به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دو عنوان دیگر از مجموعه «راهنمای اندیشهورزان» نوشته ریچارد پُل و لیندا اِلدر بهتازگی با ترجمه محمدرضا سلیمی و ویرایش مهدی خسروانی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. ایندو کتاب عناوین ششم و هفتم مجموعه مذکور هستند که ترجمه چهارجلد پیشیناش خردادماه ۱۳۹۶ توسط اینناشر منتشر شد و سپس دو جلد دیگر به آن افزوده شد.
«مفهوم و ابزارهای تفکر نقادانه»، «ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه»، «مغالطههای پرکاربرد»، «چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانهها تشخیص دهیم»، «شفاف اندیشیدن» و «معیارهای قابلیت در تفکر نقادانه» عناوین اول تا پنجم مجموعه مذکور هستند. اینمجموعه براساس مفهومهای سنجشگرانهاندیشی (تفکر نقادانه) نوشته شده است. ریچارد پل میگوید مبنایش در نوشتن کتابهای اینمجموعه نظریهاش درباره سنجشگرانهاندیشی است که دانشی است که هدفش افزایش توانایی در اندیشیدن، استدلال و نقدکردن است.
«تفکر نقادانه درباره مسائل اخلاقی» ششمینکتاب مجموعه «راهنمای اندیشهورزان» است که نسخه اصلی آن سال ۲۰۰۶ منتشر شده است. پیش از شروع متن کتاب جملهای نقش بسته که از اینقرار است: «درباره رفتن به پیشواز واژههای تازه: خانهتکانیِ ذهنی بدون خانهتکانیِ واژگانی توهمی بیش نیست.»
نویسنده کتاب پیشرو، ضمن برشماری بعضی از مهلکترین خطاهای تفکر اخلاقی، مفاهیم و ابزارهای سودمند سنجشگرانهاندیشی درباره مسائل اخلاقی را پیش روی مخاطب خود میگذارند. ایندو معتقدند با توجه به رابطه نزدیک تفکر نقادانه و فلسفه، جلد ششم مجموعه «راهنمای اندیشهورزان» میتواند پیشدرآمدی بر فلسفه اخلاق هم قلمداد شود.
کتاب پیشرو ۱۱ بخش و ۲ ضمیمه دارد. ۱۱ بخش کتاب به اینترتیباند:
«کارکرد و مانعهای اصلی اخلاقشناسی»، «شِبهاخلاقشناسی (چیزهایی که با اخلاقشناسی اشتباه گرفته میشوند)»، «عنصرهای استدلال اخلاقشناسانه (استدلال اخلاقشناسانه از چه اجزایی تشکیل میشود؟)»، «زبان؛ راهنمای استدلال اخلاقشناسانه»، «دو نوع پرسش اخلاقی»، «اهمیت وارسی واقعیتها از چندمنظر»، «سنجههای فکری برای ارزیابی استدلال اخلاقشناسانه»، «تواناییها و فضیلتهای اخلاقشناسانه»، «سخن پایانی»، «واژگان اخلاقی» و «تمرینها».
۲ پیوستی هم که انتهای اینبخشها درج شدهاند، از اینقرارند: «اعلامیه جهانی حقوق بشر» و «اعلامیه حقوق بشر اسلامی».
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
هنگام روبهرویی با خبر یا تحلیلی که برآیندهای اخلاقی دارد، همواره باید پرسشهایی از ایندست بپرسیم: «آیا اینمقاله (یا گزارش) به همه جنبههای قضیه پرداخته است؟»، «چه جنبههایی را از قلم انداخته است؟»، «اگر در اینمقاله یا گزارش دادهها و واقعیتهای دیگری برجسته شده بودند، آیا ممکن بود داوری اخلاقی دیگری درباره موضوع داشته باشم؟ چهطور؟»، «اگر اینمقاله را مخالفان ما نوشته بودند چهطور به مساله میپرداختند؟»، «اگر اینمقاله را کسانی نوشته بودند که فرهنگشان با ما فرق میکند، چهطور به مساله میپرداختند؟»
اینکتاب با ۱۷۵ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸۸ هزار تومان منتشر شده است.
کتاب هفتم مجموعه مورد اشاره، «معیارهای قابلیت در تفکر نقادانه» است که نسخه اصلیاش سال ۲۰۱۹ به چاپ رسیده و برای ارزیابی تواناییهای سنجشگرانهاندیشی دانشجویان نوشته شده است. نویسندگان کتاب میگویند اینمعیارها به مدیران و آموزشگران در تمام سطوح، از ابتدایی تا تحصیلات عالی، کمک میکنند میزان سنجشگرانه بودن تفکر و استدلال دانشجویان را در هر موضوع یا رشته ارزیابی کنند. پیش از شروع متن کتاب هم، به کسانی تقدیم شده که «سنجشگرانه میکوشند جهانی عادلانهتر و انسانیتر بسازند.»
«معیارهای قابلیت در تفکر نقادانه» از ۳ بخش اصلی تشکیل شده که عبارتاند از «سنجشگرانهاندیشی و رابطه نزدیک آن با یادگیری و آموزش و پرورش»، «ساختار و مولفههای قابلیت» و «فهرست معیارهای قابلیت در سنجشگرانهاندیشی». پیش از اینبخشها هم مقدمهای با عنوان «آموزش گران و معیارهای قابلیت در سنجشگرانهاندیشی» آمده است.
بخش دوم کتاب، ۲۵ معیار را در تفکر نقادانه برمیشمرد که به اینترتیباند:
معیار مربوط به غایتها، هدفها و مقصودها»، «معیار مربوط به پرسشها، مسائل و مشکلات»، «معیار مربوط به اطلاعات، دادهها و تجربهها»، «معیار مربوط به استنتاجها و تفسیرها»، «معیار مربوط به انگاشتهها و پیشفرضها»، «معیار مربوط به مفهومها، نظریهها، اصلها، تعریفها و ...»، «معیار مربوط به برآیندها و پیامدها»، «معیار مربوط به نظرگاهها و چارچوبهای نگرش»، «معیار مربوط به ارزیابی اندیشیدن»، «معیار مربوط به انصاف فکری»، «معیار مربوط به تواضع فکری»، «معیار مربوط به شهامت فکری»، «معیار مربوط به همگامی فکری»، «معیار مربوط به صداقت فکری»، «معیار مربوط به پشتکار فکری»، «معیار مربوط به اطمینان به عقل»، «معیار مربوط به استقلال فکری»، «معیار مربوط به بینش خودمحوری»، «معیار مربوط به بینش جامعهمحوری»، «معیار مربوط به مهارت مطالعه و یادگیری»، «معیار مربوط به مهارت پرسشگری»، «معیار مربوط به مهارت دقیقخواندن»، «معیار مربوط به مهارت در هنر پرمایهنوشتن»، «معیار مربوط به توانایی استدلال اخلاقی»، «معیار مربوط به مهارت در تشخیص سوگیری و پروپاگاندای رسانهای در اخبار داخلی و بینالمللی».