به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سی و دومین همایش سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان که در محل هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات برگزار شد گفت: تغییر عنصر ذاتی همه جوامع و فرهنگ ها است و لذا نمی توان جامعه و فرهنگی را یافت که تغییر را تجربه نکرده باشد البته در جهان جدید با ظهور فناوری های نو تغییرات سرعت بیشتری یافته است.
وی افزود: وقتی از تحول صحبت می کنیم تحول ارجاع به تغییری هدفمند و برنامه ریزی شده است که گسترده تر، جهشی، جهادی و دقیق تر است. تحول در منطق خودش خروج از وضع موجود را به آینده ای مطلوب نوید می دهد. تحول ارزش بار است و هر تغییری را شامل نمی شود البته تحول بدون نقد وضع موجود ناممکن است.
کلانتری تصریح کرد: نقد بدون منطق بنیان کن و هزینه زا است اما در مقابل نقدی که هدفمند، دغدغه مند، متکی به تجارب در جهت حل مسائل اثباتی، چارچوب مند و معطوف به آرمان ها است، هسته سخت انقلاب را حفظ می کند لذا برنامه تحولی باید در جهت رفع عقب ماندگی ها و اصلاح وضع موجود باشد و البته در بیانیه گام دوم نیز به رفع عقب ماندگی ها در عرصه عدالت تاکید شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه برنامه تحولی باید معطوف به فرهنگ دینی و استقلال کشور باشد و از طرفی گفتمان انقلاب در پهنه جهانی و جبهه ضد استکباری و جبهه مقاومت را تقویت کند اضافه کرد: واقعیت این است امروز دولت، مردم و بخش خصوصی هر کدام متولی اجرای تحول در جامعه بوده و در واقع همه این بخش ها در حوزه تحول دارای مسئولیت هستند و به طور مشخص دولت تحول خواه و تحول گرا می تواند گام بلندی در راستای تحول بردارد و این همان اتفاقی است که دولت سیزدهم می خواهد آن را رقم بزند و در این مسیر گام بردارد به گونه ای که امروز طرح تحول دولت در حوزه های مختلف تهیه شده و امیدواریم به زودی این طرح تحول اعلام شود و هدف غایی دولت قرار بگیرد.
کلانتری به نقش تعیین کننده مردم در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: امام خمینی پیش قراول تحول بود و تحول خواهی جزو خواسته های او به شمار می رفت از این رو به تبعیت از امام امت نیز توانستند در پیشبرد اهداف نظام بسیار موثر باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه امروز رهبر معظم انقلاب در کنار تاکید بر نقش حلقه های میانی نیز به میانداری مردم در بحث تحول توجه ویژه ای دارند اظهار کرد: مردم با میانداری خود همواره از انقلاب صیانت کرده اند و در بزنگاه های مختلف توانسته اند جوهره اصلی انقلاب را حفظ کنند و براین اساس کماکان نیز می توانند مبنای تحول باشند.
وی با تاکید براینکه تحول بدون میانداری مردم و بدون اتکا به نیروهای جوان که نیروهای پیش قراول تحول در جامعه محسوب می شوند ناممکن است اظهار کرد: جوانان به دلیل شرایط سنی، اجتماعی و شخصیتی که دارند و هم چنین به دلیل برخورداری از روحیه جسارت، تلاش و خلاقیت می توانند ویژگی های خاصی به جامعه تزریق کنند.
کلانتری با اشاره به اینکه بسیاری از اتفاقات بزرگ در کشور روی دوش جوانان بوده با این وجود در چله دوم انقلاب هم جوانان باید نیروی اصلی و پیشران تحول در کشور باشند تصریح کرد: خام اندیشی، عدم واقع بینی و آرمان خواهی تخیلی بعضا از ویژگی های جوانان است البته این موضوعات قابل حل بوده و در کشور ما مدیریت شده هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه در میان جوانان دانشجویان و در میان دانشجویان فعالان تشکل های دانشجویی نقش پیش برنده ای در فرایند تحول دارند اضافه کرد: تشکل های دانشجویی با توجه به اینکه دل در گروی انقلاب دارند و از طرفی شرایط کشور را درک می کنند و اسیر مسائل خود ساخته و گول زننده نمی شوند می توانند نقش بسزایی در تحول ایفا کنند و برهمین اساس است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از جوانان و دانشجویان به صورت خاص به عنوان حلقه های میانی و محور آینده ساز کشور نام برده اند و از مسئولان خواسته اند که بستر مناسب برای کنشگری آنها فراهم کنند تا بتوانند تحول را پیش ببرند با این اوصاف تحول بدون اتکا به نیروهای جوان امکان ندارد.
وی در ادامه با تاکید براینکه باید در استفاده از مفهوم حکمرانی دقت کنیم تصریح کرد: حکمرانی حکومت اجتماعی شده است که در آن مناسبات قدرت یک سو و تک گویانه جایگاهی ندارد و در آن اعمال قدرت در شرایط چند ذی نفعی صورت می گیرد لذا در حکمرانی تکثر ذی نفعان پذیرفته شده است.
وی با بیان اینکه در تحول حکمرانی باید بررسی دقیقی از محیط صورت بگیرد و اقتضائات و تبعات به صورت موشکافانه مورد تحلیل قرار بگیرد اظهار کرد: عدم ادراک یا ادراک ناصحیح از شرایط محیطی از عوامل عدم تحول است.
کلانتری با بیان اینکه مهمترین تحول پیدایش فناوری های جدید و همگرایی این فناوری هاست اظهار کرد: امروز فناوری های جدید در حوزه نانو، بایو، فناوری اطلاعات، حوزه شناختی و کوانتوم دنیا را دگرگون کرده اند و همگرایی آنها جهان جدیدی را خلق می کند بنابراین این تحول عظیم باید رصد و تحلیل شود در غیر این صورت ما نمی توانیم حکمرانی خود را به گونه مناسبی متحول کنیم چون نمی دانیم که می خواهیم به چه سمت و سویی برویم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه تحولات صورت گرفته در عرصه فناوری دامن گیر جهان نیز شده و شرایط کرونایی هم آن را تشدید کرده اظهار کرد: کرونا ما را به فضای مجازی پرتاب کرد از این رو بخش عظیمی از رها شدگی در این حوزه در کنار تعلل مسئولین به خاطر پرتاب شدن ما به این فضای جدید و عدم آشنایی مان نسبت به این فضا است به هر روی ما نسبت به فضای مجازی درک دقیقی نداشته ایم و نتوانستیم به خوبی تنظیم گری کنیم.
وی با اشاره به اینکه با گسترش استفاده از فضای مجازی شاهد ایجاد کسب و کارهای تجاری و اقتصادی جدید در این حوزه بوده ایم که شکل گیری رمز ارزها از جمله این بسترهای جدید است اضافه کرد: اتفاقاتی که در فضای مجازی روی داده اتفاقات بدیعی هستند از این رو نظام اقتصادی ما توان هضم این اتفاقات را نداشته البته در حوزه فرهنگ نیز این وضعیت مشاهده می شود و ما نتوانستیم در این حوزه نیز تنظیم گری انجام دهیم.
کلانتری با اشاره به اینکه امروز سلطه پلت فرم ها نظیر فیس بوک، ماکروسافت، گوگل و دیگر پلت فرم ها جوامع غربی را نگران کرده و سلطه پلت فرم ها نیز در این جوامع مشهود است و به گونه ای این پلت فرم ها استقلال و حاکمیت ملی کشورها را خدشه دار می کنند و این اتفاق مهمی است اظهار کرد: باید به صورت ها و مدل های جدید حکمرانی که حاکمیت ملی را تثبیت می کنند و ظرفیت دولت را در رتق و فتق امورات کشور افزایش می دهند توجه کرد و به آنها اندیشید تا بتوانیم خود را در برابر پلت فرم های سلطه گر سامان بدهیم و گرنه دچار یک دولت توخالی می شویم که در ظاهر حکمرانی می کند اما در باطن این گونه نیست در این شرایط پلت فرم های سلطه گر می توانند مردم را به گرو بکشند و فرهنگ به دست شبکه های اجتماعی که مالکیت آنها ربطی به کشورمان ندارد، بیفتد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه امروز در فضای مجازی تشتت آنقدر زیاد شده که امکان حکمرانی وجود ندارد تصریح کرد: بنده آشوب ناکی فضای حکمرانی را جزیی از پروژه سلطه می دانم و قطعا این آشوب ناکی ثمره زیادی برای نظام سلطه خواهد داشت به هر روی اگر می خواهیم تحول در حکمرانی اتفاق بیفتد باید براساس یقتینات گام های اساسی برداریم.
کلانتری با بیان اینکه در فضای مجازی نیروهای جوان و تشکل های دانشجویی به دلیل اینکه می توانند هم درد و درمان را متوجه شوند و بی جهت نیست که امروز جریان تبیین بر دوش جریان دانشجویی قرار گرفته تصریح کرد: مسئولین پا به سن گذاشته ما ادراکی از فضای مجازی ندارند و منطق این فضا را نمی دانند اما جوانان به دلیل اینکه در این فضا زیست می کنند منطق آن را می شناسند و می توانند جریان سازی های فراملی و جهانی را رقم بزنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: تغییر و تحول در دانشگاه ها باید متناسب با تحول عظیم در کشور انجام شود و ما شاهد این تغییرات در ارکان مدیریت فرهنگی در دانشگاه ها باشیم.
وی از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها به عنوان سه هسته اثرگذار فرهنگی در دانشگاه ها نام برد و افزود: ما در معاونت فرهنگی وزارت علوم باید این سه رکن را در کنار هم ببینیم با این وجود یکی از اولویت های ما این است که در کنار فعالیت های فرهنگی با میان داری دانشجویان به تعریف فعالیت های فرهنگی اساتید نیز بپردازیم با این وجود یک اداره متناسب با فضای فعالیت های فرهنگی اساتید در معاونت فرهنگی وزارت علوم در حال ایجاد است.
کلانتری تصریح کرد: با توجه به ویژگی فضای مجازی یک اداره در ساختار معاونت فرهنگی وزارت علوم تحت عنوان اداره فعالیت های مجازی ایجاد می شود چون ساختارهای کلاسیک معاونت فرهنگی با فضای مجازی تناسبی ندارند به هر روی فضای مجازی دارای ظرفیت ها و تهدیداتی است که باید به آنها فکر شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سیاست گذاری و نظارت را از جمله وظایف معاونت فرهنگی وزارت علوم در حوزه فرهنگ نام برد و افزود: ما به شدت سعی می کنیم تا وظیفه خود در حوزه سیاست گذاری و نظارت را تقویت کنیم از این رو یکی از اولویت های ما احیای مجدد کارنامه فرهنگی دانشگاه ها و به روز رسانی سامانه مربوط به فعالیت های فرهنگی است و براین اساس دانشگاه ها رتبه بندی می شوند.
وی با بیان اینکه تاکنون ارزیابی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها تعطیل بوده تصریح کرد: ما با احیای کارنامه فرهنگی دانشگاه ها براساس فعالیت های هر دانشگاه بودجه فرهنگی را اختصاص می دهیم البته شاخص های موجود کافی نیستند اما با همین شاخص ها نیز می توان ارزیابی ها را انجام داد.