به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، محمد لسانی کارشناس راسته در گفتگوی ویژه و تصویری با خبرگزاری دانشجو گفت: وقتی به موتور جستجوگر گوگل نگاه میکنیم وضعیت فاجعه بار است و گویی اصلا از عمد اینها را جمع نکرده و قصد ندارد این پدیده یعنی اربعین را پوشش دهد که این بخاطر استراتژی رسانههای بزرگ غربی است.
لسانی در ادامه این گفتگو بر اینکه موضوع «اربعین» باید مورد مطالبه و آگاهی رسانهای به صورت خاص قرار گیرد گفت: شش روزنامه با هم ضد ترددهای اربعینی تیتر میزنند اما هیچکدام از این روزنامهها در محل خبرنگار ندارند.
ما در مورد آزادی بیان در رسانههای داخل هم مسئله داریم بیشتر تیترهای منفی رسانههای بیگانه فارسی و عمدتا معاند از داخل تغذیه میشوند که به آن آبشار پیام میگوییم.
وی در مورد رویکرد غرب به اربعین بیان داشت: چند خبرگزاری و روزنامه معدود هم که در مورد اربعین کار کردند مثل المانیتور، تایمز و جروزالم پست دو خبر را این سه رسانه پوشش داده بودند که صرفا مربوط به حوداثی مثل تصادف و بسته شدن مرز هستند.
این کارشناس رسانه در مورد بایکوت رسانهای اربعین توسط غرب افزود: اینکه بخواهیم بگوییم بایکوت بوده باید به نگرش غرب نسبت به مسائل نگاه کنیم وقتی یک گروه موسیقی با حضور صدهزار نفر دو هزار خبر برایش تولید میشود.
آن هم فستیوالی که در آن آسیبهای جدی به محیط زیست زده میشود به نظر میرسد این غرب پرستی و غربپرستان و کسانی که از آن تبعیت میکنند نگاهشان را به چنین رویدادهایی نمیدهند.
اگر به زمان یونان باستان بازگردیم خود سقراط و ارسطو در درون خود میگویند: غرب ملاک است و سایرین بربر هستند و این نگاه بربر گونه به مسائل به بایکوت و ندیدن اربعین منجر میشود.
لسانی با بیان اینکه رسانههای معاند و خارج نشین تمرکز خود را روی حاشیهها و بایکوت اصل ماجرای اربعین گذاشتهاند افزود:به عنوان مثال در مورد مرگ ملکه انگلیسی میبینید هزاران حاشیه و مسائل اطراف آن رقم میخورد اما همه رویکرد رسانهای آنها روی اصل ماجرا باقی میماند. چون اصل حادثه را دست گذاشتند و اجازه مخالف خوانی نمیدهند و سایرین هم از روی همین رسانهها کار میکنند.
لسانی در ادامه با اشاره به فشار بالای رسانهای بر افکار عمومی کشور گفت: ما تحت پرس شدید رسانهای هستیم و وقتی تحت فشار شدید هستیم قدرت تصمیمگیری سخت میشود. وی در مورد این شرایط و راه حل برون رفت از آن گفت: راه حل این موضوع داشتن نیروهای تکنیکی و انسان رسانههای خلاق است، مثلا حامد عسگری با دست گذاشتن در چند ثانیه روایت خلاقانه و برش خاص بر اساس روایت توانست رسانهها و انسانهای زیادی را به سمت خود جذب کند، این کلیپ نذر ثانیه شاید میلیونها بار دیده شده این انسان رسانه خلاق و کار تکنیکی در رسانه است.
امروز که در فشار بالا قرار گرفتیم باید از همین انسان رسانههای خلاق استفاده کنیم.
این کارشناس رسانه در مورد وضعیت اخبار در رسانههای کشور به خبرنگار دانشجو گفت: در رصد اخبار منفی امسال بیشتر از سال گذشته بودهاست و این پیام مهمی دارد که نشان دهنده آمادهباش رسانهای معارض است که دو برابر تولید اخبار منفی وجود داشتهاست و دو برابر با اخبار منفی به پیشواز اربعین رفته بودیم، این پدیده نیاز به یک فعالیت رسانهای قوی هم از بدنه مردم هم از رسانههای کشور دارد.