به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز مهدی بالو؛ معاون مهندسی شرکت ایرانخودرو دیزل در اولین میزگرد تخصصی رویداد نوآوری بهرهور حوزه حملونقل با بیان اینکه بهرهوری و نوآوری در صنعت خودرو دو مفهوم کلیدی هستند، اظهار کرد: نبود زبان مشترک بین خودروساز و سازنده یکی از چالشهای این صنعت بهشمار میآید؛ بنابراین موضوع «قرارداد» بین سازنده و خودروساز از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ الی ۷۰ درصد قیمت خودرو مربوط به قطعات است، بیان کرد: لازمه تولید خودرویی که همزمان کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد، دانش است.
مهدی بالو ۴ عامل فناورانه، عملیاتی، سیستمی و پیرامونی را از مؤلفههای اثرگذار در تولید و بهرهوری صنعت خودرو دانست، گفت: یکی از مشکلات حوزه خودرو عدم وجود مراکز نوآوری و فناوری است، این در حالی است که این مراکز در این قضیه بسیار مهماند و میتوانند در ارتقای این صنعت مؤثر باشند.
معاون مهندسی شرکت ایرانخودرو دیزل، تحریمهای بینالمللی و نبود سرمایه لازم برای پیشبرد طرحهای توسعهای را بهعنوان عامل پیرامونی یاد کرد و افزود: نبود برنامهریزی کلان در صنعت خودرو و عدم وجود زنجیره تأمین کارآمد و پویا از عوامل عملیاتی اثرگذار در تولید و بهرهوری خودروست.