کد خبر:۱۰۴۱۸۱۷
منطقی در گفتگو با دانشجو خبر داد

ضرورت ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو / تست تصادف به زودی داخلی می‌شود

معاون وزیر صمت گفت: تست عابر پیاده تا آخر سال در سایپا اجرا می‌شود و در مورد تست تصادف هم دو مجموعه دانشگاهی و سه مجموعه خصوصی پای کار آمدند و یک زمان ۱۸ ماهه دادند که از آن زمان ۶ ماه گذشته است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ طی سال‌های اخیر، بسیاری از مردم از تولیدات خودروسازان داخلی ناراضی هستند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، وجود انحصار در صنعت خودروی کشور باعث پایین آمدن کیفیت محصولات دو غول خودروسازی کشور شد. اینه درحالی است که حتی کیفیت خودرو‌های تولیدی سال‌های گذشته نسبت به کیفیت سال جاری بهتر نیز بود.
در همین رابطه نیز بابک صدرایی؛ کارشناس بازار و صنعت خودرو معتقد است: در بحث افت کیفیت واقعا خودروسازان باید شرمنده مردم باشند که۲۰۶ مدل ۸۹ از دید مصرف کننده با کیفیت‌تر از ۲۰۶ مدل ۱۴۰۰ است. یعنی خودروساز هر ده سالی که می‌گذرد دچار افت کیفیت شده است. مردم معتقدند ۲۰۶ مدل سال ٨٠ که تماما فرانسوی بود، بسیار با کیفیت‌تر از مدل ۹۰ است و باز هم مدل ۹۰ با کیفیت‌تر از مدل ۱۴۰۰ است! یعنی ۱۰ سال به ۱۰ سال آمار کیفی خودرو‌ها به شدت پایین آمده و هزینه‌های جانبی بیشتری برای مشتری اعم از جانی ومالی و اتلاف وقت ایجاد کرده است.
به گزارش دانشجو، علاوه بر انحصار در صنعت خودرو، یکی از مهم‌ترین دلایل کیفیت پایین این روز‌های صنعت خودروی کشور، رابطه نه چندان خوب قطعه ساز و خودروساز است. بهمن ماه سال گذشته بود که فاطمی امین؛ وزیر صمت در این باره گفت: به صورت سرانگشتی ۷۰ درصد کیفیت خودرو‌ها به کیفیت قطعه باز می‌گردد و ۳۰ درصد به مونتاژ و خودروساز بستگی دارد کیفیت پایین قطعات نیز به روابط بین خودروساز و قطعه ساز باز می‌گردد که به درستی تنظیم نشده است.
برهمین اساس و با توجه به مطالب مطرح شده، منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره اقدامات این وزارتخانه در جهت بهبود رابطه بین قطعه ساز و خودروساز در جهت افزایش کیفیت محصولات تولید شده، به گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو پرداخته است که مشروح آن در ادامه تقدیم می‌شود.

در روز‌های نخست حضور آقای فاطمی در وزارت صنعت، ایشان می‌گفتند که رابطه بین قطعه ساز و خودروساز خوب نیست و یکی از عوامل اصلی کیفیت پایین خودرو‌های ما همین مسئله است. بفرمایید در این یک سالی که شما تشریف آوردید در این مجموعه، این رابطه به کجا رسیده است؟
۷۰ درصد خودرو‌ها در بخش خصوصی است. یک بحثی که شما دقیق‌تر تحلیل می‌کنید وقتی که در مورد کیفیت خودرو صحبت می‌کنیم صرفا هدف تان خودروساز نباید باشد اتفاقا خودروسازان اگر قطعات با کیفیت بیاورند، خودرو‌هایی تولید می‌کنند که نمره منفی خیلی کم است و جزو خودرو‌های مرغوب محسوب می‌شود، ر پس جایی که ما باید روی آن تمرکز کنیم بخش خصوصی است که آقای وزیر در ابتدای دوره شان بیان کردند. ما چه کار کردیم ما سه تا کار فکر می‌کنم پایه‌ای انجام می‌دهیم. اولین کار پایه‌ای این است که شما وقتی که می‌خواهید یک قطعه را به کیفیت برسانید نیاز به یکسری زیرساخت‌های فیزیکی دارد که شما اطلاعات را آنجا چک کنید که آیا این اطلاعات عملکرد تطابق دارد یا خیر. ما الان یک سامانه جامع برای ۸۵ تست را در کشور بررسی کردیم که کجا‌ها را باید ایجاد کنیم و کجا‌ها موجود است و این را معرفی کردیم که اطلس است و اگر خواستید می‌توانیم تقدیم تان کنیم.
در آنجا به این رسیدیم که بعضی از مجموعه‌ها مثل تست عابر پیاده و تست تصادف را اگر داخل انجام بدهیم می‌توانیم بگوییم که عمدتا تست‌ها را داخل کشور داریم انجام می‌دهیم که دو قرارداد بسته شده است. تست عابر پیاده تا آخر سال در سایپا اجرا می‌شود در مورد تست تصادف هم دو تا مجموعه دانشگاهی و سه تا مجموعه خصوصی آمدند. یک زمان ۱۸ ماهه دادند که از آن زمان ۶ ماهش گذشته و ان شاالله در سال دیگر همین موقع‌ها شاهد این هستیم که انجام شود. پس یکی بحث تکمیل زیر ساخت‌های تست است که مراحل عملی انجام شود. این یک نکته و نکته دوم یک بحث دیگری که با انجمن قطعه سازان داریم و پیگیر هم هستیم این است که شما نمی‌توانید صرفا برای منافع قطعه ساز پیگیر کنید در مورد کیفیت آن هم باید بحث‌های نظارتی داشته باشید الان داریم با آن‌ها صحبت می‌کنیم کار می‌کنیم که سازندگان رده یک که منجر به ارتقای کیفیت می‌شود وظیفه را به آن‌ها محول کردیم که انجام دهند پس بنابراین درخواستی که از انجمن داشتیم این بود که به کیفیت بیایند و نظارت مستقیم داشته باشند. نکته سوم این است که با مجموعه‌ای که خودرو و اجزا را ارزیابی می‌کند گفتیم که دیگر ضمن اینکه خودرو را می‌گویید که چه وضعیتی دارند برای تک تک قطعه ساز‌ها هم بگویید که وضعیت به چگونه است، همه اطلاع داشته باشند و اتفاقا اطلاع داشته باشید خیلی کمک می‌کند که آن‌ها هم خودشان را اصلاح کنند.
این هم در واقع بخش سوم است که ایجاد شده و بخش چهارم که مهمترین است و اصلا می‌تواند تحول نسبی ایجاد کند این است که ما، چون اجزا و ماشین آلات و فرآیندمان قدیمی است اگر بیاییم به سمت مجموعه جدیدتر که در همان تحول خودرو اتفاق افتاد، این‌ها خود به خود می‌روند به سمت فرآیند‌های جدیدتر. در واقع می‌توانیم بگوییم تجهیزات جدیدتر که منجر به کیفیت بالاتری می‌شود، پس ما یک نقشه موقت در مورد محصولات فعلی داریم و یک نقشه جامع‌تر در مورد محصولات آتی.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار