به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ علیرضا زاکانی، شهردار شهر تهران پر نشست خبری اردیبهشت ۱۴۰۲ با اصحاب رسانه اظهار داشت: ارائه خدمات شهرداری بسیار سخت شده بود و آنچه که برای شهرداری آزاردهنده بود نارضایتی مردم از ارائه خدمات بود. در کنار آن حدود ۷۰ همت بدهی ما بود که خود آن یک عدد ماورایی است. شاید بخشی از دغدغه دوستان شورای شهری ما عبور از این عدد بود. همچنین شهردار محترم پیشین صراحتا در رسانه ملی بیان کردند که در شهری که همچین بدهی را دارد (در آنجا عدد ۵۰ همت گفته را گفته بودند) نباید توقع انجام کارهای بزرگ را داشت.
او در ادامه گفت: موضوعاتی از این دست امکانی را ایجاد نمیکرد که شهر بتواند کارهای بزرگ را در دستور کار خود داشته باشد، این ها به عنوان گزینههای روی میز ما مطرح بود. بالطبع آنچه که کاملا واضح بود انتظارات به حق مردم و عدم پاسخگویی مناسب برای رفع این انتظارات بود.
وی افزود: بخشی از اساس آن هم به این بر میگشت که در دورهی ششم مدیریت شهری، دوستان عزیز علاقه داشتند که تهران را گران اداره کنند و این را بعضا به زبان هم میآوردند. همین گران اداره کردن تهران، شرایط را به سمتی برده بود که صرفه و صلاح ماندن در تهران کاهش پیدا کند، لذا مهاجرت معکوس صورت بگیرد. این آن چیزی بود که تحویل مجموعه مدیریت شهری فعلی شد.
زاکانی اذعان داشت: فهم ما این بود که آنچه که دریافتیم و آنچه که میراث ما است، بخش خوب و بد دارد. بخش خوب را پاس بداریم و از بخش بد، مربوط به هرکس است عبرت بگیریم و انجام ندهیم. لذا مسیر جدیدی را برای خود قرار دادیم.
شهردار تهران در توضیح ویژگی ممتاز این دوره گفت: ویژگی ممتاز این دوره یک نگاه زیستبوم وار به کل شهر و توامان دیدن همه ی موضوعات شهر و در همتنیدگی آن ها باهم و ارائه راه حل برای موضوعات مختلف با وجوه متفاوت. و در یک کلام رویکرد ما است. که ما نسبت به روح و جسم شهر و به آنچه که شهروندانمان را به آسایش و آرامش و ایجاد زمینه رشد مادی و معنوی میرساند اهمیت دهیم. و در این مسیر هم مسئولیت پذیری داشته باشیم. آنچه که بر عهدهی ما است را انجام دهیم و نسبت به آن پاسخگو باشیم و در آنچه که برعهده ما نیست هم تا جایی که در وسعمان هست کمک کنیم تا دیگران خوب خدمت کنند و مردم هم بهره آن را ببرند. چراکه تفاوتی در دستگاهها نیست و مهم خدمتی است که مردم میگیرند.
وی افزود: در مسیر هم هدفگذاریمان را بر اساس مشارکت با نخبگان و موثرین و مردم عزیزمان قرار دادیم که ماحصل این تغییر رویکرد که تبدیل به یک سند جامعی شد.
زاکانی تصریح کرد: این تحول بزرگ در رویکرد ما را به چهار تحول رساند. جز با تحول نمیتوان موضوع شهر تهران را حل کرد. یک چشم انداز ۱۴۱۰ نوشتیم که تهران را با همت مردم الگو کنیم. و چهار تحول را در این تحول کلان مد نظر قرار دادیم. یکی اینکه تحول ناظر به تحول شهری که شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل کند.
شهردار تهران ذکر کرد: ما ۳۳ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه را تا امروز افتتاح کردیم و از امروز تا پایان سال ۱۲ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد. تمام پروژه های متروی ما فعال شده و عملا امکاناتی را که صرف مترو میکنیم، امکانات مافوق تصور است چرا که به هیچ وجه متکی به بودجه دولتی نیست. بلکه از طریق مبدل سازی و مشارکت، انجام کارهایی که بنا بوده که ۲۰ ساله انجام شود برای زیر ۶ سال برنامه ریزی میشود. یعنی همه اینهای باید پیش از ۱۴۱۰ تمام شود.
زاکانی در انتها گفت: در بحث بازپرداخت دیون، ما در سال گذشته ۱۰ همت به بانک پرداخت کردیم و ۲هزار ۶۰۰ میلیارد حقوق و به عبارتی امکانات پیکانکاران را دادیم که بعضا از سال ۸۹ به بعد پرداخت نشده بود. سعی کردیم با این مراوده و تعامل بتوانیم یک مسیر درست را برویم.
مردم فقر را میتوانند تحمل کنند ولی تبعیض را نه
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون گرانی در شهر تهران گفت: فروختن امکانات شهرداری به صورت خام خط قرمز ماست، در فروش امکانات شهرداری به دنبال مولدسازی هستیم. پولی که در شهرداری داریم به خاطر خلاقیت ماست نه شهرفروشی. ما به سمت کنترل گرانی و ارزان شدن شهر تهران هستیم.
میادین میوه و تره بار اگر نبودند میوه شب عید خیلی گران می شد. در مجموعه های شهرداری هم تبعیض وجود دارد نفی نمیکنم؛ حتما رسیدگی میکنیم.
به دنبال عبور از سوخت های فسیلی و استفاده از برق در حمل و نقل شهری هستیم
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون پرونده آلودگی هوا به دلیل موتور سیکلتهای فرسوده گفت: هدفگذرای ما 400 هزار موتور برقی است که برنامه ریزی برای امسال 50 هزار دستگاه است. به دنبال راهکارهای قانونی هستیم که بتوانیم از منابع تبصره 12 برای کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم.
100 اتوبوس 9 متری برقی در هدفگذاری ما قرار دارد.
امسال حداقل 1.5 میلیون تن آسفالت در تهران ریخته میشود
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون آسفالت تهران گفت: با تاسیس دو کارخانه آسفالت مدرن در شرق و غرب تهران یک ظرفیت 400 تن در ساعت را برای تهران ایجاد کردیم. در سال 1400 به میزان 540 هزار تن آسفالت و سال 1401 به میزان 750 هزار تن آسفالت در تهران ریخته شده است.
20 هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری را پس گرفتیم
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون اموال شهرداری گفت: به دنبال احیا و بازپس گیری منافع شهر هستیم. یکی از مواردی که می خواهیم پس بگیریم نصف بودجه امسال است. ابایی نداریم از اینکه حقوق شهر را پس بگیریم و سرمان را بالا نگه می داریم.
اولین شهرک در منطقه 19 در 12.9 هکتار و دومین شهرک در منطقه 21 با 60 هکتار بارگذاری خواهد شد
زاکانی در پاسخ به یک سوال گفت: قدر سهم شهرداری 32 هزار واحد است که برای پرسنل، اجاره داری و فروش متری است.
ما بخش عمده ای از خریدها و امکانات مان را از بورس انجام می دهیم.
خطوط بیآرتی تهران امسال بازبینی خواهد شد
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون ترافیک و حمل و نقل عمومی گفت: شرکت کنترل ترافیک نه ادغام میشود و نه از بین میرود بلکه قویتر و تخصصیتر میشود. شرکت کنترل ترافیک تقویت شده و گسترش می یابد.
با برخی سرمایهگذاران خارجی تفاهم کردیم
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون پروژههای شهرداری گفت: 11 پروژه هفته پیش آورده بودند که 139 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است. با برخی سرمایه گذاران خارجی تفاهم کردیم.
رعایت حجاب در جایی که خدمات عمومی شهرداری ارائه می شود، ضروری است
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون قوانین حجاب اعمال شده از سوی شهرداری گفت: موضوع حجاب یک موضوع شرعی، قانونی و اجتماعی است نه سلیقهای و فردی. ما موضع حجاب را از 7-8 ماه پیش دنبال کردیم و قضیه جدیدی نیست. حجاب هم جنبه تبیینی دارد هم جنبه تشویقی و اطلاع رسانی و تذکری و قانونی. ما الان 5-6 ماه است در باره حجاب کار می کنیم اصلا بحث چند روزه است. در بیش از 76 ایستگاه مترو خدمات ایجابی به مردم ارائه می کردیم. پس از مرحله تبیینی، موضوع تذکرات در حوزه حجاب شروع شد.
صیانت از حریم بانوان و خواسته خود آنهاست
زاکانی در پاسخ به سوال پیرامون جداسازی واگن بانوان گفت: ما در 129 قطار مترو، 2 واگن را برای بانوان جدا کردیم. شروع جدا کردن واگن بانوان از دهه های قبل در تهران بود و در خارج از کشور از این الگو گرفتند حالا یک عده ای می گویند از این راه درست برگردیم.