پوریا فاضل فعال رسانه در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: امروز علاوه بر مدرسه و فضای مدرسه و خانواده که بر شخصیت نوجوانان و جوانان تاثیر گذار هستند، یک سری عوامل دیگر هم هستند که بر شخصیت نوجوانان تاثیر میگذارند.
وی اضافه کرد: عواملی مثل موسیقی، بازیهای کامپیوتری و از این دست پلتفرمها و شبکههای اجتماعی هم بر شکل گیری شخصیت نوجوانان و جوانان تاثیر گذار هستند.
این فعال رسانهای خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۹۸ ما بالغ بر ۳۲ میلیون کاربر استفاده کننده بازیهای دیجیتال در کشور داشتیم که بازیهای جنگهای شهری در صدر بازیهای مورد علاقه نوجوانان و جوانان قرار دارد.
فاضل همچنین یادآور شد: اگر به عوامل تأثیر گذار بر شخصیت نوجوانان در موسیقی نگاه کنیم میبینیم که موسیقیهای غیر مجاز یا مثلا رپ یا موسیقی های پاپ و دیگر مسائل تأثیر به سزایی بر شکلگیری شخصیت نوجوان ایرانی دارد و جایگاه خودش را پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: مسائل فوق مواردی را به مخاطب خود القا میکند و یک مخاطب در واقع با واقعیت حقیقی در جامعه و یک برداشت مجازی و برداشت غیر حقیقی در فضای پلتفرمها، بازیها و موسیقی روبرو است و یک جو بین این دو میافتد و همین باعث میشود رفتارهای هیجانی و غیر واقعی را در برخی از مواقع از نوجوانها ببینیم.
این فعال رسانهای اضافه کرد: ما در یک عصر کاملا دیجیتال قرار گرفتیم و این کلبه دیجیتال در سراسر دنیا شکل گرفته است و ما دوره گذار به جامعه مجازی به صورتی که هنوز در غرب وجود دارد را هنوز طی نکردیم و در پلههای اولیه آن هستیم و این تکانههایی که در جامعه صورت میگیرد و برانگیختگی که در نوجوانان و جوانان ما شکل گرفته است، تازه تکانههای اولیه این موارد است.
فاضل در ادامه تأکید کرد: آگاه سازی نوجوانان و جوانان و بررسی دقیق عوامل تأثیر گذار بر شخصیت آنها را باید مورد اهمیت قرار داده و ببینیم و بشنویم و مورد تحلیل درست قرار بدهیم و مخاطب را آگاه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: آگاه سازی اولین پله حل مسئله و تکانههای اجتماعی جامعه مجازی فعلی است که نوجوانان ما در درون خود اسیر کرده و دومین پله تولیدات متعدد و مختلف بر اساس ذائقه نوجوان و جوان است و ما نمیتوانیم از یک نوجوان و نونهال انتظار این را داشته باشیم که در دنیایی که اسیر تولیدات متعدد دیجیتالی و رسانهای قرار گرفته است، تنها یک مورد محدود را به او معرفی کنیم و باید وسعت تولیدات رسانهای و فرهنگی و بازیهای دیجیتال مبتنی بر ارزشهای جامعه ایرانی را به قدری بالا ببریم که نوجوان در قبال سایر محصولات یک محصول ایرانی را هم برای انتخاب داشته باشد.
این فعال رسانهای یادآور شد: دشمن برای اینکه بتواند مقاصد خودش را پیش ببرد احتیاج به سپر انسانی دارد و یک روز این سپر انسانی رزمندگان دفاع مقدس بودند که روبروی تانکهای خودشان قرار میداده تا نیروهای خودی هم نتواند به خاکریزهای دشمن شلیک کند و یک روش بسیار عیان و واضح بود.
فاضل اضافه کرد: در درگیریهای اجتماعی دشمن همان مورد فوق را الگوی خود قرار داده و یک روز سپر انسانی زنها را در مقابل جمهوری اسلامی قرار میدهد و امروز این سپر انسانی را به نوجوانان منتقل کرده است و به این دلیل است که میداند ما این اجازه را به خودمان نمیدهیم که هرگونه برخوردی را که با عوامل آشوبگر و اغتشاشگر سازمان منافقین و دیگر گروهکهای جدایی طلب مسلح داریم را با نوجوانان و زنها داشته باشیم و به همین دلیل این سپر انسانی را تشکیل میدهند.
وی گفت: اهمیت مسئله آموزش و پرورش و دبیرانی که در این مجموعه حضور دارند اینجا مشخص میشود و باید به صورت منطقی و درست دانش آموزان که پر از سؤال و پرسش جدید و به دنبال جواب جدید هستند را اقناع کنند و اگر به سوالهای آنها پاسخهای قدیمی داده شود، بحران دوباره شروع شده و نوجوان و جوان اقناع نشده است.
این فعال رسانهای تصریح کرد: اگر معلم بتواند پاسخ درستی به سوال دانش آموزان بدهد در نهایت به کتابخوانی او منتج خواهد شد و این باعث میشود نوع مواجهه نوجوانان و جوانان از این مواجهه نامنظم و بیحاصل تبدیل به یک مواجهه فکری و فرهنگی و اساسي منتهی شود.