کد خبر:۱۰۳۵۵۱۰

ای قامت بلند امامت

در کتاب «تو می‌‎آیی» اثر علی صفایی حائری (عین.صاد) تبیینی کاربردی از حقیقت انتظار می‌‌‎خوانیم؛ شیعه با اعتقاد به امامت گره خورده‌‎است، با این طرح، راه خویش را در تاریخ آغاز نموده و در این راه، رنج‌‎ها برده‌‎است.
میرجعفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو-سیدرضا میرجعفری، «تو می‌‎آیی» مجموعه‌‌‎ای است که از چهار نوشته استاد علی صفایی حائری و یک مصاحبه با وی فراهم آمده‌‌‎است. وی در این کتاب در بخش «ای قامت بلند امامت» می‌‎نویسد: شیعه با اعتقاد به امامت گره خورده‌‎است، با این طرح، راه خویش را در تاریخ آغاز نموده و در این راه، رنج‌‎ها برده‌‎است. این تاریخ خونین تشیع و این جوشان شیعه است، که دست‌‎های حاکم‌های مسلط را خضاب کرده‌‎است و افق را رنگین.

امروز در این نسل، ما امامت را پذیرفته‌‌‎ایم، ولی شاید طرح امامت و در نتیجه، امام زمان (عج) برای خود ما که شیعه هستیم، گنگ و مبهم باشد و به صورت میراثی از آن پاسداری شود؛ میراثی که هنوز عمق و ضرورتش را نچشیده‌‌‎ایم ( یا در حال چشیدن هستیم)، عمقی که گذشتگان با خون خود سرشار می‌‎کردند و ضرورتی که با هر ذره ذره از وجود خود گواهش می‌‎بودند، تا آنجا که دیوار کاخ‌‎ها را بر روی نعش‌‎های خویش می‌‎گرفتند. 

شاید بعضی، داستان امامت را داستان خویشاوندی و فامیلی، داستانی غم‌‎انگیز، داستانی محدود، حساب کنند، که شعاعش در محدوده خویش روشنگری است و سپس  باید فراموش کرد و حتی احتیاجی به آن همه یادآوری و بازگو کردنش نیست.

و شاید بعضی دیگر این داستان را با داستان سلطنت و دنیا طلبی و محرومیت یک دسته وابسته به رسول، عوضی بگیرند. و شاید در دل خوشحال باشند که خوب شد، برای یک بار هم که شده نورچشم‌‎ها در تاریخ داغ شدند و سوختند و کنار رفتند.

ولی مسأله ،نه مسأله دلسوزی و احساس است نه داستان سلطنت و محرومیت، که درست یک بینش مترقی از مسأله رهبری است؛ بینشی که معتقد است باید رهبر، جلوتر از زمان و امام زمان و جلودار زمان باشد، نه تنها آگاه از زمان و همراه آن. آن همه خون نه به خاطر خویشاوندی و دل‌‎سوزی ریخته شده و نه به خاطر محرومیت یک دسته نورچشمی و مقرب درگاه. شاید این گمان‌‎ها ازآنجا برخاسته‌‌‎است که ما امامت را مبهم مطرح کردیم و آثارش و مرز‌‎هایش و اثراتش را نشان نداده‌‎ایم و این طرح حکومتی را جدی نگرفته‌‌‌‎ایم و در نتیجه، همین طرح مبهم، باعث شده تا آن‌‎ها که با زمینه‌‎های فرهنگی و میراث خونین تشیع آشنایی ندارند، مبهوت شوند که این همه داستان و این همه تکرار؟ و یا بی‌‎خیال بمانند و با لبخندی معنی دار، ما را به اساطیر ببندند و با افسانه‌‎ها و خرافات، همسفر کنند و اگر خیلی با ما راه آمدند و انصاف به خرج دادند، ما را رویایی و ایده‌‎آلیست قلمداد کنند که دور از واقعیت‌‎ها، با خیال خود، عروسی راه انداخته‌‎ایم و دختر حاک را با چوب چوپانی خویش ادب کرده‌‌‎ایم، بی خبر از آن که این کوزه روغن بوده و نقش بر خاک.

ولی واقعیت همین است که شیعه با آن گره خورده و طرح حکومتی خود را بعنوان امامت، معرفی کرده‌‎است که شیعه با آن گره خورده و طرح حکومتی خود را به عنوان امامت، معرفی کرده‌‎است. و این طرحی است که می‌‎توان توضیحش داد، ولی نمی‌‎توان جز تمامی‌‎اش را پذیرفت. نمی‌‎توان تجزیه‌‎ا ش کرد.

طرح‌‎هایی که امامت را برای چند نسل، بر اساس نص و سنت می‌‎گیرند و سپس شورایی حسابش می‌‎کنند. و طرح‌‎هایی که امامت را غیرقابل تحلیل می‌‎شناسند و بر اساس تعبد، با تمام ابهامش باورش می‌‎کنند.

تمام این طرح‌‎ها، امامت را نفهمیده‌‎اند و جایگاه و بنیادش را نشناخته‌اند و در تاریکی تیر انداخته‌‎اند، تا چه رسد به طرح‌‎هایی که آن همه خون و شور را رویا و احساس شرقی حساب کرده‌‎اند و داستان دلسوزی خانوادگی و پیوندهای قومی را محور تحلیل خویش ساخته‌‎اند.

شاید این همه طرح و تفسیر و تأویل از آنجا مایه می‌‎گیرد که ما حکومت‌‎ها را در همین مایه‌‎های موجود دنبال می‌‎کنیم و در میان همین سیستم‌‎ها نقد می‌‎زنیم و می‌‎بینیم که هیچ کدام از این‌‎ها با امامت نمی‌‎خواند. و این است که گاهی شیعی‌‌‎ترین ما سر مسأله، با غمض عین میگذارد و فرار می‌‎کند. و یا می‌‎ماند و تخفیف می‌‎دهد، تا مورد قبول عقلای قوم و روشنفکران خلق بشود.

ما اگر جایگاه امامت را بشناسیم و ضرورتش را لمس کنیم، بر اساس همان ضرورت، وجود امام زمان را احساس می‌‎کنیم و از زیر بار اشکال‌‎های بنی اسرائیلی آزاد می‌شویم و بر اساس همان ضرورت و احساس، به عشقی از امام می‌‎رسیم و آن هم نه عشقی ساده و سطحی، که عشق شکل گرفته و جهت یافته تبدیل شده به حرکت و به سازندگی مهره‌‎هایی که این حکومت سنگین و بلند، به آن احتیاج دارد. ما باید جایگاه امامت، ضرورت امام و البته احساس و عشق شکل گرفته به این مفهوم بلند و قامت بلند را بشناسیم.

کتاب «تو می‌‎آیی» اثر علی صفایی حائری تبیینی کاربردی از همین حقیقت و البته نگاهی متفاوت و روشنگر به مسئله امامت و امام زمان (عج) است.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار