اوین خشمان، عضو معاونت بسیج دانشجویی گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس علامه طباطبایی ارومیه در گفتگو با خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، برای چندمین سال پیاپی شاهد بحران ملموس کمبود معلم در بدنه آموزش و پرورش سرزمینمان هستیم؛ آموزش و پرورشی که به عنوان مهمترین نهاد تعلیم و تربیت سرمایه اجتماعی کشور، نیازمند اتخاذ تدابیری اساسی و موثر جهت گذر از چالش تامین نیروی انسانی است.
خشمان گفت: یکی از همین تدابیر که از سوی مرکز منابع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه فرهنگیان برای حل مسئله کمبود معلم ابلاغ شده است، طرح ۱+۳ است؛ طرحی که مقرر شده در سراسر دانشگاههای فرهنگیان کشور از همین امسال اجرا و طرح ریزی شود و در پی آن دوره آمادگی دانشجو معلمان ورودی ۹۸ نیز هم اکنون در حال اجرا است. طبق این طرح دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی ورودی ۹۸ دانشگاه فرهنگیان که یک سال تحصیلی آنها باقی مانده است، باید در سال تحصیلی جدید یعنی از مهر ماه ۱۴۰۱ به عنوان معلم وارد مدارس شوند و واحدهای درسی باقی مانده از تحصیل خود را در ایام پایانی هفته در کلاس درس دانشگاه فرهنگیان به اتمام برسانند تا در نهایت فارغ التحصیل شوند.
عضو معاونت بسیج دانشجویی گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس علامه طباطبایی ارومیه خاطرنشان کرد: بدیهی است اجرای این طرح ضمن اینکه سبب ورود حدود ۱۵ هزار معلم جدید به بدنه آموزش و پرورش میشود، ظرفیت خالی برای پذیرش دانشجویان جدید در دانشگاه فرهنگیان را نیز ایجاد میکند و میتواند کنشگری مناسبی داشته باشد؛ اما باید توجه داشت در شرایطی که آموزش مجازی دروس عملی و تئوری در سالهای اخیر صدمات جدی بر کیفیت تعلیم و تربیت وارد آورده است، اگر بنا باشد دانشجو معلمان از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته مشغول امر تدریس باشند و آخر هفتهها را به دروس دانشگاهی و تحصیل خود اختصاص دهند عملاً تمام انرژی خود را از دست میدهند و چندان انگیزهای برای ادامه مسیر و خلق نوآوریهای شاخص نخواهند داشت. در نتیجه همین امر موجب کاهش هر چه بیشتر کیفیت تدریس دانشجو معلمان میشود و توجه صرف به کمیت به جای کیفیت آموزشی را به ارمغان میآورد.
وی تصریح کرد: مسلما اجرای این طرح مذکور در صورتی میتواند مثمر ثمر واقع شود که دست اندرکاران نهاد آموزش و پرورش کشور برای آمادگی علمی و تربیتی دانشجو معلمان که قلمداران عرصه تعلیم و تربیت به شمار میروند، اهتمام ویژهای داشته باشند؛ در غیر این صورت با وجود برخی دروس ناکارآمد و فشرده سازی فرآیند آموزش طی برخی اردوهای فرهنگی در مدت زمانی کوتاه، اجرای این طرح به طور موثر قادر به تحقق اهداف تعیین شده و حل چالش پیش آمده نخواهد بود.
خشمان یادآور شد: حال سوال اصلی اینجاست که بحران کمبود شدید معلم یا به عبارت دیگر بحران مدیریت کارآمد والا در روزگار اخیر که گریبان مدارس و دانش آموزان را گرفته است، به چه علتی طی یک برنامه ریزی اساسی و طراحی ساز و کارهای عملیاتی و اجرایی درست تبیین شده در زمان مناسب مدیریت نشده است تا موانع موجود بر سر راه تعلیم و تربیت رخت ببندد و نیاز به اجرای این طرح به صورت فشرده و تحمیل فشار مضاعفی بر قشر آینده ساز نباشد.
این فعال دانشجویی ادامه داد: در این میان نباید فراموش کرد که دانشجو معلمان ورودی ۹۸ به عنوان مدافعان خط مقدم تعلیم و تربیت یک سال زودتر از موعود به سوی کلاس درس دانش آموزان اعزام میشوند و در عین حال که آموزش میبینند، آموزش میدهند؛ بنابراین متولیان برنامه ریز نهاد تعلیم و تربیت باید در راستای تسهیل شرایط کنونی دانشجو معلمان گام موثری بردارند و جهت رفع دغدغههای این قشر امتیازات و مزایای ویژهای برای آنان قائل شوند تا آن حجم از فشار و خستگی که در طول این طرح دانشجو معلمانمان را درگیر خود میکند، اندکی جبران شود؛ لذا ضروری است که سکانداران آموزش و پرورش یک نگاه عمیق و دقیقی بر تمامی ابعاد این طرح داشته باشند و به ارزیابی نکات مثبت و احیای نکات منفی آن بپردازند تا پیشروان تعلیم و تربیت در این مسیر تحول آفرین، به دور از هرگونه شتاب زدگی و با آرامش خاطر قابلیت نقش آفرینی موثر و مطلوب را داشته باشند. امید است شاهد اتفاقات مطلوب در پس تک تک چالشهای پیش رو در بدنه تمدن سازترین نهاد کشور باشیم.