گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، سیده نرگس ناظمی؛ * بروز اتفاقات اخیر، آشوبها و اغتشاشات از اواخر شهریورماه ۱۴۰۱ حامل پیامها و تلنگر جدی و تامل برانگیز برای مدیران اموزشی و فرهنگی کشور است.
یکی از موضوعات مطرح بررسی از جهت نگاه تربیتی و سهم اموزش و پرورش دراین امر است که مهمترین وظیفه آن به عنوان یکی از مهمترین نهادهای کشور [تربیت نسل]میباشد.
ناکارآمدیها در انجام وظایف و برنامهها در امور تربیتی و پرورشی مدارس ناشی از وجود جریان سطحی و ضعیف تربیت در مدارس است.
ریشه مشکلات عدم توجه به کمبودهای تربیتی و نبود حساسیت براجرای برنامهها دیده میشود. با توجه به اغتشاشات اخیر، فریب جوانان تحت تاثیررهبران آشوبها در فضای مجازی، فارغ از توجه و وجود مطالعه و تفکر درست را میبینیم؛ که پابه خیابان گذاشته، تحت تاثیرحالات هیجانی، به پیروی از بی بندوباری، توهین به عقاید، شخصیتها و تخریب اموال عمومی زدند. بیانگر این نکته است که تربیت دراین ۱۲ سال تحصیلی دچار ضعف در برنامهها و کارهای اجرایی میباشد. شاهد وجود ضعف در هویت ملی، عدم وجودثبات در باورها و اعتقادات این نسل حساس و مهم هستیم.
لازم است مدیران نهاد آموزش و پرورش و دستگاههای اجرایی مرتبط، به ماموریت خود که دارای اهمیت بالا در تربیت نسل میباشد، توجه لازم را داشته باشند.
ابتدا باید مطالباتی از دستگاه تعیلم و تربیت صورت گیرد، مبنی برآنکه برنامههای تربیتی اجراشده درواقعیت خروجی مفید و سازندهای نداشته است.
بسیاری از برنامههای تربیتی جریان هویت سازی ملی و مذهبی، اموزش اداب شناخت، ایجادانگیره و امید به ساختن اینده را به دنبال نداشته است!
براین اساس مدارس تاسیس شده از وظایف اصلی و حیاتی آنها تربیت نسل از جهت ذاتی و دینی، ارائه مشی فکری صحیح به دانش آموزان میباشد که در این امر غفلت ورزی دیده میشود. شاهدآن هستیم مربیان کارآمد، تعداد کمی وجود دارند و بسیاری از جهت اموزشی در سطح ضعیفی قرار دارند!
۱۲ سال فرصت باارزش برای انجام کار تربیتی، افزایش مهارتها و سواد فکری و اجتماعی جوان میباشد وما از انجام این امر غفلت ورزیده، تنها براجرای برنامههای اموزشی بسنده کرده ایم! معاونت اموزش دارای ظرفیت بالا برای انجام کاردرمدارس میباشد، معاونت پرورشی وفرهنگی در سطح پایینتر قرار دارد، که حاصل ان بروز نتایج غیرقابل قبول است و هیچ انتظار تربیتی از معلمان و مدیران دیده نمیشود. تمام انتظارات محدود به چند برنامه اموزشی شده است. درصورتی که انتظار واقع بینانه تربیت نسل دراین ۱۲ سال طلایی از جهت هویت اخلاقی، مذهبی و ملی، مهارتهای فردی واجتماعی، سواد رسانهای با توجه به بروز جنگ نرم و جنگ رسانهای میباشد. افزایش خلاقیت و کارافرینی، امید وانگیزه درنسل جدید، ایجاد اشتیاق وباور به وطن پرستی و کارآمدی درجامعه از انتظارات موجود است.
مدارس دولتی از وجود معلمانی با توانمندی بالا فردی و اجتماعی در راستای اموزش و پاسخ گویی به سوالات دانش اموزان بازمانده اند! کار تربیتی موثر و معنادار نداشته ایم و تنها به اجرای چندبرنامه بسنده کرده ایم.
حضور دانش آموزان و دانشجویان دهه هشتادی در اغتشاشات اخیر، باید مدیران را متوجه نقش حیاتی و مهم آنها در تربیت نسل کرده باشد.
چندمصداق ازحضور دانش آموزان در اتفاقات اخیر میتوان اشاره کرد:
•شعارنویسی برروی دیوار مدارس، نوشتن شعار روی تختههای کلاس، برداشتن مقنعه توسط برخی دختران در مدارس
• شرکت دانش اموزان ۱۴ سال به بالا در اغتشاشات بدون توجه به پاسخگویی به شبهات موجود در ذهن انها.
درکنار این موارد میتوانند توجه لازم را به افزایش نظارت وبررسی تواناییها و مهارتهای مدیران و معلمان اموزشی و فرهنگی مدارس داشته باشند.
اموزش و پرورش به صورت برابر و همگام به نقش اصلی خود تعیلم و تربیت با تغییر سیاست های اموزشی بپردازد و به اعمال سلایق شخصی خویش اکتفا نکنند.
نیازهای جوانان سنجیده شود، به ارائه برنامههای جدید و اساسی و اجرای سیاستهای درست پرداخته شود. با توجه به بروز چنین شرایطی شاهد از میان برداشتن احترام بین دانش آموز و مدیران اموزشی و پرورشی در برخی مدارس هستیم، که نیازمند بررسی و اجرای برنامه تربیتی صحیح میباشد. احترام به مقام والای معلم از مهمترین اصول است.
این نکته باید مدنظر باشد، درصورتی که مدیران اموزش و پرورش از خواب غفلت بیدار نشوند وبه مسائل اموزشی و تربیتی مدارس توجه بیشتر را نداشته باشند، از تربیت دانش اموزان دراین ۱۲ سال طلایی غفلت ورزیده و اثرات منفی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
چندمسئله مهم در امر اموزش و پرورش استان در مدارس وجود دارد که نیازمند بررسی است. در مدارس دولتی اجرای برنامههای فرهنگی و تربیتی جامع و موثر دیده نمیشود. درحال حاضر با موجی از عدم پاسخگویی به سوالات موجود در ذهن دانش اموزان هستیم، که دغدغه انهاست و از مسائل مورد توجه است.
موارد مطرح شده مسائلی مهم هستندکه در تشکلهای دانشجویی و بسیج بوعلی سیاسی طی بررسی مطالب و مشاهدات عینی به دست امده اند که لازم است، مورد توجه قرار گیرد. امید است، مدیران و مسئولین اموزش و پرورش، مدیران فرهنگی با بررسی مسائل اخیر کشور و شناخت وظایف خود در حال حاضر، توجه ویژه را به برنامهها و انجام وظایف با طور صحیح داشته باشند. شاهد ایجادتغییرات مثبت و سازنده در راستای برنامههای اموزشی و پرورشی کشور، تربیت نسل جوان ایرانی باشیم.
سیده نرگس ناظمی، مسئول هسته فرهنگی قرارگاه شهید همدانی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.