به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد علی تیموری در یک نشست خبری، گفت: در ایران تیراژهایی که طراحی میکنیم مانند دنیا اقتصادی نیست، در کشوری مانند چین هر خودرویی که طراحی و تولید میشود فقط در سال اول ۲ میلیون دستگاه تولید میشود.
مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در مورد تولید پیکان اظهار داشت: پیکان در سال ۷۶ به تولید ۱۰۰ هزار دستگاه رسید و خودروی سمند چند سال طول کشید تا به تولید یک میلیون دستگاه در سال برسد. تولید ۳۰ تا ۵۰ هزار از یک خودرو در سال اقتصادی نیست در نتیجه تمرکز ما امسال روی دو خودروی شاهین و کوئیک است تا تولید را به روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه برسانیم، زیرا هر چه تیراژ افزایش یابد کیفیت نیز ارتقا مییابد؛ بنابراین الان در فضایی هستیم که باید تمرکز را روی دو محصول ذکر شده قرار دهیم تا بحرانهای کیفیت را پشت سر بگذاریم.
تیموری بیان داشت: ورق خودرو شاهین وارداتی است و شرکت فولاد مبارکه به علت عدم اقتصادی بودن تولید، ورق این خودرو را تولید نمیکند، اما اگر تیراژ آن به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد آن گاه تولید ورق این خودرو اقتصادی میشود و فولاد مبارکه آن را تولید میکند.
وی با اشاره به وجود ۱۷ میلیون خودرو فرسوده اظهار داشت: خودروهای تولیدی قبل از سال ۹۰ که مصرف آنها ۱۱ لیتر در ساعت است باید از رده خارج شد و زمانی این خودرو امکان خارج شدن از رده را دارند که دولت درباره آن تصمیم بگیرد و سرمایه گذاری کند و ما هم براساس تیراژ بالا خودرو جایگزین را را تولید کنیم.
تیموری در مورد ارتقا کیفیت بیان داشت: ۷۰ درصد کیفیت و ایمنی در طراحی بدست میآید، پس ما باید به سمت تولید خودروهایی حرکت کنیم که در طراحی ایمنی را بدست آوریم؛ بنابراین باید تمرکز تولید را بر روی خودروهایی قرار دهیم که در طراحی آن خیالمان راحت باشد.
مدیرعامل سایپا افزود: دو مشکل از لحاظ کیفیت خودرو در ایران وجود دارد. ۶۲ درصد کیفیت خودرو مربوط به قطعات است.
وی با تاکید بر اینکه پول سازنده قطعات باید به موقع پرداخت شود، گفت: زمانی که مدیریت سایپا را بر عهده گرفتم پول قطعه ساز ۱۸۰ روزه پرداخت میشد الان این زمان در پایان سال گذشته به ۱۲۰ روز رسیده است، اما هنوز هم شرایط خوب نیست و این زمان باید به ۹۰ روز برسد و در مورد قطعه سازان خارجی نیز باید به ۴۰ روز کاهش یابد.
تیموری بیان داشت: تا قبل از تحریمها ما با چینیها به صورت اعتباری کار میکردیم، قطعه را تولید میکردند و ما پول آن را در گمرک پرداخت میکردیم بعد از تحریمها ما وجهه خوبی برای چینیها پیدا نکردیم، زیرا به محض اینکه تحریمها برداشته شد به سمت غرب رفتیم، آلوده شدیم و بعد هم غربیها رفتند. این در حالی است که بیش از ۱۷ هزار میلیارد از رفتن غربیها سایپا زیان داد.
وی افزود: برای یک تولید با کیفیت حتی اگر طراحی درستی داشته باشد، باید نظم در تامین و تولید وجود داشته باشد و زنجیره تامین مالی قطعه ساز را باید به موقع و درست انجام داد.
تیموری بیان داشت: در سه ماه گذشته ۲۴۰ پروژه برای کیفیت خودرو تعریف شده است. پروژههای کیفتی که تعریف شده نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی است.
مدیرعامل سایپا اظهار داشت: ارتقا کیفیت خودرو به نقدینگی و زمان نیاز دارد، زیرا برخی از قالبهای تولید فرسوده شده است.
وی در مورد دلایل حذف خودروی تیبا از خط تولید اشاره کرد و گفت: تولید هر دستگاه خودروی تیبا در سال گذشته ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان داشت و با افزایش نرخهای حمل و نقل و دستمزد این زیان به ۹۰ میلیون تومان میرسید.
تیموری بیان داشت: در ۵ سال گذشته شورای پول و اعتبار به خودروسازان وام پرداخت میکرد، اما امسال با وجود فرامین ۸ مادهای رئیس جمهور از جمله تولید خودروی جدید، جمع آوری خودروهای ناقص و افزایش ۵۰ درصدی تولید حتی یک ریال از سوی شورای پول و اعتبار برای خودروساز مصوب نشد.
مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا به دنبال فروش سهام درون گروهی خود به اهل آن است و برای این کار از همه نهادهای نظارتی نیز استفاده خواهیم کرد و بدون اجازه ناظران این کار را نخواهیم کرد.
وی افزود: در این راستا از ابتدای فروردین امسال با ۵۰۰ وکیل از وکلای قوه قضائیه برای ارزیابی گروه سایپا قرار داد منعقد شد که تا هفته آینده نتیجه این ارزیابی مشخص خواهد شد.
تیموری با اشاره به مالکیت فرانسویها بر بخشی از شرکتهای رنو پارس و سایپا سیتروئن بیان داشت: اگر این شرکتها به دنبال حضور مجدد در بازار ایران در صورت رفع تحریمها هستند باید هزینههای عدم حضور چند سال گذشته را به صورت کامل بپردازند.
وی افزود: اگر هم تحریم برداشته نشود، فعالیت صنعتی بسیار مشکل خواهد بود، اما خودمان را وابسته به رفع تحریم نکرده ایم. اما در صورتی که تحریمها برداشته شود قیمت تمام شده در پروسههای خرید تعدیل میشود.