به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به جلسه هزار و نهمین این شورا و بر اساس سند تحول بنیادین (راهکار ۱۹/۴) و در اجرای ماده واحده مصوب جلسه ۷۸۵ با عنوان «طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقهای و بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن»، راهبرد و رئوس برنامههای ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی در چارچوب برنامه درسی ملی و اهداف دورههای تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
وی افزود: این مصوبه شامل سه راهبرد توانمندسازی معلمان، مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بینالمللی برای ارتقای عملکرد درس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن و بسط عدالت آموزشی است.
امانی با اشاره به راهبرد توانمندسازی معلمان معطوف به ارتقای ظرفیتهای آنان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش دانش موضوعی معلمان به ویژه در موضوعات درسی مربوط، گفت: سازماندهی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی متناسب با صلاحیتهای تخصصی و حرفهای آنان و توانمندسازی معلمان در جهت تحقق اهداف برنامههای درسی مربوط یکی از محورهای این راهبرد است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروههای آموزشی در سطح منطقهای، استانی و ملی برای ارتقای کیفیت ارائه دروس مربوط و به روزآوری و اجرای با کیفیت برنامههای درسی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) متناسب با ظرفیتهای مورد نیاز برای ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی از دیگر مواد این راهبرد است.
وی با اشاره به راهبرد مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بینالمللی برای ارتقای عملکرد دروس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن، ادامه داد: نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخصهای مرتبط با ارتقای کیفیت از قبیل عملکرد تحصیلی دانشآموزان، استفاده بیشینه از وقت و زمان آموزش، تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاسهای معلمان دیگر و مشارکت در یادگیری حرفهای مبتنی بر همکاری آنان از جمله محورهاست.
امانی اظهار کرد: اجرای دقیق زمان مصوب آموزش با تأکید بر دروس مذکور برای افزایش بهرهوری، تدوین استانداردهای ملی سواد ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب دوره ابتدایی و متوسطه اول بر اساس اهداف دورههای تحصیلی از دیگر محورهای مهم این راهبرد است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به راهبرد بسط عدالت آموزشی اظهار کرد: این راهبرد دارای ۵ مورد از جمله اولویت تخصیص منابع به مناطق، مدارس و دانشآموزان کمبرخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیهای (تغذیه رایگان دانشآموزان در مدارس و مناطق کمبرخوردار)، تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبانه، طراحی ساز و کارهای ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران موفق در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و باکیفیت به کلاسها و دانشآموزان کم پیشرفت، شناسایی دانش آموزان کم پیشرفت و تدوین و اجرای برنامه آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروههای کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه) و تقویت فرایندهای ارائه آموزش دروس در مناطق دو زبانه به زبان فارسی از مهمترین محورهای این راهبرد است.
وی با اشاره به استلزامات اجرایی این مصوبه افزود: هر یک از برنامههای فوق الذکر در قالب پروژه با اولویت استانها، مناطق و مدارسی که عملکرد زیر میانگین ملی داشتهاند توسط سازمانها و معاونتهای ذیربط با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی منظور و اجرا میشود.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش میتواند برای اجرای برنامهها حسب ضرورت از ظرفیت بخش غیردولتی، سازمانهای مردم نهاد، جامعه خیرین مدرسه ساز و مدرسهیار، مراکز علمی و پژوهشی و سایر عوامل سهیم و موثر استفاده کند.
امانی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش پایش سالانه از روند اجرای پروژهها را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده و با استفاده از ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی و اجرای مطالعات ملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اقدام کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: ترمیم و بهروزرسانی راهبردها و برنامهها با توجه به نتایج پژوهشها و مطالعات تکمیلی و جدید به صورت مستمر توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
وی گفت: منابع و اعتبارات مورد نیاز اجرای مصوبه از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تامین و پرداخت میشود.
به گزارش فارس، این مصوبه پس از تأیید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.