به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «محمد رضوانیفر» روز پنجشنبه در آیین آغاز رسمی بهرهبرداری از آشکارسازهای نوردوز، دوغارون و ماهیرود اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار تا پایان دی ماه در بحث کشفیات ۲ هزار و ۷۲۱ پرونده به ارزش ۲ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان تشکیل شده است.
وی گفت: در پروژههای گمرک تلاش کردیم از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایهگذاریها استفاده کنیم و بر این اساس در رونماییهای امروز از ظرفیت بخش دانش بنیان استفاده شده است.
رییس کل گمرک افزود: امروز ۴ ایکسری در نقاط صفر مرزی با کشور ارمنستان و افغانستان رونمایی میشود که سرمایهگذاری بر روی تاسیسات و ابنیه این دستگاهها ۲۰ میلیارد تومان و سرمایهگذاری بر روی شتابدهندهها ۸۰ میلیارد تومان بوده و در مجموع میزان سرمایهگذاری برای دستگاهها ۴٠٠ میلیارد تومان است.
وی گزارشی درباره وضعیت گمرک دوغارون ارائه کرد و گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات این مرز برابر ۲۵۰ تن و واردات ۱۱ هزار تن بود و مجموع ترانزیت برابر ۱۴۶ هزار تن بوده است و میانگین کامیون ورودی و خروجی در این مرز ۲۷۰ کامیون است.
به گفته رضوانی فر در گمرک ماهیرود نیز در ۱۰ ماهه امسال مجموع ترانزیت ۱۲۲ هزار و ۲۷۶ تن است و حجم کامیون ورودی و خروجی در این گمرک ۴۰۰ کامیون است همچنین میزان ترانزیت در مرز نوردوز ۴۶ هزار تن و تعداد کامیونهای ورودی و خروجی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون است.
رییس کل گمرک تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب کشفیات قاچاق بخشی به اصلاح رویهها و فرآیندها، هوشمندسازی عملیات در گمرک از جمله نصب دستگاه ایکس ری و بخشی هم هماهنگی و تعامل دستگاههای مبارزه با قاچاق مربوط میشود.
وی درباره استفاده از بندر آستارا در بحث ترانزیت کالا توضیح داد: برای گسترش تجارت خارجی در کشور استفاده از روشهای سنتی مقدور نیست و همزمان با رشد کیفیت کالا و قدرت رقابتپذیری و بازاریابی و باید کانالهای کالا رسانی را تنوع ببخشیم و اتکای صرف به حمل و نقل زمینی کفایت نمیکند.
رضوانیفر ادامه داد: در بندر آستارا ظرفیت ریلی و بندری داریم که ظرفیت بندری آن در منطقه ویژه اقتصادی است و گمرک مستقل دارد و در راهآهن هم گمرک داریم. در آستارا رشد ۲۲ درصدی ارزش واردات، ۷ درصدی ارزش صادرات و رشد ۲۲۵ درصدی ترانزیت رخ داده است؛ بنابراین متوسط ماشینهایی که در دی ماه عبور کرد یک هزار دستگاه رشد داشت، اما صف باقی است؛ چون از ظرفیت ریلی و بندری استفاده نمیکنیم.
وی اضافه کرد: طرف آذری نیز انگیزههایی دارد که تردد و ترانزیت ما را محدود میکند همچون انگیزههای سیاسی، حواشی ایجاد شده در روابط دو کشور و انگیزههای تجاری.
رییس کل گمرک تاکید کرد: تجار و صاحبان کالا باید از ظرفیت ریلی و بندری استفاده کنند، بخشی از بار به مرزهای خروجی دیگر منتقل شود و بخش دیگر افتتاح پل است که با اقدامات انجام شود و کمک میکند مشکل خروج کالا در آستارا را حل کنیم.