به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی باقر طاهرینیا رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره ماموریتها و اولویتهای این موسسه بیان کرد: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی سابقه ۵۴ ساله دارد و به مثابه کانون تفکر آموزش عالی نقش ایفا میکند یعنی کانون تصمیمساز و متولی انجام مطالعات بنیادین برای تحول در آموزش عالی.
طاهرینیا با بیان اینکه در این موسسه گروههای پژوهشی مختلفی متناسب با نیازهای وزارت علوم راهاندازی شده است، ادامه داد: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی نقش ریلگذاری و بنیادی برای آموزش عالی دارد و طرحهای اصلی باید در موسسه صورت گیرد.
تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تا پایان تابستان امسال
رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با اشاره به ماموریتها توضیح داد: دانشگاه پژوهی یکی از ماموریتهای ماست به این معنی که نهاد دانشگاه برای مدیریت درست به ایجاد مطالعات میدانی، علمی و روشمند مبنی بر تصمیمات دانش پایه نیاز دارد (تولید و نشر دانش آموزش عالی برای مدیران با برگزاری کارگاههای دورهای مختلف)، لذا تصمیمات دانش پایه در سطح وزارت علوم هم باید در موسسه ما صورت گیرد.
وی افزود: طبق اساسنامه مشارکت در تدوین بخش توسعه آموزش عالی و پرداختن به برنامه هفتم توسعه از ماموریتهای موسسه ما محسوب میشود و کمیسیون تلفیق را با حضور نمایندگانی از معاونتهای مختلف وزارت علوم ایجاد کردهایم تا این بخش به درستی و دقیقتر از برنامههای یکم تا ششم توسعه پیش رود. امیدواریم که تا پایان تابستان امسال بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه را تحویل دهیم.
از مرجعیت رسمی آمار آموزش عالی کشور تا رصد اشتغال دانشآموختگان
طاهری نیا یکی دیگر از ماموریتهای مهم موسسه را مرجعیت رسمی آمار آموزش عالی کشور دانست و درباره ماموریت رصد اشتغال دانشآموختگان عنوان کرد: به واسطه دسترسی به بانک دادههای آماری رصد اشتغال دانشاموختگان بعنوان یک تکلیف برعهده موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی قرار گرفته است. از این طریق توان تولید گزارشهایی را داریم که میتوان درباره دوره توقف و انتظار اشتغال (از زمان فارغالتحصیلی تا یافتن شغل) به دانشگاهها، وزارتخانهها و ... بازخورد داد.
سازماندهی متخصصان حوزه آموزش عالی کشور
طاهری نیا به اقدامات نوآورانه مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در طی فعالیت خود اشاره کرد و گفت: طی ۵ ماه و ۱۲ روزی که فعالیت خود را در مؤسسه آغاز کردهام ۱۲ اقدام نوآورانه داشتهایم که میتوان به ایجاد شبکه «شماع» (شبکه متخصصین آموزش عالی) اشاره کرد که قصد داریم در این شبکه متخصصان حوزه آموزش عالی کشور را سازماندهی کنیم تا مطالعات پشتیبانی تصمیمات وزارت علوم را غنای کامل ببخشیم.
وی افزود: فعالیتهای مقدماتی ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی انجام شده و قرار است متخصصان (افرادی که متخصص حوزههای مختلف آموزش عالی هستند یا علاقمندی و تجربه مدیریتی در این حوزه دارند) را در قالب میزهای پژوهشی سازماندهی و میزها را مساله محور و عملیاتی تعریف کنیم. در گام بعدی این شبکه میتواند شبکه متخصصان بین المللی هم باشد.
طرح انجام پایان نامه و رساله به صورت گروهی
رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تولید بستههای سیاستی مدیریتی را یکی دیگر از اقدامات نوآورانه موسسه دانست و گفت: در پنج ماه گذشته در هر هفت روز یک مساله برای مطالعه به مؤسسه ارجاع شده است به عنوان مثال میتوان به تدوین مدل جامع تألیف کتاب درسی دانشگاهی، آسیب شناسی لایحه پیشنهادی سنجش و پذیرش دانشجو، راهکارهای افزایش خودباوری و هویت مداری در دانشجویان و انجام پایان نامه و رساله به صورت گروهی و الزامات آن اشاره کرد.
ازما، راهی برای تبدیل ایده پژوهشگران به زبان مدیران
وی ادامه داد: از دیگر فعالیتهای نوآورانهای که انجام شده است نظامی را تحت عنوان «ازما» (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) طراحی کردهایم که از طریق آن ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی بیان و ترجمه میشود. ازما، میتواند برای تضمین کاربست پژوهشها و چرخش مدیریتی از تصمیم گیری آنی به تصمیم گیری دانش پایه بسیار سودمند باشد.
وی با بیان اینکه دادههای معتبر پشتوانه تحلیلهای معتبر و تجلیلهای معتبر پشتوانه تصمیمهای معتبر هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی است به شکل دورهای بنا داریم در راستای جهاد تبیین گزارشهای تحلیلی و ادواری آماری از آموزش عالی را ارائه دهیم.
طاهری نیا ادامه داد: همچنین طی ۵ ماه و ۱۲ روز گذشته هر ۱۰ روز یک تفاهم نامه همکاری جدید با ذی نفعان وزارت آموزش عالی منعقد کردهایم.
رصد پایش پایبندی دانشگاهها به برنامههای مصوب
رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تصریح کرد: تدوین گزارش دورهای عملکرد وزارت علوم به مؤسسه واگذار شد و همچنین رصد پایش پایبندی دانشگاهها به برنامههای مصوب از دیگر طرحهایی است که توسط مؤسسه انجام میشود.
وی ادامه داد: در واقع میتوان گفت مؤسسه هر پنج روز یک اقدام نوآورانه داشته است.