به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری اولین رویداد ملی «پادکست فارسی» با حضور دبیر و داوران این رویداد شنبه هشتم مهر ماه در موزه ملک برگزار شد.
فرزاد حسنی اجرای این برنامه را بر عهده داشت و از داوران و مدیران رویداد درباره پادکستها پرسید.
اسماعیل باستانی داور این رویداد بیان کرد: این روزها بسیاری اهل پادکست هستند و تاریخ، ورزش و … را از طریق آن دنبال میکنند. بیش از یک دهه است که پادکست جای خود را باز کرده است.
وی اضافه کرد: پادکست این روزها رادیو را هم به نوعی رد کرده و برنامه سازی در رسانه را دچار تغییر کرده است. پادکست سازان مسیرهای تازهای در حوزه رسانه یافتند.
این مجری رادیو و تلویزیون عنوان کرد: پادکست ارتش یک نفره است. یک مشکل اصلی در پادکست موسیقی است که معمولا موسیقیهای خوبی برای آن انتخاب نمیشود.
وی که در حوزه پادکست سازی فعالیت دارد در این باره یادآور شد: برنامههای رادیو در زمان مشخص پخش میشوند و عموما بارگذاری نمیشوند، اما صاحبان پادکست تلاش دارند هر زمانی که خواستید به آن دسترسی داشته باشید و برای شما فضای جدید و جذابی پدید میآورند.
باستانی درباره پادکستهای مورد علاقه اش نیز بیان کرد: «ایستگاه فضایی» سیاوش صفاریان پور، «رادیو تراژدی» کریم نیکونظر، پادکست «جعبه» منصور ضابطیان را میشنوم و دوست دارم.
سیاوش صفاریان پور دیگر داور رویداد نیز درباره تفاوتهای پادکست و رادیو تصریح کرد: سفارش دهنده اصلی محصول در پادکست متفاوت است، در این چند دهه رسانههای جدید آمده و همچنان رادیو پابرجاست. با فعالیت پادکستها هم همچنان پابرجا میماند. در عین حال پادکست تولید کننده و سفارش یک نفر است. پادکست رسانه فردی است، اما رادیو فراگیر است.
وی اضافه کرد: در رادیو باید براساس سیاستهای حاکمیت پیش بروید، ولی آنچه در پادکست میگویید در رادیو نمیتوانید بگویید. پادکست، رادیویی است که از فرستنده اصلی استفاده نمیکند.
وحید اسدی دبیر رویداد نیز در توضیحاتی بیان کرد: چرخه تولید و انتشار پیام در دهه اخیر دچار دگرگونی شده است. در پادکست همه چرخه توزیع پیام یک نفر است.
صفاریان پور در ادامه به یک مولفه در پادکست اشاره کرد و گفت: روایتگری یکی از مولفههای اصلی پادکست است. تولیدکنندههای پادکست رادیو در این رویداد میتوانند خود را در کنار پادکسترها بسنجند.
فرزاد حسنی هم با جمع بندی سخنان درباره پادکست اظهار کرد: پادکسترها میتوانند هم در بیان مطالبشان نوعی استقلال داشته باشند و هم مطالبی انتخاب کنند که مورد علاقه خودشان باشد.
علی بیاگوی دیگر داور این رویداد نیز درباره یک مولفه مهم پادکستها نسبت به دیگر محتواهای رسانهای مثل رادیو تصریح کرد: پادکستر میتواند تغییرات را در محصولش دائم اعمال کند.
صفاریان پور نیز یادآور شد: در پادکست سازی در ایران برنامههایی میشنویم که درگیری مخاطب با آنها بیشتر از برخی برنامههای رادیو و تلویزیون است، لطف بزرگ این پادکستها انتقال تجربه است.
اسدی نیز اظهار کرد: جشنواره مقارن با روز پادکست اطلاع رسانی شد و تا ۱۵ آبان فرصت برای ارسال پادکست وجود دارد.
وی در ادامه بیان کرد: پنلهایی که اینجا برگزار میشود آموزشی است، هم در حوزه مالی و هم در حوزه ساخت پادکست.
باستانی در بخش دیگر برنامه در پاسخ به سوال حسنی درباره سود مالی پادکستها بیان کرد: برندینگ شرط اول بازار مالی پادکست هاست و گاهی حتی یک قسمت ۱۵۰ میلیون درآمد دارد.
اسدی در پایان درباره پادکستهای ارسال شده به این رویداد گفت: برای این پادکستها امکان پخش از رادیو هم وجود دارد. ما کارگاههایی منظم و هفتگی داریم که به صورت رایگان برگزار میشود، اینها صرفا مختص پادکسترها نیست و دیگران هم میتوانند آموزش ببینند.