به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضا کلیوندی- دستهای سیاهشدهاش از قیر و گریس را به هم میمالد و حرف میزد. فریبرز قبادی، مدیر فنی کارخانه آسفالت شهرداری تهران از ضرورت انجام کار میگوید؛ از افتخارش به کارگر بودن. از دستگاههای در حال تعمیر و شرایط کارخانه آسفالت شهرداری در جنوب غربی تهران میگوید جایی که اصحاب رسانه هفتم آذرماه همراه مدیرعامل سازمان عمران شهرداری از کارگاههای ۶، ۷ و ۹ تولید آسفالت بازدید کردند.
یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کمبود آسفالت داریم
کل کارخانههای شهرداری چهار دستگاه است که کارگاههای ۶، ۷ و ۹ در یک مجموعه، منطقهی ۱۳ و دستگاه شماره هشت هم در شهریار قرار گرفته است. چهار دستگاهی که توان تولیدی ۸۰۰ تن در ساعت را برای سازمان مهندسی و عمران شهرداری فراهم میکنند. ظرفیتی که تنها پاسخگوی نیمی از آسفالت مورد نیاز شهر تهران است. البته آن هم با بهرهگیری حداکثری از دستگاهها و تلاش شبانهروزی همهی ۱۵۰ پرسنل این مجموعه.
شهر تهران حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد؛ از این مساحت حدود ۱۱۰ کیلومتر مربع سطح بزرگراههای شهری و کوچهها و خیابانهای اصلی و فرعی هستند. «بنا بر اطلاعاتی که توسط مهندسین مشاور و دستگاه آزمایش مکانیک خاک بدست آمده. حدود یازده کیلومتر مربع به بهسازی و روکش مجدد آسفالت را دارد یعنی تقریباً ۱۱۲ میلیون متر مربع؛ که باعث میشود سالانه به ۱.۶ تا ۲ میلیون تن آسفالت نیاز داشته باشیم.» مسعود حقلطفی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، در حاشیه بازدید از این کارخانه ضمن تاکید بر این نکته به این مورد هم اشاره کرد با توجه به ظرفیت موجود حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کمبود آسفالت داریم.
دو برابری تولید آسفالت تا پایان ۱۴۰۱
طبق برنامهی زمانی این کمبود تا پایان سال با اضفه شدن دو کارخانهی جدید و پایانیافتن تعمیرات کارخانههای فعلی جبران شود. حقلطفی در مورد این کارخانهها گفت: این دو کارخانه هر کدام ظرفیتی ۲۴۰ تنی در ساعت دارند و قرار است در دو محل جدید نصب شوند. یک دستگاه در شرق منطقه ۱۳ که هم اکنون در حال آمادهسازی برای استقرار کارخانه است. دیگری هم در غرب تهران.
به گفتهی حقلطفی این دو کارخانهی جدید کاملا با محیط زیست سازگار هستند و هیچ نوع آلایندگی ندارند. در حال حاضر هم کارخانهها مجهز به بکفیلتر هستند و آلودگی غباری ندارند. مصالح شن و ماسه هم از بیرون به صورت آماده تهیه میشود و هیچ گونه سنگشکنی در کارخانه نیست. سعی شده است با کمترین آلودگی کار انجام شود و تمام تلاشها در راستای رعایت استانداردهای محیط زیستی انجام شده است.
حلوای سه سالهی سازمان عمران شهرداری از آبغورهی کارخانههای جدید
فرایند خرید این دو دستگاه از اواسط ۱۳۹۸ شروع شده و اکنون پس از ساختهشدن در حال انتقال به کشور است. اما عزم جزم شهرداری برای جبران کمبود نباید نادیده گرفته شود؛ چیزی که قبلاً شاهد آن نبودهایم. از ابتدای سال تا کنون ۶۲۰ هزار تن آسفالت در کارخانههای شهرداری تولید شده است. امری که به گفتهی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نسبت نقطه به نقطه آن با سال گذشته رشدی ۳۰ درصدی داشته است. برای درک این ارقام شایان توجه است با این ۶۲۰ هزار تن آسفالت میتوان حد فاصل تهران تا اصفهان را با جادهای ۱۲ متری آسفالت کرد. موضوعی که در کل باعث ورود و خروج ۸۲ هزار کامیون به این مجموعه شده است.
قبادی از فضای کارخانه میگوید: «اینجا رسم خاص رفاقت برقرار است. همه پایهی کار هستند. جوشکار و سرویسکار و بولدوزرچی ندارد همه خانواده هستند. کار باید انجام شود» چیزی که فعالیت شبانهروزی و مداوم کارکنان و مدیران این مجموعه با توجه به افزایش ۳۰ درصدی تولید آسفالت نسبت به سال قبل هم شاهدی حاضر برای آن است.