به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خیرالله خادمی اظهار کرد: قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال بهطول ۲۲ کیلومتر در ادامه منطقه یک در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی بخش اول ـ باند رفت ـ آن ۸۸.۵ درصد است که با برنامهریزی باند غربی منطقه دو و تونل شرقی زیر بار ترافیکی میرود.
وی با اشاره به حضور ۲۹۵۰ نفر نیروی انسانی در این پروژه، ادامه داد: ۱۴۶۰ دستگاه ماشینآلات مختلف مرتبط با راهسازی در قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال در تمامی ابنیهها و پلهای سرتاسر مسیر عملیات در حال فعالیت هستند.
وی با اعلام اینکه تاکنون برای قطعه ۲ حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: امیدواریم تا پایان سال عملیات ساخت به پایان برسد. در طول ۲۲ کیلومتر قریب به ۸۲ درصد از مسیر تونل و پل قرار میگیرد و یک سازه بتنی ممتد در سرتاسر ۲۲ کیلومتر در حال احداث بوده که عملیات را پیچیده کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم عملیات باند اول قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال تا پایان سال به اتمام برسد. بهدنبال آن هستیم فضای ایمنی همچون تأسیسات کنترلی، روشنایی تونلها، نصب جتفنها و... وارد کارگاه شوند و عملیات اجرایی آزادراه تهران ـ شمال در قطعه ۲ را تا پل زنگوله بهصورت آزادراهی به بهرهبرداری برسانیم.
گفتنی است آذرماه سال گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه تهران ـ شمال گفته بود: بر اساس توافق با بنیاد مستضعفان مقرر شده است باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال با برنامهریزی تا پایان سال ۱۴۰۱ افتتاح شود. عملیات احداث مسیر برگشت منطقه ۲ نیز همزمان با تکمیل قطعه رفت، انجام شود.
وی با بیان اینکه "در زمان حاضر ۲ هزار دستگاه ماشینآلات بنیاد مستضعفان در این پروژه فعال است"، اضافه کرد: مشکلات مالی اجرای پروژه در سالهای گذشته روند اجرا را کند کرده بود که هماکنون در توافق با بنیاد مستضعفان برای تأمین مالی آن، مشکلات برطرف شده است و پروژه سرعت میگیرد. از بنیاد مستضعفان خواستیم تا پیشرفت فیزیکی پروژه را از یک درصد قبل ۲.۵ تا ۳ درصد ارتقا دهند، با این روند پیشبینی میشود طبق زمانبندی اعلامشده پروژه افتتاح شود.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه تا پایان دولت سیزدهم، آزادراه تهران شمال به اتمام برسد، تصریح کرد: در خصوص منطقه ۳ آزادراه تهران ـ شمال قرار است بررسیهای لازم توسط پیمانکار انجام و با روشهای آسانتر سرمایهگذاری و فنی این منطقه نیز آغاز شود.
گفتنی است عملیات اجرایی آزادراه تهران ـ شمال نیمه دهه ۷۰ آغاز شد و تاکنون ۲ قطعه آن (قطعات یک و ۴) تکمیل شده و به بهرهبرداری رسیده است.