به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ در این قسمت از «طریقالقدس» که ویژه برنامه اربعینی تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو در عمود 1195 است، حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه حب ذات حقیقتی است که خداوند در انسان نهاده افزود: اما شیطان میخواهد آن را به سمت ذاتی موهوم، وهمی و آیینه ذات باشد نه حقیقت آن و انسان را از حقیقت ذاتش دور کند و در این مسیر هم موفقیتهایی داتشهاست.
عابدینی گفت: انسان در هبوطش حدی ندارد لذا شیطان راضی نیست انسان را محدود به ورطه سقوط بکشد بلکه میخواهد او را تا بینهایت به سقوط بکشاند تا خروجی آن عناد و دمشنی با خدا باشد. آنجایی که انسان به اوج سقوط میرسد آدمی لجاجت و عناد با حق پیدا میکند.
انسان گاهی در حدی است که با اینکه سیر میشود، گاهی با اینکه سیر هستند میخواهند مالک همه چیز در دنیا بشوند و حتی به نسلهای بعد خود هم بکشند.
عابدینی در ادامه اظهار داشت: امام خمینی جایی در مورد آقای کارتر میفرمود: اگر زمین را هم بگیرد همه کرات دیگر در عالم را هم میخواهد و باز به این هم قانع نیست. علت این آن است که سرشت انسان بینهایت طلب است که اگر در سراشیبی سقوط افتاد بینهایت آن را میخواهد و اگر در کمال افتاد بینهایت آن را میخواهد.
وی در مورد بحث هبوط انسان گفت: این موضوع دو وجه دارد یکی در مالکیت که میتواند بشر را منحط کند و صورت دیگر آن هبوط در عبودیت است، در هبوط مالکیت نه تنها انسان میخواهد همه دنیا برای او باشد پا را فراتر گذاشته میخواهد همه انسانها عبد او باشند.
اما از سوی دیگر در مراتب کمال حب ذات مرتبه به مرتبه به تکامل میرسد و حب ذاتش نسبت به همه انسانها و هستی شکل میگیرد و به جایی میرسد که همه چیز را با ادب و احترام الهی برخورد میکند. امام حسین در دعای عرفه میفرماید: کیفَ لَا أَسْتَعِزُّ... چگونه احساس عزت نکنم وقتی به تو منسوب هستم؟ نه فقط انسان مخلوق خداست بلکه همه چیز مخلوق خداست نگاه انسان به خدا هم باید همین باشد و ضرب در بینهایت که اگر انسان خدا را دید به بینهایت کمال میرسد.
وی با بیان اینکه در نگرش حب ذات انسانی که خود را مرتبط با اشیا میبیند و ذاتش توسعه مییابد که این ویژگی اصحاب یمین است، اما انسانی که خودش را با مطلق خودش میبیند. مطلق انسان امام است. مرحومه علامه طباطبایی میگوید: اگر همه سلبها را ندیدی کمال مطلق امام میشود. اگر مطلق کمال امام شد هر انسانی مرتبهای از کمال است. ما به سمت امام در کمالات بالاتر در حرکت هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی با تاکید براینکه تحقق پیاده روی اربعین در واقع حرکت به سمت امام است، که هم در ظاهر و هم در باطن به سوی امام گام به گام نزدیک میشوند، افزود: قدم ظاهری جلوه بیرونی دارد، ولی در باطن تقیدهای مادی و حدود میریزند. در حقیقت این گام برداشتنها بدیها و سیئات میریزند و زیباییها جلوه میکنند.
وی افزود: قدم برداشتن در جهت شأن امام دستاوردش این است که عمل ما عمل امام میشود. مومنان وقتی به سمت امام حرکت میکنند که بدن امام میشوند. وقتی این شد یعنی مطیع محض امام میشویم، این مطیع محض شدن بد نیست این اوج عقلانیت است که حرکت به سمت وحدانیت است.
عابدینی با اشاره به اهمیت حرکت کاروانی انسانها و پشت یک پرچم حرکت کردن اظهار داشت: پرچم ولایت و امامت، همه را بهم مرتبط میکند. در حرکت کاروانی به سمت امام با او و همراهش حرکت کردن اهمیت دارد و امام نوک پیکان این حرکت بزرگ است که همه با او حرکت میکنند.