به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، این مجموعه سه جلدی که حاصل یکی از کلان پروژههای محولشده به این مرکز است و به موضوعات مختلف در باب دانشگاههای حکمت بنیان پرداخته است.
مجموعه سهجلدی با موضوع «دانشگاههای حکمت بنیان» با عناوین «از عقلانیت تا حکمت»، «از فاضل تا حکیم» و «از دانشگاههای کارآفرین تا دانشگاههای انسانساز و تمدنآفرین» منتشر شده است. این کلان پروژه شامل مراحل مفهوم سازی، نظریه پردازی، مدل سازی، بسط گفتمان، هدف گذاری، تدوین راهبردهای عملیاتی و تمهید اجرای گذار به سمت دانشگاههای حکمت بنیان است.
موضوع دانشگاههای حکمت بنیان برای اولین بار، در نشست مقام معظم رهبری مدظله العالی با اساتید دانشگاهها مطرح شدد، فعالیتهایی در زمینه حرکت دانشگاهها در جهت این آرمان صورت گرفته است.
از مهر ماه سال ۱۳۹۹ توسعه دانشگاههای حکمت بنیان به عنوان بخشی از برنامه تحول مورد انتظار دانشگاههای علوم پزشکی، در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرارگرفت و تحقق این مهم، در اسفندماه ۱۳۹۹ بطور رسمی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی سپرده شد.
در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، چارچوب کلی کلانپروژه دانشگاه حکمت بنیان در شورای عالی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی مصوب شد.
نویسندگان در بخشی از کتاب به تبیین مفهوم عالم و دانشمند پرداخته اند و مینویسند: «در ادبیات معاصر از واژههای متعددی برای اشاره به افرادی که دارای درجات بالای علم و معرفت هستند استفاده میشود. واژگانی مانند عالم، دانشمند، خردمند، فرهیخته، فیلسوف، فاضل، اندیشمند، نخبه، خبره، سرآمد، متفکر، دانشپژوه و حکیم بدونآنکه تمایز معنایی شفافی میان آنها وجود داشته باشد برای توصیف افرادی که در علم و دانش و معرفت، صاحب مرتبه هستند بکار گرفته میشوند.
اگرچه تمامی اصطلاحات و تعبیرات فوق بیانگر مفهوم عالم و دانشمند است، در جزئیات معانی آنها تفاوتهایی وجود دارد.»
نویسنده کتاب معتقد است: دانشگاه حکمتبنیان (Sage-based Universities)، دانشگاهی است که بر پایههای فایده گرایی، پاسخگویی اجتماعی و کل نگری بنا شده است، به تفکر و عقلانیت، اصیلترین و عمیقترین ارزشهای انسانی و مبانی نظری و فلسفی علوم توجه میکند و عالیترین غایات فردی، اجتماعی و تمدنی را هدف خود قرار میدهد.
نویسنده در این کتاب تلاش کرده است با ترسیم یک چارچوب مفهومی برای دانشگاه حکمتبنیان، سه زیربنا، سه ستون و سه سطح از غایات را در نظر گرفته و دانشگاه حکمت بنیان را در وهله اول یک دانشگاه ارزشبنیان (Value-based University) توصیف کرده است.
یعنی دانشگاهی که در آن سیاستگذاری مبتنی بر ارزش و مدیریت مبتنی بر ارزش صورت میگیرد، برنامهریزی درسی مبتنی بر ارزش مبنای آموزش قرار میگیرد، از مواجهات غنی از ارزش برای انتقال ارزشها استفاده میشود، فضا و اتمسفر دانشگاه از طریق مدیریت برنامه درسی پنهان در چارچوب ارز شها باقی میماند و شکلگیری ارزشها در فراگیران مورد ارزشیابی تکوینی و نهایی قرار میگیرد.