حدیث روزبهانی، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان استان تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: سالها از روی کار آمدن مجلس شورای اسلامی با داعیه رویکردی انقلابی میگذرد، اما ضمن مغفول ماندن ماهیت آن و جایگاه تربیت در اذهان امامین انقلاب، همچنان پرداخت به دغدغههایی از جنس معلّمی، جایی برای مطرح شدن در میان نمایندگان ملّت ندارد و هر از چند گاهی، محدود و محصور به گفتمانهای حداقلیِ صرف، پیرامون مسائل معیشتی و معضلات صنفی میشود.
وی افزود: در این هنگام، دانشجومعلّمان، تمام همت خود را به کار میبندند تا نه تنها انگیزه خود را در جهت رفع بحرانهای پیش رویشان حفظ کنند، که نگرشی در خور این پیشه را در سطح جامعه و مسئولین، اشاعه دهند و مسبّب اصلاح نگاههای خرد و سطحی به این عرصه باشند.
روزبهانی بیان کرد: نظر به نکاتی که مطرح شد، بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران، طی نامهای خطاب به منادی، رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مفصلاً به شرح کلیاتی از مسائل آموزش و پرورش، که از قضا سبقهای طولانی در این حیطه دارند و مستلزم تحولاتی مبنایی هستند، پرداخت.
وی اظهار کرد: عدم رسیدگی به مسائلی که از بدو اجرای ایده تربیت معلم تا به امروز، خروجی نسلهای متعدد دانشجومعلمان را متاثر از خود ساخته، روز به روز ساختار این عرصه را دستخوش تزلزل میکند. از نابسامانی در روند جذب، تربیت و نگه داشت معلم و بی توجهی به لزوم کیفیت بخشی به هر سه این مولفهها به صورت توامان گرفته تا ناکارآمدی واحدهای درسی ارائه شده و تصویر سازی یک فضای گلخانهای و به دور از واقعیت، از یک کلاس درس بخشی از مسائل مطرح شده در نامه بسیج دانشجویی پردیس نسیبه به منادی بوده است.
روزبهانی اضافه کرد: به مذبح رفتن ایده تحول محورِ نظام رتبه بندی معلّمان و باطل جلوه دادن مقصود اصلی چنین طرح هایی، آنگاه که محکوم است، تنها منتهی به افزایش حقوق شود. در حقیقت، معضل اصلی آنجاست که غایت طرحهای تشویقی، صرفاً در افزایش حقوق چند درصدی و تزریق جرعهای آن خلاصه میشود و نه حتی اصلاح ساختاری نظام پرداخت ها.
وی به عدم استقرار تفکر معلّمانه در کمیسیون آموزش مجلس و هم مسیر شدن آن با سویههای متعدد تخریب مقام معلم بواسطه برخی اظهار نظرها و اتخاذ برخی تصمیمات اشاره کرد و افزود: مقصر خواندن معلمان در افت نمرات امتحانی دانش آموزان و اظهار ناکارآمدیِ کنشگریهای آنها در سال تحصیلی گذشته؛ نه تنها بر عدم اطلاع کافی از مجاهدتهای بی دریغ این قشر خستگی ناپذیر در ایامِ سراسر محدودیتِ کرونا دلالت دارد؛ که نادیده گرفتن اقدامات مجاهدانه و متعهدانه معلمانی که عمیقتر به کنه پیشه خود مینگرند، از دیگر کم لطفیها و بی مهری هاست که فرسنگها از واقعیت به دور است، اما مع الاسف، آنچه که خلاف واقع است، به کرات از درگاههای مختلف منعکس میشود.
روزبهانی تصریح کرد: یقیناً، هیچگاه با افزایش آمار ابتلا به یک بیماری خاص در کشور، انگشت اتهام به سمت افت کارایی پزشکان و نزول کیفیت ارائه خدمات پزشکی نمیرود بلکه تمامی دستگاه ها، با تمام قوا در صدد کشف علت شیوع این بیماری بر میآیند و در تقابل با این چالش، حامی جامعه پزشکی میشوند. با این وجود انتظار قشر فرهنگی جامعه، پشتیبانی و حمایت همه جانبه کمیسیون آموزش از مواضع معلمین است، اما آنچه که امروز رقم میخورد، از این انتظار، به دور است.
به نظر میرسد چنین اظهار نظری، فاقد ادلهای منطقی است و ریاست کمیسیون آموزش، باید پاسخگوی اتهاماتی از این دست باشد.
وی اضافه کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، قریب به دو سال است به طرق مختلف، در صدد فراهم آوردن بستری مناسب جهت گفتگو و طرح بحث با رئیس کمیسیون آموزش مجلس است، اما در خوش بینانهترین حالت ممکن، ختم به مکاتبههایی سطحی میشود و قطع به یقین، محدودیت در نوشتار، مانع از بیان حق مطالب و بررسی ابعاد مختلف موضوعات میشود. لذا، بار دیگر از آقای منادی، تقاضا میشود تا جلساتی را به تحلیل مسائل روز آموزش و پرورش با حضور خود معلمان و دانشجومعلمان اختصاص داده و ارتباط خود را با بدنه جامعه فرهنگی کشور موثرتر سازد تا از این به بعد با مدنظر قرار دادن ایدههای تحولی و بهره مندی از مساعدت این قشر شاهد اتفاقات مطلوبی در این عرصه باشیم.