به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برنامه «همآهنگ» یک مسابقه استعدادیابی در زمینه سرود است که در آن گروههایی از سراسر ایران در قالب اجرای زنده با هم به رقابت میپردازند. این برنامه را مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) تولید کرده است. مأوا طرح و پژوهش برای تهیه همآهنگ را در سال ۱۳۹۹ آغاز کرده و پیشتولید رسمی برنامه را هم از زمستان سال ۱۴۰۰ شروع کرده است.
این روزها نام این برنامه به واسطه اجرای گروه سرود «دختران آفتاب» بر سر زبانها افتاده است، اجرایی خوب با یک موضوع اجتماعی فرهنگی در نقد خطرات، تاریکی و آشوب فضای بی در وپیکر مجازی.
سرود یک حقیقت جمعی است
کارشناسان معتقدند سرود فقط یک همخوانی جمعی نیست بلکه حقیقتی جمعی است و میتواند مایه اتحاد مردم و تزریق کننده امید، هویت و معنویت به جامعه باشد، کارکردی که در دورههای حساس تاریخی کشور ما بارها شاهد آن بودهایم؛ از سرودهای پرشور انقلابی تا سرودهای حماسی دفاع مقدس و حتی سرودهای شورانگیز مذهبی.
حمید شاهنگیان آهنگساز با اشاره به اینکه سرود باید انسان ساز باشد میگوید: «محتوای کلام سرود است که حامل پیام وحدت کلمه و به نوعی حماسه و شورآفرینی در بین اقشار مردم بوده. به طوری که برای طیف وسیعی از مردم قابل درک و دریافت است و به راحتی با آن ارتباط برقرار میکنند. این پیامها میتواند شامل بیان مسائل سیاسی، اجتماعی و ملی - میهنی باشد و به همین سبب، به جهت پیامی که در کلام آن قرار دارد، تقریباً در همه ملیتها با همین ساختار شکل میگیرد و در فرهنگ و هنر هر کشوری از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. مانند سرودهایی که اوایل انقلاب اسلامی ساخته شد.»
به گفته این آهنگساز سرود کشور ما باید مرکزی برای رواج اخلاق، تربیت و امید باشد و این گونه به این موضوع نگاه شود.
لزوم توجه ویژه تلویزیون به سرود
محمد مهدی سیار از شاعران شناخته شده کشور درباره اهمیت سرود میگوید: «سرود از مردمیترین مصنوعات ادبی است که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار میکند.»
به زعم این شاعر «در میان تحولات بسیار زیاد و متنوع هنری و موسیقایی جهان معاصر، گونه سرود انقلاب اسلامی ایران یکی از درخشانترین اتفاقات هنری معاصر بهشمار میآید. کارنامهای که این هنر در ایران دارد، از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با موسیقی اعتراضی و اجتماعی در هیچجای دنیا نیست. این سرودها تا آن اندازه در کشور ما تأثیرگذار بودهاند که پس از گذشت سه دهه از انقلاب، هنوز برای انتقال این تجربهی تاریخی به نسلهای بعدی، از همین سرودهای درخشان در رسانههای ما استفاده میشود. در واقع این سرودها نهتنها حرکت مردم را در همان زمان شکل دادند، بلکه در انتقال این تجربه به نسلهای بعدی نیز مؤثر واقع شدند.»
چند سالیست که در رسانه ملی موسیقی و خوانندگی مورد توجه برنامههای استعدادیابی قرار گرفته و در این میان مدیران و برنامهسازان کمتر به یک کار تیمی خوب موسیقیایی یعنی سرود توجه نشان دادهاند.
برنامه «هماهنگ» برای پر کردن این خلاء و احیای سرود به عنوان یک هنر ملی و انقلابی از ابتدای اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه نسیم و افق رفته و البته در زمان پخش هم درگیر حاشیههایی از جمله توقیف و حذف یک باره از آنتن تا ممیزی شده است.
درباره برنامه استعدادیابی هماهنگ
این برنامه کاری از مجموعه «ماوا» از زیرمجموعههای سازمان اوج به تهیهکنندگی سیدمحمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی یک مسابقه سرودی است که در آن گروههایی از سراسر ایران در قالب اجرای زنده با حضور داوران اهل فن، به رقابت میپردازند.
نفیسه ترابنده کارشناس امور فرهنگی هنری درباره برنامه «هماهنگ» به خبرگزاری فارس گفت: «برنامه استعدادیابی هماهنگ برنامهای خوش ساخت است که با تأکید بر اجرای زنده موجب جذابیت هرچه بیشتر و انتخاب گروههای حاذق و توانا شده است؛ دختران و پسران شرکت کنندهای که از تمام قومیتها در سن ۶ تا ۱۸ سال به روی صحنه میروند تا نشان دهند میتوان به مدد جادوی ملودی و آهنگ و با تکیه بر محتوای غنی تفرقه اقوام را به وحدت تبدیل کرد.»
برنامه هماهنگ دربرگیرنده هم سلایق و قومیتها
ترابنده درباره حواشی پیش آمده برای این برنامه گفت: «در واقع «هماهنگ» دربرگیرنده همه سلیقههایی است که چهارچوب جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت میشناسند، یکی از نکات برجسته آن احیای سرود به عنوان یک هنر ملی است که دل بومیت مناطق مختلف و جغرافیای متنوع و فرهنگ قومیتهای گوناگون کشور بیرون آمده است.»
اجرای کامل دختران آفتاب که به صورت تقطیع شده در فضای مجازی پخش شد
این کارشناس امور فرهنگی هنری گفت: «در این برنامه شاهد هستیم با التزام به این مهم و حفظ شئونات شرعی و اسلامی چگونه سرود «با عقلت فیلترش کن» توسط گروه سرود دختران آفتاب از اصفهان اجرا شد و پس از سالها همخوانی دختران ایرانی با حفظ اصول شرعی و دوری از فضای حرام در یک کار موسیقیایی سالم به روی آنتن تلویزیون رفت تا این برنامه ثابت کند آنچه معاندان و غرب زدهها با عنوان «زن، زندگی، آزادی» ادعای آن را دارند در ایران جامه عمل میپوشد و دختران توانای ایرانی در عرصه موسیقی آن هم از نوع سالم فعالیت دارند.»
ترابنده به این نکته نیز اشاره کرد که «در خلال سرودهایی که اجرا میشود، بعضا ملودیهای خوبی نیز به گوش میرسد و استعدادهای خوبی هم در میان نوجوانها رصد خواهد شد.
از طرف دیگر شعر و ترانههای خوبی از سوی برخی گروههای سرود شنیده میشود و دریچه امید را باز میکند تا در خلال این کارها بتوان به موسیقی بهای بیشتری داد. برآیند تمام این اتفاقات امید دهنده آن است که بتوان آینده خوبی را برای موسیقی در صدا و سیما متصور شد.»