به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سازمان ثبت احوال کشور به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی میشود، ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگیهای اختصاصی و انحصاری این سازمان است.
وظایف سازمان ثبت احوال کشور شامل ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامههای موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدورکارت شناسنایی ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی و جمعیتی سراسر کشور و انتشار آن و وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است.
با توجه به نیازهای جدید جامعه و پیشرفتهای حاصل شده، این سازمان در تلاش است ضمن بررسی و نیازسنجی در کشور، با بازنگری در ارائه خدمات خود، ضمن ارتقاء جایگاه سازمان ثبت احوال کشور به جامعه کمکهای مثمرثمری ایفا کند.
برنامه ریزی و انجام اقدامات تحولی در سازمان ثبت احوال کشور در مدت یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم بخصوص درطول ۸ ماه گذشته که مدیریت جدید در سازمان منصوب شده است، علاوه بر تکالیف و ماموریتهای قانونی خود نظیر ثبت وقایع حیاتی چهارگانه در موعد مقرر با عنایت به برنامه و سیاستهای تحول گرایانه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و برنامه ارائه شده توسط وزیرکشور نسبت به سیاستگذاری، برنامه ریزی و انجام اقدامات تحولی در سازمان ثبت احوال کشور به منظور دستیابی به نظام هویتی نوین وحرکت به سمت سازمانی پویا و هوشمند با بهره گیری هرچه بیشتر از فناوریهای نوین و اصلاح و بهبود فرآیندهای مورد عمل و توسعه ارائه خدمات الکترونیک و بهینه به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، دستگاهها و نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی اقدام کرده است.
چندی پیش با حضور احمد وحیدی وزیرکشور از نسخه اول درگاه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری مبتنی بر تلفن همراه رونمایی شده است. در حال حاضر درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور (سهیم) ۸ خدمت را به مردم ارائه میدهد که در آینده این خدمات و کاربردها گسترده ترخواهد شد.
خدماتی مانند تغییر نشانی، پیگیری و شکایت، درخواست صدور کارت هوشمند ملی، مدارک پیدا شده، گواهی تجرد، پایگاه خانواده و انتخاب نامه در این درگاه ارائه میشود که در آینده افزودن خدمات مربوط به خانواده تحت عنوان پایگاه خانوار در دستور کار قرار دارد تا یارانه و موارد قانونی مرتبط با خانوادهها از این طریق صورت گرفته و اطلاعات این درگاه منبع باشد.
از اهداف راه اندازی این درگاه میتوان تعامل دو طرفه و دوسویه با مردم، کاهش مراجعات، ارائه خدمات امن و راحت، تسریع در ارائه خدمات، افزایش کیفیت کمی و کیفی، ارائه خدمات گسترده به عموم مردم، ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، سرعت در ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن، تعامل بیشتر، افزایش امنیت در ارائه خدمات، کاهش هزینه و مقابله با مفاسد حضوری را نام برد.
در واقع اطلاعات شهروندان از طریق این درگاه به روز شده و خدمات امن و راحت در اختیار آنها قرارخواهد گرفت و هرگونه ویرایش و افزودن اطلاعات در این درگاه به صورت رایگان بوده و مردم میتوانند در کمترین زمان اطلاعات خود را ثبت کنند.
تمام افراد برای ورود به این درگاه الکترونیکی باید ابتدا در سامانه هدا (سامانه هویت و دسترسی ایرانیان) ثبتنام کنند تا بتوانند از خدمات بهرهمند شوند.
نکته مهم دیگر در خصوص درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور (سهیم) این است که این درگاه از طریق تلفن همراه قابل استفاده است و دارای صفحه راهنما و شماره پشتیبانی است تا افراد بتوانندبه راحتی از این درگاه استفاده کنند.
سازمان ثبت احوال کشور به دنبال هوشمندسازی و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی بوده و حرکت به سمت هوشمندسازی مهمترین اولویت این سازمان است.
راه اندازی مجدد تولید انبوه و صدور کارت هوشمند ملی از دی ماه ۱۴۰۰ با بهره گیری از توان داخلی برای حدود ۱۰ میلیون نفر از متقاضیانی که به رغم ثبت نام و پرداخت هزینه بیش از ۲ سال در صف انتظار بودند به طوری که از اواخر دی ماه سال گذشته تاکنون بیش از ۵ میلیون کارت ملی صادر و تحویل متقاضیان شده است.
رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: با فعال سازی دوباره خط صدور کارت هوشمند ملی از اواخر دی ماه سال جاری تاکنون بیش از ۵ میلیون قطعه کارت صادر و به متقاضیان تحویل شده است.
هاشم کارگر افزود: در راستای سیاستها و برنامههای دولت مردمی برای خدمتگزاری و خدمات دهی مناسب و بهینه به مردم، به سرعت در مسیر ایفای تعهدات پیشین خود هستیم و با حمایتهای وزیر کشور و همت همکاران سازمان، ضمن راه اندازی دوباره تولید کارت هوشمند ملی، برنامه ریزی لازم برای صدور و ارائه کارت به تمامی متقاضیان کارت هوشمند ملی که در گذشته موفق به تکمیل ثبت نام خویش شده اند و حدود ۱۰ میلیون نفر هستند انجام شده است.
معاون وزیر کشور ادامه داد: ضمن بهره گیری از توان و تخصص داخلی کشور، امروز از اندوخته خوبی در فناوری و دانش تولید کارت هوشمند ملی با بالاترین کیفیت ممکن برخورداریم و در این امر میتواند نمونهای از شناخت امکانات، توانمندیها و دانش موجود در کشور جهت تبدیل تهدید به فرصت باشد.
وی گفت: نگاه تحولی به انجام امور و مسائل کشور که از سیاستهای اصلی دولت سیزدهم است و جزو راهبردهای اساسی سازمان ثبت احوال کشور است تا بتوان با بهره وری بیشتر نسبت به انجام تکالیف و وظایف مربوطه اقدام کرد.
صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور و اخذ درخواست برخط کارت ملی از اواخر اسفندماه سال گذشته با همکاری وزارت امور خارجه در نمایندگیهای کوالالامپور، فرانکفورت و وین آغاز و درحال حاضر نیز هماهنگیهای لازم برای توسعه آن در ۲۰ نمایندگی دیگر در حال انجام است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور افزود: این اقدام در راستای سیاستها و برنامههای دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط بیشتر با ایرانیان خارج با داخل کشور و ارائه خدمات به آنان است.
رئیس سازمان ثبت احوال با توجه به اقدامات این سازمان در راستای ارائه خدمات بهتر و تسهیل در امور شهروندان از جمله اقدامات در این زمینه را برون سپاری خدمات اخذ درخواست صدور مجدد، تغییر و رفع انسداد کارت هوشمند ملی به دفاتر پیشخوان عنوان کرد.
وی با اشاره به تشکیل جلسات مشترک در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد کارمزد ارائه خدمت در دفاتر، گفت: آموزش کاربران ۱۲ دفتر منتخب شهر تهران به صورت حضوری صورت گرفته است که راه اندازی ۱۲ دفتر تهران به عنوان پایلوت بوده و تاکنون از این دفاتر تعداد ۳۵هزاردرخواست صدور مجدد اخذ شده است.
معاون وزیر کشور همچنین با اشاره به تست سامانه با تخصیص دسترسیهای مورد نیاز با حضور در یکی از دفاتر، گفت: تشکیل جلسات کارشناسی فنی و مشترک با حوزههای مرتبط، بررسی نیازمندیهای راهاندازی پرداخت درون فرآیندی با پایانههای پرداخت الکترونیک (PCPOS) موجوددر دفاتر، تهیه و ارائه مستندات لازم جهت نصب پایانههای پرداخت الکترونیک و ثبت نام، ایجاد امکان اعلام مفقودی کارت قبل از اقدام به ثبت درخواست صدور مجدد جهت جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی، تخصیص نقشها و دسترسیهای لازم برای دفاتر منتخب اعلام شده و تهیه گزارشات دورهای به منظور پایش عملکرد دفاتر را ازجمله روند برون سپاری دانست.
تولید و ارائه نرخ باروری در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار مبتنی بر دادههای ثبتی موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور انجام شد.
در این زمینه معاون وزیر کشور درباره ارائه آمارهای ثبت احوال گفت: اکنون میتوانیم سرشماری سال ۱۴۰۰ را از این طریق انجام دهیم و از این طریق از هزینههای اضافی جلوگیری کنیم. نخستین کار ما نیز بحث نرخ باروری بود و در بازه زمانی کمتر از یک ماه نرخ باروری را براساس اطلاعات دقیق ثبتی تهیه و ارائه کردیم.
وی ادامه داد: ایجاد و تخصیص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه و صدور کارت شناسایی موقت برای این افراد با مهیا کردن زیرساختهای لازم و تخصیص شناسه برای افراد دارای پرونده در سازمان ثبت احوال کشور از دیگر اقدمات سامان ثبت احوال در دولت سیزدهم است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این راستا گفت: تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷ هزار و ۶۷۱ مورد شناسه تعریف و اختصاص داده شده است.
معاون وزیر کشور با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه در کشور تصریح کرد: براساس برنامهها و سیاستهای دولت سیزدهم در جهت ساماندهی افراد فاقد شناسنامه و تاکیدات رییس جمهور و وزیر کشور در این خصوص، ضمن ایجاد زیرساختهای لازم برای شناسایی و ساماندهی این افراد مورد تاکید است.
وی ادامه داد: تعیین تکلیف هویت افراد یکی از نیازهای امروز کشور است که میتواند دولت انقلابی و مردمی را در جهت ارائه خدمات بهتر در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، رفاه شهروندان و ایجاد عدالت در خدماتی که دولت به آحاد جامعه ارائه میدهد، یاری کند.
کارگر افزود: با توجه به ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی مختص افراد فاقد شناسنامه، کلیه اقدامات و مکاتبات در خصوص آنان ثبت و ضبط میشود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در این سامانه برای این افراد شناسهای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر میشود.
وی افزود: تا هنگامی که فرد در وضعیت فاقد شناسنامه و بررسی پرونده در شورای تامین یا هیات پنج نفره به سر میبرد این کارت معتبر است و میتواند با استفاده از آن از مزایای اجتماعی بهرهمند شود و پس از تایید یا رد تابعیت آنان این کارت و شناسه مربوطه ابطال میشود و سایر مراحل مربوطه طی خواهد شد.
کارگر با اشاره به پایگاههای سببی و نسبی گفت: این موضوع از نیازهای کشور بود که باید در راستای قوانین جوانی جمعیت و قانون رفع فقر مطلق ایجاد شود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: پیش بینی شده بود راه اندازی این پایگاه پنج سال به طول بیانجامد، اما با همکاری که صورت گرفت توانستیم نخستین سرویس سببی و نسبی را راه اندازی و در اختیار سایر دستگاهها قرار دهیم همچنین برآورد کردیم در حدود دو سال داده آماری این سامانه انجام شود.
وی درباره ارائه آمارهای ثبت احوال گفت: اکنون میتوانیم سرشماری سال ۱۴۰۰ را از این طریق انجام دهیم و از این طریق از هزینههای اضافی جلوگیری کنیم. نخستین کار ما نیز بحث نرخ باروری بود و در بازه زمانی کمتر از یک ماه نرخ باروری را براساس اطلاعات دقیق ثبتی تهیه و ارائه کردیم.
ایجاد زیرساختهای لازم برای اختصاص شناسه و صدور کارت برای اتباع خارجی در راستای شناسایی و نظمدهی وضعیت اتباع خارج از کشور و ایجاد پایگاه اطلاعاتی مربوط به آن ها، ایجاد زیرساختهای لازم و طراحی پایگاه اطلاعات خانوار، ارائه سرویسهای گوناگون هویتی در راستای مردمی سازی یارانهها به دستگاههای مرتبط، ایجاد درگاه خدمات الکترونیک مبتنی بر موبایل.
سازمان ثبت احوال کشور، ارائه اطلاعات مورد نیاز برای اجرای احکام قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به دستگاههای مشمول، در راستای تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان و برون سپاری برخی از خدمات قابل واگذاری به بخش خصوصی نسبت به ایجاد زیرساختهای لازم جهت ارسال الکترونیکی درخواست صدور شناسنامه از طریق دفاتر پیش خوان خدمات دولت اقدام و از اردیبهشت امسال متقاضیان میتوانند به جای مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به ارائه درخواست خود در دفاتر پیشخوان سراسر کشور اقدام کنند.
همچنین ایجاد امکان اخذ ثبت درخواست صدور مجدد کارت هوشمند ملی در دفاتر پیش خوان خدمات دولت در راستای تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان، یکی از مهمترین اقدامات در خصوص کارت هوشمند ملی پیاده سازی و بهره برداری از قابلیتهای آن به ویژه احراز هویت سه عامله مبتنی بر کارت، پین شناسایی و عامل بیومتریک به عنوان قابل اطمینانترین درجه احراز هویت در کشور است در این راستا با برنامه ریزی صورت گرفته در تعدادی از دستگاهها و بانکها نظیر سازمان فناوری اطلاعات، مرکز توسعه تجارت وزارت صمت، بانک سپه، بانک سرمایه، بانک خاورمیانه، دفاتر اسناد رسمی و... قابلیتهای کارت هوشمند ملی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
راه اندازی سامانه خدمات پس از صدور کارت هوشمند ملی در دفاتر پیش خوان خدمات دولتی، اعلام آمادگی جهت ارائه سامانه "هدا" به پنجاه نقطه شهرداری کلان شهرها و شهرهای بزرگ، هماهنگی جهت ارائه سرویسهای هویتی برای راه اندازی درگاه ملی مجوزها، شناسایی مادران مشمول تسهیلات مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تولید آمارها و شاخصهای جمعیتی و نفوس کشور در سطوح مختلف جغرافیایی، ارائه سرویس نشانی محل اقامت در راستای تکمیل اطلاعات و ارائه خدمات بهتر به شهروندان، تحلیل و طراحی ساخت موتور بایومتریک تشخیص چهره جهت احراز هویت با سطح اطمینان سه در سامانه هدا (درگاه احراز هویت ایرانیان)، کسب رتبه برترین دستگاه و بزرگترین سرویس دهنده دادههای کشور در میان دستگاههای دولتی در فروردین ماه ۱۴۰۱ با ارائه ۶۷ میلیون تراکنش اطلاعاتی در زمینه خدمات استعلام هویتی و انجام مطالعه در زمینه بهره گیری از توان شرکتهای دانش بنیان در جهت افزایش سطح اتقان اسناد و مدارک هویتی از دیگر اقدمات مهم سازمان ثبت احوال کشور در دولت سیزدهم است.