به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جدیدترین آمار مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصاد فرانسه یا همان اداره ملی آمار این کشور اعلام کرد، قیمت مواد غذایی و نوشیدنیها در سوپرمارکتهای فرانسه در ماه جولای نسبت به سال گذشته ۱۳.۱ درصد افزایش یافته است.
قیمت گوشت و نوشیدنیها به ترتیب ۱۱.۳ و ۱۰.۱ درصد افزایش یافته است و سایر محصولات غذایی نیز افزایش ۱۵ درصدی را ثبت کردند.
در عین حال، هزینه محصولات تمیزکننده و مراقبت شخصی نیز ۹.۴ درصد بالا رفته است.
نرخ تورم سالانه در فرانسه در ماه گذشته میلادی ۴.۳ درصد بوده است که از رقم بیسابقه ۴.۵ درصد که در ژوئن ثبت شد، کمتر است.
این کاهش ناشی از کاهش قیمت انرژی و افزایش ملایم قیمت مواد غذایی و کالاهای کارخانهای نرخ تورم بوده است.
دولت فرانسه ماه گذشته، طرح هزینهکرد سال ۲۰۲۴ را به پارلمان ارسال کرد و خواستار کاهش ۴.۲ میلیارد یورویی (۴.۷ میلیارد دلار) هزینهها شد که نخستین کاهش در نزدیک به ۱۰ سال گذشته به شمار میرود.
پاریس در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۲۸.۸ میلیارد یورو هزینه کند، زیرا کسری بودجهای که برای سال آینده هدف قرار داده است ۴.۴ درصد تولیدناخالص داخلی است. این هدف برای امسال ۴.۹ درصد تولیدناخالص داخلی به شمار میرود.