به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی زلفیگل، وزیرعلوم، پس از پایان اجلاس سه روزه روسای دانشگاهها در تبریز در یگ نشست خبری حضور یافت و به سوالات خبرنگاران حوزه آموزش عالی رسانههای آذربایجان شرقی پاسخ گفت.
وزیرعلوم در این نشست اظهار داشت: دانشگاهها باید در مقطع کارشناسی برنامههای آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند، البته در حوزه مهارتمحوری نیز باید بستهی آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.
زلفیگل در ارتباط با کارآفرینی نیز افزود: تعداد دانشجویانی که در حوزه کارآفرینی فعالیت میکنند، باید افزایش یابد، مهارت محور کردن آنها بسیار مهم است و در حوزهی کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتاب دهندهها داریم.
به گفته وی برای افراد صاحب ایده برای تبدیل ایدهی خود به محصول در نظام ملی نوآوری، واحدهایی در نظر گرفته شده و افراد بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف کرآفرینی در کشور باید سند نظام نوآور داشته باشیم؛ اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتاب دهنده دارد و ما دنبال وصل حلقههایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب دهندهها، هستههای رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.
وی یادآورشد: نظام ایدهها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کردهایم و به منظور افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت دانش، دروههای سه ماههای را برای اساتید در زمینهی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه گیری آموختههای دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار میکنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسان سازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت نیز اظهار کرد: ما در بحث همسان سازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم طبق مصوبهی مجلس شورای اسلامی عمل میکنیم و البته با توجه به پیگیری موضوع از سوی رئیس جمهوری و معاون اول، امیدوار به حصول نتیجه هستیم.
زلفیگل افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار میشود، این قانون را بررسی میکنیم و ظرفیتهای آن ارائه میشود در این قانون، صنایع هزینهی مالیات خود را در دانشگاهها صرف کنند و در مقابل از پرداخت مالیات معاف میشوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است و باید مطابق تخصص دانشجویان شغل آفرینی کنیم؛ و همه ارکان اداری و اقتصادی کشور تلاش کنند افراد در رشتههای تخصصی خود شغل متناسب پیدا کنند.
وی در پایان با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیبهای اجتماعی و ارائه راه حل برای اداره بهتر جامعه تاکید کرد: نخبهترین دانشآموزان را در دنیا به سمت علوم انسانی سوق میدهند چراکه قرار است آینده و سرنوشت اداره جامعه خود را به این نسل بسپارند، در کشور ما نیز ضرورری است در دوره دبیرستان گرایش و هدایت دانش آموزان مستعد به سمت رشتههای علوم انسانی سوق داده شود.