به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، نقاط حادثه خیزی در جادههای سراسر کشور وجود دارد که متاسفانه سالانه باعث مرگ تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان میشود که با تامین اعتبارات دولتی برای اصلاح این جادهها میتوان از وقوع حوادث تلخ جلوگیری کند؛ یکی از این نقاط حادثه خیز استان هرمزگان در شمال استان و شهرستان حاجی آباد و مجاورت شهر بندر عباس به عنوان مرکز استان هرمزگان واقع شده و اهمیت محور سیرجان-حاجی آباد-بندرعباس به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور و یکی از مهمترین محورهای شریانی و ترانزیتی کشور واضح است.
حال در این محور ترانزیتی، یک ترانشه در مسیر جاده وجود دارد؛ در بحث خاکبرداری و عمران جادهای ترانشه اصطلاحا به فرورفتگیهای مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته میشود که ارتفاع آنها از عرض بیشتر است و مهندسین جادهای با عملیاتهای حساس سعی در اصلاح این ترانشه و کم کردن ارتفاع آن دارند، زیرا اگر کمی بی دقتی در برداشت این ترانشه صورت بگیرد، ممکن است به قیمت جان افراد زیادی تمام شود.
اولین ریزش در این پروژه در ۱۳۹۲ بعد از افتتاح اتفاق افتاد، در سال ۱۳۹۵ نیز شاهد ریزشهای پیاپی کوه در مسیر بودیم و در فرودین ۱۳۹۵ حادثه تلخ دیگری در این محور اتفاق افتاد که درنهایت باعث شد که پروژه به پیمانکار دیگری سپرده شود.
هم اکنون کارفرما این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور که این پروژه را به صورت پیمانکاری به شرکت احجام سپرده است، اما طبق گزارشهایی پیشرفت فیزیکی پروژه هنوز به ۲۱ درصد نمیرسد، اما حدود ۲۳ درصد از بودجه را شرکت دریافت کرده (طبق قراردادیهای پیمانکاری پیشرفت کار از دریافت بودجه کار باید جلوتر باشد) و اکنون نیز کار پروژه تقریبا متوقف شده و دلیل این کار این است که شرکت پیمانکاری جدید بنیه مالی برای پیشبرد پروژه را ندارد.
مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در سال ۱۳۹۹ درباره پروژه اصلاح ترانشه حاجی آباد گفت: مکاتبات زیادی در این خصوص انجام شده و بر اساس برآورد اولیه ۶۳ میلیارد تومان اعتبار برای احداث ترانشه در این محور مورد نیاز است؛ از طرفی این محور پاشنه آشیل کشور در حوزه حمل و نقل به شمار میرود و تأثیر بسزایی در حمل و نقل کالاهای اساسی دارد.
این پروژه از سال ۱۳۹۹ با پیمانکار جدید که از طریق مناقصه تعیین شد، شروع به کار کرد، اما هنوز به سرانجامی نرسیده است و این محور ترانزیتی کشور در گیرودار به نتیجه رسیدن است.
همچنین مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشست شورای راهبردی برنامه کاهش تصادفات و شورای ترافیک استان که هفته گذشته برگزار شد، گفت: نقاط حادثه خیز جادههای استان بویژه در محورهای لار- کهورستان لازم است با برنامه کوتاه مدت کارشناسی به سرعت اصلاح و نوسازی شود.
استاندار هرمزگان همچنین وضعیت ترانشه حاجی آباد را مطالبه به حق مردم دانست و افزود: وظیفه ماست که مسائل حیاتی مردم را باجدیت تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کنیم و تکمیل اساسی عملیات اصلاح ترانشه حاجی آباد بعنوان گلوگاه حساس محور ترانزیتی بندرعباس به تهران نیازمند مطالبه و پیگیری افزایش تخصیص اعتبارات است.
علی خرم نسب فرماندار شهرستان حاجی آباد هفته گذشته نیز درباره پیگیری وضعیت ترانشه حاجی آباد عنوان کرد: هرساله شاهد سوانح جادهای زیادی در این مسیر به دلیل شیب تند و کم عرض بودن هستیم که بهبود زیرساختها در این مسیر ترانزیتی افزون بر نیاز مردم این شهرستان به صنعت حمل و نقل کشور کمک شایانی میکند.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی ترانشه افزود: مدیران این پروژه با توجه به افزایش تصادفات این محور و کشته شدن بسیاری از هموطنان ساماندهی ترانشه را در اولویت کاری خود قرار دهند.
مسئولین استانی طی هفتههای گذشته در اظهارنظرهایی بر تعیین تکلیف و انجام هر چه سریعتر این پروژه تاکید کردند، همچنین احمد وحیدی سال گذشته در جریان بازدید از این پروژه دستور رسیدگی هر چه سریعتر به پروژه اصلاح ترانشه حاجی آباد را داد، اما متاسفانه این کار با کندی پیش میرود.
مطالبهگران و رسانههای محلی استان هرمزگان خواستار اجرای هر چه سریعتر این پروژه هستند تا هم بتوان از ظرفیت ترانزیتی این محور برای پیشرفت استان بهره برد و هم شاهد مرگ هموطنانمان در این مسیر نباشیم.