به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی محفل سینمایی آرمان، محفل سینمایی «آرمان» که همزمان با برپایی چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر نسبت به اکران و نقد و بررسی تمامی آثار جشنواره بینالمللی فیلم فجر در فرهنگسرای اندیشه اقدام کرده بود، با انتشار بیانیهای، بهترین و بدترین فیلمهای دوره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر را به انتخاب بیش از ۴ هزار مخاطب محفل «سینماآرمان» معرفی کرد.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی با قرارگرفتن در صدر هشت بخش نظرسنجی، با اختلاف به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه مخاطبان محفل «سینماآرمان» انتخاب و معرفی شده است.
اما فیلم «چرا گریه نمیکنی» هم از منظر مخاطبان محفل سینمایی «سینماآرمان» به عنوان بدترین فیلم معرفی شده است.
بنا بر این گزارش، متن کامل این بیانیه به شرح است:
به نام خدابا گذشت چهل دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، عدم تناسب ظرفیتهای موجود سینمایی با تولیدات آن یکی از ضعفهای جدی سینمای ایران است؛ بطوری که با وجود پیشرفتها هنوز آنچنان که باید سینما، حق انقلاب اسلامی را ادا نکرده و با وجود داشتههای گسترده و عظیم دراماتیک، جغرافیایی، تاریخی و... شاهد تولیدات محدودی در این عرصه هستیم. سینما در این 4 دهه نتوانسته آنچنان که باید و شاید در راستای امیدآفرینی به هممیهنان ایران اسلامی عمل کند و حتی بعضا در جهت عکس آن عمل کرده است. جریان فکری و گفتمان غالب امروزی در سینما متاسفانه گفتمان روشنفکری بوده که در آرزوی اتوپیای غربی است و مدام در سوژههای سینمایی به تصویرسازی این امر میپردازد. علی رغم جلوههای فوقالعاده و بینظیر ایران اسلامی شاهد آثار انگشتشماری در عرصه تصویرگری صحیح کشور در عرصه بینالملل هستیم. اصلاح ساختارهای فرهنگی توسط گروههای نخبه مردمی نیز تا کنون کمتر مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گرفته و لازم است حرکتی خودجوش و مردمی برای تغییرات گفتمانی و فرمی در سینما به میدان بیایند. از سوی دیگر نیز نگاه سیتماتیک به عرصه سینما و ادبیات به معنای توجه به عرصه ادبیات فارسی برای تغییر در عرصه سینما تا کنون مورد بی مهری قرار گرفته است.
این موارد گویای ضرورت اصلاح گفتمان غالب در سینما بوده و به همین منظور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، محفل سینمایی آرمان با همکاری اساتید حوزوی و دانشگاهی، طلاب و دانشجویان، تشکلهای مردمی و دیگر کانونهای فرهنگی هنری در جهت اصلاح برآمدند تا با شکل دادن حرکتی مردمی با رویکرد اصلاح سینما از طریق توجه به ادبیات فارسی بتوانند گفتمان سازی لازم را برای بازسازی ساختارهای فرهنگی آغاز نمایند.
محفل سینمایی-دانشجویی آرمان در طی ایام برگزاری جشنواره فجر به اکران تمام فیلمها به همراه نشستهای نقد و بررسی پرداخت. نشستهایی که به بررسی فضای حال حاضر سینمای ایران و بررسی ظرفیتهای ادبی این مرزوبوم برای تولید فیلم میپرداختند. یکی از محورهای تمایز محفل سینمایی آرمان با دیگرسالنهای اکران فیلم، نظرخواهی از مخاطبان درباره فیلمها، ذیل 9 شاخص گفتمانی است که نتایج این نظرخواهی بدین شرح است: بهترین فیلم از منظر امید:
بهترین فیلم از منظر بازنمایی اقشار مختلف جامعه:
بهترین فیلم از منظر نمایش عادلانه اقوام ایرانی:
بهترین فیلم از منظر معرفی قهرمانهای ایرانی اسلامی:
بهترین فیلم از منظر نمایش نمادهای بومی در طراحی فضا و شخصیت پردازی:
بهترین فیلم از منظر انعکاس دغدغههای واقعی جامعه:
بهترین فیلم از منظر توجه به پوشش ایرانی-اسلامی:
بهترین فیلم از منظر توجه به سبک زندگی صحیح:
بدترین فیلم به جهت همسویی با گفتمان غربی:
همچنین با رسیدن جشنواره چهل و یکم به ایستگاه پایانی، محفل سینمایی آرمان به پایان نخواهد رسید. محفل سینمایی آرمان به دنبال توجه به ظرفیتهای مغفول سینمای ایران و سوق دادن آن به سوی قلههای امید و پیشرفت و ایجاد جریان نقد سینمایی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی بوده و معتقد است این امر جز با بذل توجه ویژه جریان مردمی محقق نخواهد شد و به زودی با همراهی فرهیختگان گرامی به نقد و بررسی سینمای ایران خواهد پرداخت. محفل سینمایی آرمان در راستای بازسازی ساختارهای فرهنگ در جهت امید بخش شدن سینما به دنبال ایجاد ارتباط مستمر بین ظرفیتهای مغفول ادبیات انقلاب اسلامی و سینما است. خشت اول این حرکت خودجوش مردمی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به یاری خدا و همیاری مخاطبین محترم نهاده شد. این محفل مردمی ضمن قدردانی از بذل عنایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که زمینه این حرکت بابرکت را ایحاد کردند و با تشکر از فعالان مردمی که با حضور و همراهی خود، مردمی سازی فرهنگ را به نمایش گذاشتند اعلام میدارد تا رسیدن به قلههای آرمانی انقلاب اسلامی در عرصهی فرهنگ و هنر از پا نخواهد نشست.»
گفتنی است نتایج این بیانیه حاصل نظرسنجی و مشارکت مخاطبین بعد از هر اثر با حدود ۴هزار برگه نظرسنجی پیرامون اثار براساس شاخصهای «سینماآرمان» است.