به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی شبکۀ کتاب، منوچهر اکبرلو اظهار کرد: ذات ادبیات داستانی و رشتههای مختلف آن با تخیل همراه است. اساساً شما نمیتوانید یک داستان را بدون عنصر «تخیل» تصور کنید. زیرا اگر تخیل نباشد عملاً تاریخ را بازگو میکنید و یا سعی میکنید به تاریخ کاملاً وفادار باشید که ما اصطلاحاً به آن نوشته ها، کتابهای «غیر داستانی» میگوییم. عنصر فانتزی رکن اصلی و جداییناپذیر همۀ داستانها است.
وی ادامه داد: تعدادی از نویسندگان قبل از انقلاب کار خود را شروع کردند و تعداد بسیار زیادی فرصت پیدا کردند که پس از انقلاب خودی نشان دهند و اکنون صاحب انبوه نویسندگان، شاعران و نمایشنامهنویسان با کیفیت مربوط به حوزۀ کودک و نوجوان هستیم.
این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه داستانهای مذهبی و زندگینامهای دوران پر اوج و فرودی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: ما صدها کتاب در زمینۀ زندگینامۀ پیامبر اسلام و ائمۀ معصومین داریم، اما وقتی میخواهیم شاخصها را انتخاب کنیم به دلیل برخی حمایتهای نادرست دچار تنگی قافیه میشویم. البته در بعضی مقاطع حمایتها به درستی اتفاق افتاده است به این معنا که اگر کتابی جذاب باشد و کودکان و خانوادههایشان آن را خریداری کنند، به آن کتاب و ناشرش و کتابهای بعدی او حمایتهایی تعلق میگیرد که به صورت مقطعی اتفاق افتاده است.
اکبرلو در ادامه تأکید کرد: امروزه فضای مجازی به شکلهای مختلف مانند برنامههای آنلاین، شبکههای اجتماعی و اینترنت به طور کلی تا حد زیادی به «گروه مرجع» مردم بهویژه جوانان تبدیل شده است؛ بنابراین هر که از آن بهره نبرد در حقیقت قافیه را باخته است. اکنون شبکه کتاب با پخش آنلاین، ذخیره در سایت و اطلاعرسانی در فضای مجازی توانسته است به عنوان یک رسانۀ فعال در حوزۀ کتاب و نشر فعالیت داشته باشد و این امکانات باعث ایجاد هر چه بیشتر عدالت در این رسانۀ تصویری شده است، زیرا هر کسی میتواند به صورت زنده از محتواهای تولید شدۀ شبکه کتاب استفاده کند. همچنین شکل زندگی عوض شده است و نوع آموزش، سرگرمی و تولید محتوای فرهنگی باید در قالبهای جدید ارائه شوند.
لازم به ذکر است، سلسله کارگاههای ادبی «با داستان خاتم» با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و دفتر نشر فرهنگ اسلامی از شبکه کتاب پخش میشوند. علاقهمندان میتوانند این کارگاهها را از طریق آدرس KETAB.TV این برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.