کد خبر:۱۰۲۸۵۱۵

دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها ارزیابی می‌شوند تا مسیر ورود آن‌ها به بازار صادراتی هموار شود

با ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، زمینه برای اختصاصی شدن حمایت‌ از این شرکت‌ها، ورود به بازارهای صادراتی و تثبیت برند ملی ایران‌ساخت فراهم می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عماد احمدوند مدیر کریدور فناوری تا بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره باشگاه صادرات دانش‌بنیان عنوان کرد: فعالیت‌های باشگاه صادرات دانش بنیان، با رویکرد فعالانه و اختصاصی کردن حمایت‌ها در راستای تقویت توان صادراتی شرکت‌های برتر و منتخب صورت می‌گیرد. این باشگاه به تغییر نگرش سایر کشور‌ها نسبت به توانمندی‌های فناورانه ایران و ارتقای برند ملی ایران‌ساخت کمک می‌کند.


وی با بیان اینکه در این مدت، حدود ۱۳۰۰ شرکت مورد ارزیابی فنی قرار گرفته‌اند، تأکید کرد: باشگاه صادرات دانش بنیان درصدد است علاوه بر رتبه بندی شرکت‌های با پتانسیل بالا، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی و برای هر شرکت، برنامه توانمندسازی ارائه دهد.

معیار‌های ارزیابی دانش بنیان‌های صادراتی

مدیر کریدور فناوری تا بازار معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه در ماه‌های نخست طرح، دستورالعمل‌ها و شاخص‌های ارزیابی تدوین شدند، گفت: معیار‌های ما برای رتبه‌بندی شرکت‌ها، در سه محور اصلی شامل فنی، شرکتی و بازار طراحی شده است و هر محور، از چند شاخص تشکیل شده است. اولین محور، به دنبال تعیین سطح فناورانه محصولات شرکت است. در این محور، مشخص می‌شود که محصولات شرکت از نظر میزان پیچیدگی فنی و میزان وابستگی به واردات در چه سطحی قرار دارند و همچنین وضعیت آن‌ها از نظر دریافت گواهی‌نامه‌های بین‌المللی و ثبت پتنت امتیازدهی می‌شود.

احمدوند، از ارزیابی و کسب امتیاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت و ادامه داد: برای شرکت‌هایی که امتیاز لازم در محور فنی را کسب کنند، ارزیابی در محور‌های شرکتی و بازاری انجام می‌شود. در محور شاخص‌های شرکتی نیز وضعیت واحد تحقیق و توسعه شرکت، بررسی و نسبت این واحد به کل نیرو‌های شرکت با یک فرمول مشخص امتیازدهی می‌شود. در این مرحله همچنین زیرساخت‌های فروش و خدمات پس از فروش خارجی، سایت اینترنتی شرکت و استاندارد‌های شرکتی ازجمله ایزو مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌گیرد.

مجری طرح «باشگاه صادرات دانش بنیان» ادامه داد: نهایتاً یک سوم امتیاز‌ها در رتبه‌بندی باشگاه صادرات دانش بنیان به وضعیت فروش داخلی و خارجی شرکت اختصاص می‌یابد.

توزیع ستاره‌ها بین شرکت‌های صادراتی

مجری طرح باشگاه صادرات دانش بنیان گفت: تاکنون ۱۳۰۰ شرکت مطرح و برتر را از بین ۷ هزار شرکت دانش بنیان مورد ارزیابی فنی قرار داده و ۹۴۵ شرکت را به طور کامل ارزیابی و رتبه‌بندی کرده‌ایم.


احمدوند با بیان اینکه شرکت‌ها بر اساس امتیاز‌هایی که کسب می‌کنند در یکی از سطوح پنج ستاره تا دو ستاره عضو باشگاه می‌شوند، گفت: شرکت‌های پنج ستاره باید حداقل ۸۰ درصد امتیاز کل و ۶۰ درصد امتیاز فنی را کسب کنند و سابقه صادرات حداقل یک میلیون دلار داشته باشند.

وی گفت: از ۹۴۵ شرکت که تاکنون در باشگاه صادرات دانش بنیان ارزیابی شده‌اند، ۶ شرکت در سطح ۵ ستاره شناخته شدند؛ همچنین تعداد شرکت‌های چهار تا دو ستاره به ترتیب، ۵۲ شرکت، ۲۵۴ شرکت و ۱۹۱ شرکت است؛ از سوی دیگر ۲۵۴ شرکت نیز به عنوان مستعد عضویت در باشگاه شناخته شدند و ۱۸۸ شرکت نیز حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند.

مدیر کریدور فناوری تا بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کار ارزیابی در باشگاه به صورت مستمر انجام می‌شود و آمار شرکت‌ها ثابت نیست، تاکید کرد: کار باشگاه صادرات دانش بنیان صرفاً رتبه‌بندی نیست، بلکه در این باشگاه عارضه‌یابی‌هایی صورت می‌گیرد و گزارش‌های تحلیلی به نهاد‌های سیاست‌گذار و حامی داده می‌شود که بتوانند حمایت‌های خود را متناسب با نیاز‌های هر شرکت تنظیم کنند.


احمدوند، با بیان اینکه در باشگاه تلاش می‌کنیم تا برنامه‌ها و اقدامات صادراتی مرتبط با دانش‌بنیان‌ها، متمرکز بر شرکت‌های دارای قابلیت باشد، گفت: نشست دیپلماسی نوآوری که طی سه روز متوالی با میزبانی و مدیریت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و با حضور بیش از ۴۰ نفر از سفرا و سرکنسول‌گری‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در همین راستا بود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار