختی های عدیده نمی توان به سادگی تغییر داد. درواقع شنا خلاف جهت آب، خستگی در پی دارد، دشمنان به دنبال نقطه خستگی آور هستند تا جامعه دچار خستگی روحی و اجتماعی را دچار اضمحلال و شکست کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب اسلامی در بخش دیگر سخنانش از نقطه آغاز انقلاب اسلامی در دو اصل مهم «استقرار جامعه اسلامی با گسترش عدالت و پیشرفت علمی» تحت رهبری امام خمینی(ره) و معماری رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و گفت: شاید کاستیهایی دیده شود اما کجتابیها را به حساب اصل محتوا نباید قرار داد. اسلامی را که پیامبر عرضه کرد، مسیری ناب برای زندگی متعالی مردم بود. صحابه و یاران پیامبر گرامی اسلام بعضا منحرف شدند و با فاصله کوتاهی از ایشان دچار دنیاطلبی شدند، این امر تاثیری در محتوای پیام رسول خدا صلی الله علیه و اله ندارد. انقلاب اسلامی هم یک دستاورد با نیت الهی امام خمینی(ره) است که با هدف استقرار اسلام در جامعه و استقرار جامعه اسلامی صورت گرفت البته در این مسیر کج تابی هایی بوده اما این مسئله را نباید بر اصل و ماهیت انقلاب اسلامی سرایت داد.
با پیروزی انقلاب، دین اسلام در سطح جهان بروز و ظهور یافت
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه «انقلاب اسلامی به دین ابهت و شکوه بخشید»، بیان کرد: انقلاب اسلامی نه تنها به دین اسلام بلکه ادیان مختلف موقعیت وجودی داد. دین اسلام به طور خاص در قلمرو گستردهای ظهور و بروز یافت. امروز اروپا و آمریکا با بیش از ۵۰ میلیون جمعیت مسلمانان در جامعه شان، درباره آینده اسلام نگرانی دارند. در سال ۲۰۱۹ بیشترین اسم ثبت شده در انگلستان «نوح و محمد» بود. درواقع با پیروزی انقلاب، دین اسلام در سطح جهان بروز و ظهور بسیاری یافت.
عاملی عنوان کرد: با مرور دانشمندان در سطح بینالمللی به وضوح می بینیم تا چه اندازه در محافل دانشگاهی و علمی اسلام ظهور و بروز یافته است. «محمد امین» رییس مجلس شورای اسلامی سودان معتقد است انقلاب اسلامی ایران پرچمدار حیات اسلامی در قرن اخیر بود؛ انقلاب اسلامی موجب شد که اسلام دوباره در سطح جهان گسترش یابد.
وی ادامه داد: با نگاهی به کشورهای ژاپن، چین، دانمارک، انگستان و آمریکا ظهور و شکوهی که جریان اسلامی در این کشورها داشت، قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست. پروفسور توشیو کورودا، مترجم ژاپنی نهجالبلاغه میگوید در گذشته اگر کتابی درباره اسلام در ژاپن منتشر میشد، تیراژی معادل ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نسخه داشت، اما کتاب ایشان درباره اسلام تیراژی معادل ۲۰ هزار نسخه پیدا میکند. خانم ایواساکی یکی از اندیشمندان ژاپنی کتابی درباره سبک زندگی ایرانی نوشته بود، شاید برای ایرانیها جای تعجب داشته باشد که سبک زندگی ما دارای چه ویژگی است که این کتاب ۱۰ بار تجدید چاپ شده است. از ایشان سئوال کردم چرا روی سبک زندگی ایرانی تمرکز کردید، گفت: ژاپنیها بدنبال بومیسازی فرهنگ در مواجهه با نظام تجدد غرب هستند و به نظر میرسد در لایههای مهمی ایران دوره انقلاب اسلامی موفق به این امر شده است.
عاملی، محور دوم اندیشه انقلاب اسلامی را «پیشرفت علمی» در ایران دانست که مورد رصد دائمی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. وی افزود: یکی از بازتابهای علم و دانش گسترش آگاهی است. گسترش آگاهی منشاء توقع و اعتراض است. شخص آگاهتر مسیر را دقیقتر میبیند در نتیجه معترض به وقایع میشود. نظام پهلوی برای استقرار و ثبات جهل در جامعه علم و دانش را گسترش نمیداد. در پایان دوره پهلوی تعداد پزشکان ما ۵۵۰۰ پزشک بود، ولی امروز بیش از ۹۰ هزار پزشک در ایران داریم و سالیانه به ازای خروجی پایانی دوره پهلوی پزشک در کشور فارغ التحصیل میشود که به زودی به رقم ۱۷۰۰۰ هزار پزشک فارغ التحصیل در یک سال منتهی خواهد شد.
از دستاوردهای انقلاب اسلامی، احیای دین در ایران و به تبع آن در جهان است
یکی از دستاورد مهم انقلاب اسلامی را احیای دین در ایران و به تبع آن در جهان نام برد و اظهار داشت: انقلاب اسلامی به نوعی با نمادسازی توجهات به سوی دین انقلابی و اسلام انقلابی را جذب کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب اسلامی در بخش دیگر سخنانش از نقطه آغاز انقلاب اسلامی در دو اصل مهم «استقرار جامعه اسلامی با گسترش عدالت و پیشرفت علمی» تحت رهبری امام خمینی(ره) و معماری رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و گفت: شاید کاستیهایی دیده شود اما کجتابیها را به حساب اصل محتوا نباید قرار داد. اسلامی را که پیامبر عرضه کرد، مسیری ناب برای زندگی متعالی مردم بود. صحابه و یاران پیامبر گرامی اسلام بعضا منحرف شدند و با فاصله کوتاهی از ایشان دچار دنیاطلبی شدند، این امر تاثیری در محتوای پیام رسول خدا صلی الله علیه و اله ندارد. انقلاب اسلامی هم یک دستاورد با نیت الهی امام خمینی(ره) است که با هدف استقرار اسلام در جامعه و استقرار جامعه اسلامی صورت گرفت البته در این مسیر کج تابی هایی بوده اما این مسئله را نباید بر اصل و ماهیت انقلاب اسلامی سرایت داد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ رتبه علمی ایران در جهان ۱۶ است و سهم ایران در جهان در زمینه حجم مقالات بینالملل ۲/۱۲ درصد است البته به نسبت ۵۲ کشورهای اسلامی رتبه ایران در زمینه مقالات بینالمللی اول است؛ و نیز ۲۱/۲۳ درصد مقالات علمی دنیای اسلام به ایران اختصاص دارد. علم ایران در این سالها رشد کرده و تعداد مقالات بینالمللی ایران در آغاز انقلاب اسلامی ناچیز بود. سالیانه حجم مقالات بین المللی ایران به ۷۰ هزار مورد رسیده است.
«استقرار جامعه اسلامی، گسترش عدالت در جامعه اسلامی»
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از محورهای اساسی در اندیشه انقلاب اسلامی درخصوص «استقرار جامعه اسلامی، گسترش عدالت در جامعه اسلامی» است. وضعیت قبل و بعد از انقلاب اسلامی را در زیرساختهای شهری و روستایی مقایسه کنید. زیرساختهای شهری در زمینه برق، گاز، جاده، مسیر ریلی، نظام سلامت و امکانات اولیه زندگی را نگاهی بیندازید. در زمان پیروزی انقلاب کمتر از چهار شهر در ایران گاز داشتند و امروز ۹۹/۷ در صد کشور گازرسانی شده است که گاز در مناطق محروم و سردسیر حائز اهمیت بیشتری است. در قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از مناطق ایران فاقد برق بود؛ امروز متوسط دسترسی به برق در جهان ۸۰ درصد است، اما در ایران کمتر منطقهای است که از برق برخوردار نباشد و یک پوشش بالای ۹۹ درصد دارد. البته قصد ورود به آمار و ارقام را ندارم، اما باید به این سرمایه عظیم انقلاب اسلامی اشاره داشت.
عاملی، محور دوم اندیشه انقلاب اسلامی را «پیشرفت علمی» در ایران دانست که مورد رصد دائمی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. وی افزود: یکی از بازتابهای علم و دانش گسترش آگاهی است. گسترش آگاهی منشاء توقع و اعتراض است. شخص آگاهتر مسیر را دقیقتر میبیند در نتیجه معترض به وقایع میشود. نظام پهلوی برای استقرار و ثبات جهل در جامعه علم و دانش را گسترش نمیداد. در پایان دوره پهلوی تعداد پزشکان ما ۵۵۰۰ پزشک بود، ولی امروز بیش از ۹۰ هزار پزشک در ایران داریم و سالیانه به ازای خروجی پایانی دوره پهلوی پزشک در کشور فارغ التحصیل میشود که به زودی به رقم ۱۷۰۰۰ هزار پزشک فارغ التحصیل در یک سال منتهی خواهد شد.
عاملی اظهار داشت: تاکید بر علم در ایران تنها در زمینه دانشگاهی صورت نگرفته است. برخی تصور دارند که علم صرفا یک پدیده دانشگاهی است و کمکی به توسعه و پیشرفت نمیکند و دانشگاه در صحنه اجرای عمل دور بوده است، اما بدینگونه نیست. رابطه علم و پیشرفت در برخی از حوزهها کاملا روشن است به عنوان مثال؛ سال ۲۰۲۰ در علم انرژی هستهای از رتبه ۸۶ جهان به رتبه سوم جهان ارتقاء یافتهایم. در زمینه چرخه کامل سوخت هستهای هم جز ۸ کشور اول جهان است.
۹۸ درصد تولید علمی دانشگاه تهران مربوط به دوره انقلاب اسلامی است
وی با اشاره به مقایسه آماری دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز و دانشگاه شریف در قبل و بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: ۹۸ درصد تولید علمی دانشگاه تهران مربوط به دوره انقلاب اسلامی است. یک درصد آمار تولیدات علمی دانشگاه شریف به قبل از انقلاب اختصاص دارد، اما ۹۹ درصد تولیدات علمی شان اختصاص به بعد از انقلاب اسلامی دارد که یکی از شاخصههای تولیدات علمی «مقالات بینالمللی و ثبت نوآوری» است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ رتبه علمی ایران در جهان ۱۶ است و سهم ایران در جهان در زمینه حجم مقالات بینالملل ۲/۱۲ درصد است البته به نسبت ۵۲ کشورهای اسلامی رتبه ایران در زمینه مقالات بینالمللی اول است؛ و نیز ۲۱/۲۳ درصد مقالات علمی دنیای اسلام به ایران اختصاص دارد. علم ایران در این سالها رشد کرده و تعداد مقالات بینالمللی ایران در آغاز انقلاب اسلامی ناچیز بود. سالیانه حجم مقالات بین المللی ایران به ۷۰ هزار مورد رسیده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، بنیه نخبگانی در ایران را قوی ارزیابی کرد و گفت: برخی ابراز نگرانی در مهاجرت نخبگان دارند اما رفت و آمد جمعیت در جهان یک روند طبیعی است. جامعه ایران را هدف گیری می کنند، شاید به خاطر تفاوت شرایط اقتصادی و مالی افراد در موقعیت دیگری درآمد بیشتری داشته باشند اما این مسئله نشان از ظرفیت بالای ایران است که دائما جامعه نخبگانی اش مورد هدف است.
شرکتهای دانش بنیان ایران، حجم بزرگی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است
عاملی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان ایران در صنایع فرهنگی که حجم بزرگی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است، درحال پیشرفت هستند. پارک علم و فناوری زاهدان طی پنج سال رتبه پنجم را در بین پارک های علم و فناوری ایران پیدا کرده است که حاکی از وسعت حوزه علم و فناوری است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه با وجود کاستی های بسیار و فاصله با نقطه مطلوب نباید بر روی برجستگی ها خط بکشیم؛ تصریح کرد: خلاء ها را باید پر کنیم اما اگر گرفتار یک آسیب ذهنی شویم و به داشته ها توجه نکنیم و دائما بر نداشته ها توجه کنیم، یک خسارت رفتاری است. در یک واحد مهم اجتماعی مثل خانواده، پدر و مادر اگر به نداشته ها توجه کنند، منشاء طلاق، جدایی و کج خلقی ها می شود اما اگر به داشته ها توجه کنند، دامنه ارزش های خیر توسعه می یابد. لذا رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب تمرکزشان بر داشته ها است.
وی افزود: امروز در نظام های روشی و آینده نگاری؛ نظام مطلوب گرایی نظامی است که در پایانه روش های تحقیق قرار گرفته است. روش های تحقیق در گذشته از روش«SWOT» استفاده می کرد. در این روش داشته ها، فرصت ها و چالش و ظرفیت ها و موانع را بررسی می کرد که بعدها دیدند این روش کارآمدی ندارد! بنابراین از چالش ها و حوزه مسائل شروع کردند و امروز به این نتیجه رسیده اند که اول باید ببینیم چه چیزی را می خواهیم به دست بیاوریم و با مهندسی معکوس طراحی کنیم و به آن دست یابیم که از این روش، تعبیر به روش پسانگر می شود.
در روش پسانگر نگاه به نقطه مطلوب است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در روش پسانگر ما نگاهمان به نقطه مطلوب و استقرار جامعه اسلامی و استقرارعدالت و توحید در جامعه است. یکی از بنیان های توحید رفع استیلا است. حاکمیت نظام دیوانسالاری، نظامی سیستمی است که شالوده یک نظام را از بین می برد؛ مثلا یک کارشناس کوچک در صدور یک مجوز یک روزه توقف ایجاد کرده است اما با ایجاد نظام رقومی هوشمند عرضه را سیستمی و نظاممند کرده اید و در نظاممندی آرامش اجتماعی شکل می گیرد که مصداق نظام توحیدی است که اگر با قصد قربت باشد، عبادت تلقی می شود.
امیدوارم در آغاز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تمرکزمان را بر استقرار جامعه اسلامی و ملازمات استقرار آن قرار دهیم و نیز هدف مطلوب را که تمدن نوین اسلامی است که در آن احترام و حقوق همگان تامین می شود و فراوانی نعمت به وجود می آید؛ دستور کار شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های ما باشد تا انشاءالله شاهد شکوفایی بیشتر و رساندن امانت به دست مبارک حضرت مهدی (عج الله) باشیم.