به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سومین همایش ملی یادگیری سیار به همت گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری هسته پژوهش یادگیری سیار و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با حضور عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رسول عمادی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی، رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان و جمعی از استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
معتمدی در این همایش با اشاره به برگزاری سه همایش یادگیری سیار با فاصله زمانی سه سال، گفت: در این مدت ادبیات متناسب تولید شده است و باید به سراغ استفادههای یادگیری سیار در آموزش برویم. هرچند استفاده از یادگیری سیار در آموزش رسمی چالشهایی به همراه دارد، ولی توانسته خود را به خوبی نشان دهد. اینکه ما از یادگیری سیار چگونه و در چه ابعادی میتوانیم استفاده کنیم موضوع بسیار مهمی است.
وی با بیان اینکه رشد دانش در جهان در سالهای اخیر سرعت حیرت آوری داشته است، افزود: یکی از مشکلات بشرِ امروز این است که چگونه و با چه روشی باید این دانش تولید شده را منتقل کند و اصلا چه بخشهایی از دانش را باید منتقل کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه رشد دانش سرعت پیدا کرده، ولی در حلقههایی نیز گرفتار شده است، گفت: شبکههای اطلاعاتی و امنیتی قدرتهای بزرگ، سرمایه داری و نظامهای سیاسی اجتماعی برخی از حلقههایی است که دانش در آنها گرفتار شده است. شبکههای امنیتی و اطلاعاتی قدرتهای بزرگ دانش را رصد میکنند. اینکه چه چیزی علم است و چه چیزی دانش و چه چیزی باید ترویج شود، ناشی از نظام سرمایه داری بر اساس منافع خود است. نظامهای سیاسی- اجتماعی نیز در جهت اهداف خود نسبت به دانش، گزینشی عمل میکنند؛ بنابراین توجه به این مسائل بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه علم سیاست بَردار است و تحت تاثیر سیاست جهت پیدا میکند، گفت: امروزه در دنیا، اندیشه و تفکر غربی بر روی دانش تسلط یافته است. مدیریت دانش در جهان امروز بسیار پیچیده و تحت تاثیر ترجیحات نظام سیاسی- اجتماعی است.
معتمدی ادامه داد: وقتی به مسئله مدیریت دانش نگاه میکنیم، فرآیندی به نام یادگیری سیار پیدا میشود که تکنولوژی در آن مسئله اصلی است. همانطور که دانش با سرعت متحول شده است، تکنولوژی نیز با همان سرعت تحول پیدا کرده است و امروزه از این ظرفیت برای انتقال دانش استفاده میشود.
وی تاکید کرد: در یادگیری سیار مزایا و سهولت دسترسی وجود دارد و ما را به دانش جهانی وصل میکند، اما نباید از جنبههای دیگر غافل باشیم. از اینکه ما در این مسیر چگونه میتوانیم اندیشه، ترجیحات و جهت دهی خود را داشته باشیم، نباید غافل باشیم. باید از این گفتگوها و نشستها در جهت تسلط بر فضای یادگیری سیار به خوبی استفاده کنیم.
گفتنی است در این همایش از مجموع ۱۸۰ مقاله، تعداد ۲۲ مقاله برای ارائه شفاهی و ۳۹ مقاله به صورت پوستری پذیرفته شد.